alcohol vrij bier?

Discussion in 'Gezondheid' started by belliebel, Oct 18, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. juenco

juenco Fanatiek lid

Nov 14, 2008
    2,364
    0
    0
    beleidsmedewerker

2. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

bij mijn tweede dochter wist ik niet dat ik in verwachting was.... om een lang verhaal kort te maken;

Huisarts zei mij dat het normaal was bij borstvoeding om een half jaar tot meer dan een jaar geen menstruatie te hebben.

Nooit last van kwaaltjes gehad dus er ook geen erg in gehad dat ik zwanger was.

Ik was 16 weken zwanger toen ik erachter kwam. In die 16 weken hebben wij 3 bruiloften gehad waarbij ik echt dronken was. Mijn oudste bleef iedere keer bij mijn mams slapen dus ik hoefde een keer nergens op te letten. Volgende dagen afgekolfd en flesvoeding gegeven dag erop weer gewoon borstvoeding.

Doordeweeks dronk ik na de laatste voeding van mijn dochtertje met regelmaat een glas rode wijn of een biertje. Soms zelfs 2 of 3.

In het weekend hadden we de voetbal, daar werd ook best wel gedronken en ik dronk ook weleens mee. Zorgde natuurlijk altijd dat mijn dochtertje dan flesvoeding kreeg.

Met kerst en oud en nieuw nog flink gedronken (niet bezopen maar gewoon aangeschoten). En toen.............

een positieve zwangerschapstest met nieuwjaar, 4 dagen later een echo en ik bleek al 4 maanden ver te zijn.

Mijn tweede dochtertje loopt que ontwikkeling (motorisch en mentaal) voor op haar grote zus (waarbij ik niet dronk alleen op een feestje een bruin biertje), heeft totaal geen FAS-gezichtje, heeft echt niets en is super gezond!

Geeft natuurlijk geen vrij brief voor aangeschoten avonden en dergelijke. Ik heb het hier met mijn gynaecologen over gehad en af en toe kan echt geen kwaad. FAS zeg dat het bewezen is dat de foetus eronder lijdt wanneer je per dag 6 glazen van 25 cl. alcohol drinkt. Bij minder kan er ook een gevolg zijn maar dat is een KAN die niet bewezen is.

Ik heb bij mijn eerste totaal 8 weken in het ziekenhuis gelegen. Toen kwam er een meisje van 17 bij mij op zaal liggen, was 8 maanden zwanger: Geblowd, gerookt, gesnoven, gedronken, niet gezond gegeten, kickboxen, filet americain gegeten net als biefstuk en dergelijke. zij wist niet dat ze in verwachting was en was gewoon aan de pil en kreeg daardoor haar menstruatie. toen ze ziek werd is ze naar de huisarts gegaan, haar bloeddruk steeg de pan uit en is door gestuurd naar het ziekenhuis........ daar is ze erachter gekomen zwanger te zijn en had dus zwangerschapsvergiftiging. een week later is ze ingeleid en mamma geworden van een kerngezonde zoon!

Dus die horrorverhalen gaan niet altijd op. Wat ik wil zeggen is dat een ieder zijn verantwoordelijkheid in moet nemen en weten wat grenzen zijn. Het is een ieders keuze en aan niemand om de ander te veroordelen!

PUNT.

3. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Het wil niet zeggen DAT je kind groeiachterstand krijgt van roken of drinken, maar een groeiachterstand kan wel degelijk als oorzaak hebben dat de moeder veel heeft gedronken of gerookt.

Alcohol is ook een harddrug en wel degelijk schadelijk. Dit is ook bewezen.

Iedereen zijn eigen mening, maar ik vind het nogal grof dat als je weet dat je zwanger bent, moedwillig alcohol gaat zitten drinken. Moeilijk hoor, je 9 mnd inhouden!

