Ik heb ooit eens gehoord over een schema om je kindje te laten huilen 's avonds, tot hij/zij slaapt. Eerst na 5 minuten even terug gaan, dan 10 minuten, dan 15 minuten, etc. Nu weet ik hier verder weinig vanaf, maar ik heb het vannacht en vandaag uitgeprobeerd en het werkt! Ze heeft al dagen 's nachts regelmatig een paar uur op schoot geslapen, omdat ze in bed meteen begon te huilen. Nu valt ze (al is het na een poosje huilen) weer zelf in bed in slaap. Ik vind het vreselijk en we doen het ook echt samen om elkaar consequent te houden, maar we hadden zelf nachten van maar een paar uurtjes omdat ze pertinent niet in bed wilde... Heeft iemand ervaring met zo'n schema? Heeft het ook een naam, zodat ik het even kan googelen? En hoe werkt het verder precies, moet ik het ook afbouwen ofzo? Ik ken het alleen maar een beetje van horen zeggen, maar als nu al lijkt te werken, dan wil ik dit graag doorzetten!
Weet niks van een schema, maar wij hadden in het begin mijn zoontje ook even laten huilen omdat hij weigerde te slapen. Hij sliep overdag gewoon niet. Niet in bed, niet op de arm. Ik deed dat een beetje op gevoel. Dus ongeveer 5 minuutjes laten huilen en dan troosten zonder hem uit zijn bed te halen. Na een week hebben dat nooit meer hoeven te doen, vanaf toen sliep hij altijd, maar dan ook altijd (behalve als hij ziek was) zonder morren. Wij hebben dus ook niets hoeven af te bouwen oid. Het schema zoals jij dat beschrijft inclusief afbouwen klinkt een beetje vreemd om het op een kindje toe te passen, maar het zou misschien van Ria Blom kunnen zijn?
Ik weet wat je bedoeld, maar weet de officiele naam niet zo. is het niet de 5 minuten regel of 10 minuten regel? Werkt goed bij gewoontes die er bij in zijn geslopen en waar je kind zo aan is gewend dat het niet meer zonder kan (in/ door)slapen. Ik moet zeggen dat het hier ook heeft gewerkt! Ons zoontje was het op een gegeven moment zo gewend om door te slapen met behulp van een fles (hetzij met pap, hetzij met zeer waterige melk; maw: ging hem niet om de honger maar om de fles) dat hij zelfs op gezetten tijden er voor wakker werd. Op een gegeven moment waren we er zo klaar mee dat we hem hebben laten huilen. Het is de bedoeling vlgs mij van die manier dat je dit gecontroleerd doet. Dus eerst 5 minuten laten huilen en even gaan kijken, geruststellen, aai over de bol en weer weg. dan na 10 minuten weer, na 15 minuten enz. Bij ons duurde het gehuil de eerste keer zo'n 40 minuten, de 2e nacht 20 en de derde nacht ca 5 minuten. Nu wordt ie niet meer wakker, behalve smorgens vroeg nog.
Kiwi, tsja misschien is het wel vreemd, maar mijn dochter kwam gewoon niet meer in slaap en ik merkte dat ik zelf steeds vaker naar haar terug liep en op een gegeven moment moesten we haar dus in slaap wiegen voordat we haar in bed over konden leggen. Geen doen! Ze werd ook minstens 3 keer per nacht wakker en wilde dan niet meer in bed.. Druif, fijn om te horen dat het bij jullie werkte! Het is volgens mij ook meer een schema voor onszelf, dan voor haar. Zij merkt er weinig van, maar wij hebben een stopwatch waar we ons aan moeten houden. Vannacht duurde het een half uur voordat ze sliep, maar vanmorgen vroeg om half 5 hoefde ik haar alleen d'r speen te geven! Dat is al lang niet meer gebeurd! Niemand anders tips? We gaan maar gewoon zo door zoals we het doen, en hopelijk werkt het!
