Alcohol onder 16 en boete..

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door kristalhelder, 1 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Ben ik strafbaar als ik alcohol bij mij heb en jonger ben dan 16? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Ik begrijp heel goed dat ze dit willen aanpakken, maar ik denk echt niet dat het gaat helpen om een boete te geven. De ouders draaien daar in de meeste gevallen toch voor op. En ja dan krijgen ze misschien een preek thuis, maar die krijgen ze toch al genoeg in de pubertijd dus of dat dan gaat helpen. Die taakstraf is veel beter. Daar pak je ze persoonlijk op en dat willen ze echt niet.

Je moet als ouders zijnde natuurlijk ervoor zorgen dat je kinderen van die zooi afblijven tot ze oud genoeg zijn, maar de groepsdruk is tegenwoordig best hoog. En ja daar kun je je kind ook weer tools voor geven om ze daar niet onder te laten zwichten, maar de pubertijd blijft een leeftijd waarin je toch wat grenzen gaat verkennen. Ik ben dus tegen de boete, maar wel voor de taakstraf.

Wat vinden jullie?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind het prima dat het strafbaar is, dt is het so wie so in de meeste landen die ik ken.
    En ook al houdt het niet elKe dwarse tiener tegen, het zal het in elk geval minder maken (als er gewoon gecontroleerd wordt atuurlijk).

3. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Denk beter dat ze een werkstraf kunnen geven...

4. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Middagje harken in de gemeente doet misschien meer..

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    En dan in een knal oranje pakje :D

6. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Of zoals ze dat in de vs zo leuk doen. Met zo'n groot bord om waarop staat wat ze gedaan hebben. Iets in de trant van: Nog maar net uit de pamper en nu al betrapt op alcohol :p

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik denk ook dat een boete van 45 euro in het vooruitzicht niet zoveel doet.. Voor dat bedrag willen ze het nog wel wagen denk ik.. anderszijds als er écht veelvuldig op gecontroleerd wordt, kan het wel zin hebben denk ik.
    En de ouders die het betalen: Tja, daar ben je als ouder verantwoordelijk voor denk ik.

8. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Bij voorkeur.
    Maar vind ik met meer dingen, hardere aanpak please ;)

9. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16

Nou dat vraag ik me dus in deze af. Als een kind onder de 16 een verkeersovertreding begaat geldt namelijk het volgende: Is uw kind jonger dan 16 jaar en krijgt hij of zij een bekeuring (schikking of transactievoorstel) voor een verkeersovertreding, dan moet u deze betalen. Het boetebedrag wordt dan met de helft verminderd. Is uw kind 16 jaar of ouder, dan moet hij of zij de volledige boete zelf betalen.

Dat is wat me in deze regel zo tegen de borst stuit. Nogmaals je moet als ouders zijnde zeker ervoor zorgen dat je kinderen dat niet gaan doen, maar er zijn gewoon kinderen die alles aan hun laars lappen. Dochter van mijn nicht ook. Kind is opgegroeid met strenge regels en mijn nicht heeft haar precies uitgelegd wat er kan gebeuren als je jong doet drinken en dergelijke. Toch heeft ze haar laatst ergens ladderzat vandaan kunnen halen.

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik bedoelde meer van: Ouders die de boete betalen voor hun kind. Ik denk ook niet dat je álles kan voorkomen hoor- het zijn kinderen en kinderen worden pubers. En dan blijken die dingen blijkbaar op de één of andere manier niet altijd logisch meer. Maar als m'n kind een boete krijgt, is mijn kind diegene die het betaald van zijn of haar baantje of van het zakgeld. En ja, ik kan/zal het voorschieten- maar uiteindelijk zal m'n kind het wel zélf wat voelen.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een beetje ouder schiet de boete voor en laat puberlief dan hard werken om het af te betalen natuurlijk...

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.789
    18.971
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mee eens. Als je kind het geld niet meteen heeft (logisch, want dat is opgegaan aan drank ;)) zul je het wel moeten voorschieten. Maar dan regel je als ouder zelf dat het terugkomt. Geen zakgeld meer, klusjes laten doen voor 2 euro per uur, abonnement voor het mobieltje halveren. (Geen mobiel schijnt bij de huidige jeugd gelijk te staan aan de doodstraf.) En dat net zo lang tot het geld terug is. Inclusief een woekerrente natuurlijk.

Oh ja, en dan nog huisarrest omdat ze zich niet aan de regels hebben gehouden. Want die boete is de straf van de overheid. Als ouders geef je natuurlijk ook nog straf.

Deel Deze Pagina