Als je het niet weet, dan kun je er natuurlijk niets aan doen.
    Ook is het zo dat je de eerste 12 weken geen bloedband hebt met het kindje omdat het de voeding nog uit de vruchtzak krigt. Dus in theorie zou het dan niet uitmaken wat je zelf binnen krijgt. Ben daar geen expert in of zo dus pin me er niet op vast :p

4. Angelina

Angelina Niet meer actief

Jaja....Van de alcohol is het bewezen volgens jou ( door wie overigens? ) En van het roken niet? Beetje vaag hoor.... Van roken is namelijk ook algemeen bekend dat je kindje een groeiachterstand kan oplopen.....Vreemd dat jij zeker weet dat het alleen door de alcohol komt en zegt MISSCHIEN van het roken.

Ik ben zeer zeer zeer zeer anti-roken EN anti-drinken tijdens de zwangerschap, maar drink wel heel veel blikjes Bavaria 0,0 % :D

5. juenco

juenco Fanatiek lid

Nov 14, 2008
    2,364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Ja moedwillig alcohol drinken, maar dit topic gaat over alcoholvrij bier met hooguit 0,1 % alchohol.
    Mensen....daar wordt echt niemand slechter van en zeker de baby niet!!!

Wat kan er allemaal nog meer gebeuren, moet je je oplsuiten in je rookvrije huis, misschien loop je op straat wel achter iemand die een sigaret opsteekt.

Nogmaals, grote hoeveelheden alcohol per dag is idd fout, maar daar gaat het hier niet over. ;)

6. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Sjonge, last van je hormonen ofzo?

Val mij hierop niet aan, zoals ik al zei het is een kennisje van mij en ik ben echt niet bij elk doktersbezoek wat zij heeft met haar kindje.
    In mijn ogen heeft het roken er wel wat mee te maken maar de kinderarts heeft gezegd dat dit niet zeker is. Schijnbaar heeft het kind kenmerken van een foetus met een drinkende moeder. Weet ik veel.
    Vind alleen dat je wel wat normaler mag reageren zeg.8)

7. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Ik zie het probleem ook niet heel erg eigenlijk. Als je eens 1x een glaasje neemt kan het geen kwaad.Voel je je er niet goed bij doe je het niet. Vindt je dat het wel kan doe je het wel.

Ik heb een fles wijn in de kast liggen met 0,5% alcohol. En ik zal daar ook best 1 glaasje van gaan drinken. Ik heb het de gyn gevraagd en ze zegt dat dat helemaal geen kwaad kan en dat ik ook best 2 glaasjes mag. En als ik me daar goed bij voel dat ik dat gewoon kan doen. Als ik het maar niet elke dag doe.

8. Ann80

Ann80 Fanatiek lid

Jul 15, 2009
    2,689
    0
    0
    Rotterdam
    #28 Ann80, Oct 21, 2009
    Last edited: Oct 21, 2009
    Wat een idiote reacties.

Moedwillig drinken... pfff wat overdreven geschreven zeg.
    Meer dan de helft weet volgens mij helemaal niet waar ze over schrijft en doet alsof iemand die een alcohol vrij biertje drinkt heroine in zn aderen spuit...Sorry hoor maar ppl get a life!

Iedereen die hier mee schrijft en leest weet dondersgoed dat alchohol nou niet het allerbeste is neem ik aan, dat krijgen we er wel ingestampt (en anders doet een meer dan duidelijke mede forummer dat wel) maar kom op zeg dit gaat over alchohol vrij bier...!!!

9. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

Aug 4, 2009
    2,002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik zie dit niet als een aanval eigenlijk. naar mijn idee is het logisch dat je er bij jouw opmerking vraagtekens bij zet. Dat was namelijk ook mijn intentie. Ik wilde ook gewoon een soort van bewijs horen, want dat zou dan ook nieuws voor mij zijn en zeker van belang.

Als er inderdaad écht een relatie is gelegd door een arts, wil ik dat graag weten. Want dat heb ik namelijk nog niet eerder gelezen of gehoord.

10. Angelina

Wat zij zegt ;).

