reageren op zijn signalen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Chantal79, 25 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantal79

Chantal79 Actief lid

20 aug 2007
    344
    0
    0
    Hoi Ilse,
    Wat heerlijk dat we je vragen kunnen stellen via dit forum, zodat wellicht mijn onzekerheid weggenomen kan worden.
    Vorige week is onze zoon Nick geboren, een flinke knul van 4050 gram. De borstvoeding kwam meteen goed op gang en toen nick 7 dagen was heeft hij een regeldag gehad. Wel wat vroeger dan gemiddeld, maar zowel de kraam als de verloskundige waren het erover eens dat dit een regeldag was.
    Wat ik nu moeilijk vind is te bepalen of Nick nu werkelijk honger heeft of gewoon lekker bij me aan de borst wil liggen. Zo'sn 2 x per dag, meestal een keertje s'ochtends en een keertje s'avonds is Nick lang wakker na het voeden. Hij heeft effectief gedronken, want ik zie dan duidelijk een toeschietreflex, waarnaar hij krachtige slokken neemt. De melk loopt dan soms ook was langs zijn mondje. De zuigkracht wordt op een gegeven moment minder en hij laat los. Als ik hem dat rechtop hou, begint hij vaak meteen weer "te zoeken". Leg hem weer aan, maar dat drinkt hij meestal niet meer effectief en hoor en zie ik hem niet meer slikken. Dus lijkt hij genoeg te hebben. Dan leg ik hem wel eens in de box of hou hem bij me, wat zingen etc. Even lekker bezig houden. Hij blijft dan toch behoorlijk lang wakker, vanochtend denk ik wel bijna 3 uur. Tussendoor een badje en na de drie uur gevoed, waarna hij in slaap viel. In die 3 uur vind ik hem wat onrustig; op zijn handje sabbelen, tong uit zijn mond, pak ik hem weer op meteen weer zoeken. Hij is trouwens binnen de week weer bijna op zijn geboortegewicht, plast genoeg en heeft veel poepluiers. Meer dan de gemiddelde 5 per etmaal.
    Nu uiteindelijk mijn vraag, moet ik nu reageren op zijn signalen (hij huilt niet) of gewoon om de 3 uur, overdag maak ik hem dan meestal wakker.
    Het is een verhaal geworden, ik hoop dat het duidelijk is. Alvast bedankt voor je antwoord.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Gefeliciteerd met Nick.
    Ik zounog even niet teveel proberen in schema's te denken. Leer elkaar fijn kennen.
    Ik zou nog even gewoon reageren op de signalen. BV geven is immers meer dan alleen melk drinken. Het is ook de geborgenheid, het bij jou zijn, etc.

Als hij geen honger heeft zal hij niet happen.
    Hapt hij dan kan hij een slokje drinken, dat is voor het instellen van jouw vraag en aanbod systeem perfect.

Sommige kindjes vinden het fijn om, wanneer ze wat onrustig zijn en wat langer wakker, (Maar wel goed heeft gedronken) in een draagdoek lekker te wandelen. Lekker dicht tegen jou aan, buitenlucht, beweging, en slapen maar.)

In pricipe zie ik geen reden tot onbezorgdheid zoals alles nu gaat.

Ga lekker genieten.

Ilse

Deel Deze Pagina