Ik had een huilbaby en zweer bij de methode van Ria Blom. Ik weet dat er een boel mensen tegen zijn, maar het heeft ons echt geholpen! Haar boek heet: "Regelmaat en inbakeren" Wij hebben ook ingebakerd, maar zweren nog steeds bij de regelmaat in het leven van ons kleintje, en ze reageert er geweldig op. Het inslaaphuiltje staat er ook in beschreven. Die van ons heeft dat nog steeds, na een hele drukke dag huilt ze gewoon ene minuutje of 5 om de dag even te verwerken, en slaapt dan als een roos de hele nacht.
Ik heb gewoon mijn eigen schema gebruikt. Dus inderdaad laten huilen en na 5 minuten even een aai over zijn bolletje en speen er weer in. Dat werd op een gegeven moment 10 minuten en later 15 minuten. Maar we hadden amper 3 dagen nodig en toen sliep ie alweer normaal. Hij heeft een hele tijd max 5 minuutjes gejammerd in bed voordat ie ging slapen maar inmiddels valt ie al een paar maanden zonder huilen in slaap. Ik deed dit omdat hij steeds slechter ging slapen. Hij huilde uit zijn bed nooit, maar kwam gewoon erg moeilijk zelf in slaap. Hierdoor sliep hij vaak maar 3 kwartier en was dan alweer wakker. Precies die slaapcyclus zeg maar, omdat hij dus niet zelf weer verder sliep. Het CB gaf mij, nadat ik hen om tips had gevraagd, mij dit advies en ik vond het in het begin wel moeilijk. Toch doorgezet omdat ik zeker wist dat er verder niets met hem aan de hand was en ik zag dat het slaapprobleem echt kwam doordat ie niet zelf in slaap kon vallen. En sindsdien 100 procent overtuigd van deze methode bij deze slaapproblemen.
sommige kinderen hebben het inderdaad even nodig om te huilen voordat ze gaan slapen. Je dochter is 8 maanden dus inbakeren gaat niet meer werken helemaal niet omdat ze kan draaien neem ik aan. Jas huild/mopperd ook altijd even voordat ze gaat slapen ook al is ze nog zo moe. Inmiddels reageer ik alleen als ik hoor dat er iets is maar over het algemeen ga ik al niet eens meer naar boven. Heb toen ze 3 maanden oud was dezelfde regel toegepast omdat ik met name 's nachts uren liep te wiegen en daar had ik genoeg van. Ik ging elke 5 tot 10 minuten even bij haar kijken en sussen zonder haar op te pakken en dat hielp. De eerste nachten heeft het 20/30 minuten geduurd voordat ze weer sliep en nu red ze de 10 minuten al niet eens. Luister goed naar het huilen en de pauzes daar tussen en hou vol. Het is even moeilijk maar gaat vanzelf veel beter.
Hoi, Wij laten dochter telkens tien minuten huilen (tenzij we horen dat er echt 'iets is' wat direct aandacht behoeft). Daarna gaan we naar haar toe, geven haar een kusje en zeggen we dat ze moet gaan slapen. Als we denken dat er een boertje dwars zit, halen we haar heel even uit bed maar we blijven op haar kamertje. Na drie keer tien minuten huilen halen we haar wel even uit bedje en laten we haar iets eten/drinken. 's Nachts is dat al een tijd niet nodig geweest - wel moeten we er regelmatig uit om haar even te troosten. Maar vaker valt ze binnen tien minuten zelf weer in slaap. De overdagslaapjes zijn er hier overigens niet op vooruit gegaan. Het 's nachts slapen dus wel.. Succes!
Ja ze kan zeker draaien, en ook zitten en kruipen. Ze lijkt zelf ook niet zo snel de rust te kunnen vinden om in slaap te vallen. Blijft omdraaien, door het bedje heen kruipen en zittend komt ze natuurlijk al helemaal niet in slaap... Maar ja, ze had het wel heel goed door dat wij kwamen en haar er uit haalden als ze ging huilen, en dat werd echt te gek. Bedankt voor jullie ervaringen! Dit doet een mama hart goed Ik voel me dan soms zo schuldig, maar ik hoop gewoon dat het snel werkt en ze over een paar dagen beter gaat slapen!