Bij de geboorte van mijn dochter ben ik bevallen door middel van een keizersnee. Mijn man en ik overwegen binnenkort voor een tweede te gaan. Nu heb ik nogal een kater overgehouden aan het hele ziekenhuisgebeuren (mijn dochter is 6 weken te vroeg geboren) en zou ik dolgraag thuis willen bevallen. Alleen "mag" dat niet van de gyneacoloog. Ik vraag me nu af wat dat precies betekend. Zou dat inhouden dat als verder alles goed is, toch geen enkele verloskundige mij zou willen helpen en ik, als ik perse thuis zou willen bevallen aangewezen zou zijn op unassisted childbirth (wat niet perse mijn voorkeur heeft) of zou ik een papiertje kunnen ondertekenen dat ik tegen het advies van de gyn inga zodat ik alsnog door een verloskundige geholpen zou kunnen worden. Ik heb begrepen dat het risico van het scheuren van het litteken vrij klein is en ik zie heel erg op tegen het verplicht op bed aan de ecg vastzitten tijdens weeen. Ik zou graag een zo natuurlijk mogelijke bevalling willen hebben. Ik weet van mezelf dat ik graag douche als ik pijn heb (oa door galaanvallen) en ik zou het echt vreselijk vinden als ik aan bed geketend moet liggen.
Hoi debbie, Het is protocol in NL dat je na een keizersnede in het ziekenhuis bevalt. Ik denk dat geen enkele verloskundige haar vingers wil branden door jou thuis te houden. Ik wil je ten strengste adviseren om de regels hoe lastig ook voor je na te streven voor de gezondheid van jezelf en je kindje. Imke