Ik las op de bijsluiter van de vloeibare pcm van Sinaspril dat er 5% alcohol in zit. Net zo veel als in bier. Nou zou ik mijn kindje ook nooit een slokje bier geven voor de grap (sommigen doen dat namelijk wel) maar nu ga ik dus twijfelen over deze vloeibare pcm. Terwijl ik het zo veel makkelijker vind dan een zetpilletje. Nu mag ze maar 2,5 ml per keer, maar toch. Wat vinden jullie?
t zit zelfs in vsm druppels (heb voor de tandjes en tujababy) in beide zit het denk dat het erbij hoort?
Tja, hoe vaak geef je het? En het gaat om ongeveer een eetlepel per keer ofzo? Het lijkt mij niet zoveel kwaad kunnen, maar als het echt niet prettig voelt voor je, moet je het niet doen!
Het probleem is dat in al die vloeibare "prutjes" voor de houdbaarheid een klein percentage alcohol wordt toegevoegd. Ik zou het wel gewoon doen, aangezien je het niet meerdere malen per dag, meerdere dagen achtereen geeft.
Je kunt toch sinaspril tabletten kopen, kun je veeeeel langer bewaren (vloeibaar sinaspril zit houdbaarheid op van 3 maanden) Gewoon even fijn malen tussen 2 theelepeltjes en of in een beetje drinken doen of gewoon zo in het mondje geven met een slokje water na.
Dat zit bijna in alle medicijnen (vloeibare dus). Zelfs in vsm borstvoedingssiroop zat alcohol. Nou daar heb ik elke dag zeker een liter van gehad 6 maanden lang, maar niks van gevoeld hoor
DE reden dat er in vloeibare medicatie alcolhol zit heeft te maken met de tinctuur (de vloeibare basis om het product te maken) Een tictuur is een mengsel van alcohol , water en een of meerdere stoffen, Bij een fytotherapie product( A.vogel, VSM Enz.) word een deel van de plant opgelost in water/alcohol om er ook daardwerelijk iets mee te kunnen doen en inderdaad als ze er geen alcohol bij zouden doen gaat de houdbaarheid drastisch omlaag en/of kunnen ze er niet eens een werkzame stof van maken omdat het dan niet oplost. De hoeveelheden alcohol in dit soort dingen zijn dan ook nihil, er zit bv. meer alcohol in appelsap wat 5 min op de tafel staat (appelsap gist en maakt dus alcohol onder invloed van zuurstof). Niet druk om maken het is verplicht er op te zetten maar kan geen kwaad. Dit is ook de reden dat bijv. kaloba pas vanaf 1 jaar mag , terwijl daaronder prima zou kunnen maar geneesmiddelen wet zegt alcohol erin => boven de 1. Hiervan zit trouwens in 1 dosis net zoveel alcohol als in 1 theelepel appelsap. Dus mijn kleine krijgt gewoon kaloba junior als ie verkouden is. (bij A. vogel/VSm mag het bijv. wel voor onder de 1 jaar omdat dat anders geregistreerd is.)