Iemand ervaring met MTX?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door dphoek, 19 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dphoek

dphoek Niet meer actief

Hoi,

Gisteren liet ik weten dat ik buitenbaarmoederlijk zwanger ben. Op de inwendige echo konden ze niet zien waar de zwangerschap zit. Omdat het HCG in mijn bloed nog net laag genoeg was, kon ik nog kiezen tussen een MTX kuur of een operatie. Aangezien er bij een operatie een redelijke kans is dat ik mijn eileider verlies, vond ik het niet echt een keuze. Zo'n MTX kuur is een soort mini chemokuur en moet de celdeling stoppen zodat een miskraam optreedt. Nadeel is het risico op een inwendige bloeding, dan moet er alsnog acuut geopereerd worden.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Heeft het wel gewerkt? Wat kan ik verwachten qua bijwerkingen?

Groetjes Patricia

2. dphoek

dphoek Niet meer actief

Niemand?

3. Grace80

Grace80 Fanatiek lid

29 okt 2012
    2.424
    3
    38
    Geen ervaring, maar ik wil je wel sterkte wensen.

4. Rozemarijn123

16 dec 2012
    77
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet alleen dat het inderdaad een medicijn is dat de celdeling remt. Wordt ook wel gebruikt bij Chron en psoriasis.. Wist niet dat het ooit voor bbz werd gebruiks.. Sorry, geen ervaring mee of kennis over dus....

5. stopcontact

stopcontact Fanatiek lid

9 sep 2011
    1.674
    1
    0
    Geen ervaring met dat medicijn maar wel met een operatie.

Houd er rekening mee dat je een aantal maanden niet zwanger mag worden na het gebruik van dat medicijn.

Ik heb mijn linker eileider verloren want die was al gesprongen dus ik had geen keuze. Na de operatie moesten we 1 cyclus wachten (herstel) van de gyn en daarna mochten we er weer voor gaan.
    Wij hadden geluk toen ook meteen aan te tellen. Wondertje ligt nu lekker te slapen.
    Ook met 1 eileider (als de andere goed is) hoeft zwanger worden geen probleem te zijn.

Maar het is echt een keuze die je zelf moet maken.
    Sterkte!

6. Disch

Disch Lid

7 aug 2011
    76
    0
    0
    zaanstad
    Hoi,
    Ik heb in januari een bbz gehad en daar dus 1 injectie
    met mtx voor gehad het is een soort chemo! Chemo geven
    ze ook tegen celdeling en dat is een zwangerschap natuurlijk ook!
    Ik heb 1 injectie gehad en mocht daarna 3mnd niet zwanger worden
    bijwerkingen heb ik niet echt gehad en met 2 wk was hcg gedaald
    naar zeg maar 0..
    Het helpt dus wel heel gauw maar dat zeg ik ik kreeg maar 1 injectie
    was een soort proef in t zaans medisch centrum.. ik weet dat er
    ook wel een kuur wordt gegeven maar daar weet ik niet veel van.
    Heel veel sterkte meis!!

7. dphoek

dphoek Niet meer actief

Hoi meiden,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik krijg maar liefst 4 injecties MTX, maar ik heb expliciet aan de gyn gevraagd of ik wel weer meteen zwanger mocht worden, omdat maanden wachten voor mij een tegenargument was i.v.m. vroege overgang in de familie (op 39 jaar, ik ben nu 31). Dus ik kan me niet veroorloven om te wachten! Mijn gyn zei dat het beleid van het ziekenhuis is met MTX, dat je net als met een operatie gewoon je volgende menstruatie af moet wachten en er dan weer voor mag gaan. Dit omdat MTX na maximaal 48 uur uit je bloed is. Wel wordt gezegd dat ik, zolang ik de MTX gebruik, niet zwanger mag worden. Maar dat is in totaal maar een week (als alles goed gaat).

Weten jullie waarom je dan een aantal maanden niet zwanger zou mogen worden?? Ik ga het vanmiddag nog een keer vragen, anders stop ik acuut.

Lichte paniek nu aan deze kant:(

8. Ajeetje

Ajeetje Bekend lid

20 dec 2012
    559
    0
    0
    Full time HSE Manager en part time crea bea
    Rotterdam
    Ik ken MTX alleen van de Psoriasis en dan wordt geadviseerd enige maanden te wachten met zwanger worden na het gebruik van MTX. Nu gaat het bij die behandeling uiteraard ook niet om 1, 2, of 3 injecties aangezien dit een chronische ziekte is...

9. dphoek

dphoek Niet meer actief

HET IS TOCH NIET TE GELOVEN!!!

Omdat ik meer pijnklachten heb moest ik vandaag gezien worden door de gyn, maar degene die ik eerst had was bezig, dus ik kreeg een ander. Die was helemaal verbouwereerd dat mijn gyn gezegd had dat ik alleen mijn eerste menstruatie af moest wachten, want volgens haar moest ik echt wel 3 maanden wachten!!! Gaat ze overleggen met die andere gyn, had die gezegd: ja, maar voordat ze weer een menstruatie krijgt ben je toch al wat maandjes verder. WAT?????? Dat was voor mij juist een tegenargument om niet voor die injecties te kiezen! Er zit tijdsdruk op vanwege een vroege overgang en dan kan ik echt niet een paar maanden overslaan! Als ik dat had geweten had ik voor een operatie gekozen.. Natuurlijk is het vreselijk om (eventueel) een eileider te verliezen, maar bij mij is mijn linker eileider dominant en nu had ik toevallig een eitje uit de rechter (voor het eerst sinds de mmm) en dan dit.. Dit is zo oneerlijk.....

10. Grace80

Grace80 Fanatiek lid

29 okt 2012
    2.424
    3
    38
    Oh meis toch. Wat oneerlijk inderdaad.

Sterkte en een dikke knuffel.

11. stopcontact

stopcontact Fanatiek lid

9 sep 2011
    1.674
    1
    0
    Oh jee... wat een enorme eikel die gyn zeg!
    Overal op het internet kun je lezen dat je dan een paar maanden (3 tot 6 geloof ik) moet wachten... dat hij dat dan niet weet!?
    Je vertrouwd toch op de kennis van zo'n gyn.

Tjee.... en nu?

Dikke knuffel!

12. skimms

skimms Actief lid

25 apr 2012
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vind het echt ongelofelijk af en toe hoe artsen met patienten omgaan en communiceren...
    Hier ben je dan mooi klaar mee, wat een eikel die gyn...sterkte ermee!

13. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Nou daar ben je dan mooi klaar mee:(. En het is allemaal al zo moeilijk... Sterkte!

14. dphoek

dphoek Niet meer actief

Bedankt meiden. Ik ga een klacht indienen..

15. Tj83

Tj83 Nieuw lid

24 dec 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey, ikzelf had begin oktober een BBZ, die behandeld is geweest met een MTX spuit. Ook bij mij was de gyn heel vaag, maar aangezien dat ik al een beetje had opgezocht, werd toch besloten 3-6 maanden te wachten. Nu had ik vorige zondag een positieve zwangerschap test en maak me natuurlijk wel grote zorgen of het nu dan wel goed gaat. Heeft er iemand hier ervaring mee?

Deel Deze Pagina