Ik heb een vraag over afvallen en aankomen tijdens de zwangerschap. Tot ongeveer 2wkn geleden heb ik last gehad van overmatig zwangerschapsovergeven. Gelukkig geen ziekenhuis opname gehad en niet uitgedroogt. Ik woog 74kilo aan het begin van mijn zwangerschap en nu nog 68kilo. Het lukt me nu maar niet om weer terug aan te komen. Met de baby gaat het heel goed en zijn er geen bijzonderheden. Maar welke gevolgen kan dit hebben voor mijn lichaam? En in hoevere kan het aankomen nog gaan komen? Bij mijn dochter begon het overgeven met 26wkn pas omdat ze toen tegen mijn maag aankwam te liggen en ik ben bang dat dit nu ook weer gaat gebeuren. Ik heb namelijk een breuk in mijn middenrif en mijn maag is door een ongeluk niet helemaal in orde meer en heel snel geiriteerd. Het is niet zo dat ik me nu al heel veel zorgen maak maar het schiet toch af en toe door me heen of dit wel goed voor mij is en welke gevolgen dit kan hebben voor mij.
hoi op zich is het helemaal niet erg dat je bent afgevallen. Je hebt nu niet meer kans op een laag geboortegewicht bij je kindje. Je kindje pakt alles wat ie nodig heeft en dat gaat ten koste van jou. Zorg voor een goed voedingspatroon met voldoende vitamines. Op de site van het voedingscenrtum kun je kijken wat je minimaal nodig hebt per dag. Het kan heel goed zijn dat de kilo's nog gaan komen. Maar het kan ook zo zijn dat er niet veel meer bij komt. als je je zorgen maakt, bespreek dit dan met je verloskundige of arts. Eventueel kun je een dietist bezoeken. Dit lijkt me nu niet nodig, maar als je straks weer misselijk wordt of gaat overgeven is het misschien wel handig. Niet zozeer voor je kindje maar wel voor jezelf, je moet wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen namelijk. Mirjam