Ik reageer kritisch op jouw post. Ik val niemand aan. Dat jij dat zo ervaart, dáár kan ik niets aan doen. Als ik niet zwanger ben reageer ik overigens ook zo, dat heeft dus ook niets te maken met hormonen. Een beetje een dooddoener om het meteen op iemands hormonen te gooien als deze kritische vragen stelt.

11. Eline078

Eline078 Bekend lid

Dec 15, 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Wat een onzin. Neem een gewoon biertje. Je zegt iedereen weet dat drinken slecht is maar dat klopt niet, is gewoon onjuist. Ze weten het dus niet. Grootschalig onderzoek heeft wel uitgewezen dat grote hoeveelheden slecht zijn maar van kleinere hoeveelheden zijn geen nadelige effecten gemeten. Zelfs in Engeland onderzoek gedaan naar positieve effecten van een kleine hoeveelheid alcohol in de zwangerschap. En ja die zijn er. Dusse... Neem gewoon een biertje en muts niet zo :p Heb ik ook gedaan hoor. Wijntje af en toe, biertje soms. Eens per twee weken ofzo. Je moet je niet van alles wijs laten maken.

12. Eline078

Eline078 Bekend lid

Dec 15, 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Als het geen kwaad kan waarom zou je je dan inhouden? jij zegt wel is bewezen maar kom maar eens met een (degelijk!) onderzoek waaruit blijkt dat een enkel glaasje per week de foetus beschadigt. Die is er dus niet. Natuurlijk is er geen fabrikant die het gaat promoten maar het kan heus wel hoor.

Enkele voorbeelden om mijn verhaal kracht bij te zetten:

In Engeland wordt de maat gehanteerd voor zwangere vrouwen om niet meer dan 1 a 2 glazen per week te drinken. Dat wordt daar gewoon gepredikt door de vk's. In Denemarken geldt niet meer dan 1 glas per etmaal (vind ik persoonlijk nogal veel maar toch).

Lees ook dit artikel eens:
    Bangmakerij: Alcohol & zwangerschap | Libertarian.nl - De Startpagina voor Individuele Vrijheid

En dit artikel:
    'Matig drinken tijdens zwangerschap kan geen kwaad' - Hbvl.be

Het punt blijft wel dat hoewel er niet aangetoond is dat geringe hoeveelheden schadelijk is, er ook geen bewijs is dat het niet schadelijk is. Dus enigzins wat voorzichtig ermee zijn is natuurlijk geboden. Wil ook absoluut niet prediken dat je onder de tap moet gaan hangen ieder weekend. Maar op enkele gelegenheden zoals een keer uit eten of een verjaardag, doe dan niet zo mutserig :D En neem gewoon een biertje als je dat wil.

13. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Het is bewezen dat alcohol ervoor zorgt dat hersencellen vroegtijdig afsterven.
    Als het dat al veroorzaakt, dan kan alcohol onmogelijk goed zijn voor een ongeboren kind!

En ik zeg niet dat het niet schadelijk is, ik zeg dat het kan zijn dat als je elke dag drinkt tijdens je zwangerschap, je kindje er niets aan hoeft over te houden.. Maar het kan wel. Dus waarom zou je het doen?

Omdat het niet bewezen is dat het schadelijk is? Ik vind het allemaal prima, maar ik raak geen druppel alcohol aan als ik zwanger ben.

14. belliebel

belliebel VIP lid

Jun 11, 2009
    14,226
    648
    113
    Female
    Buschauffeur
    Whaha geweldig. Ja een biertje van 0,0% is echt heroïne voor jezelf en je kindje hihihi:p. Weet je wat ik ga doen. Een heerlijk lekker biertje van Bavaria van 0,0% pakken8);).

15. Ann80

Ann80 Fanatiek lid

Jul 15, 2009
    2,689
    0
    0
    Rotterdam

;)

Ja en pas op dat je er niet te dronken van word hoor :D

16. meidenhuis

Ik voelde mij gisteren na 6 alcohol vrije Bavaria biertjes toch aardig aangeschoten :D. Beebs danste vrolijk in mijn buikje rond, mijn meisje begint wel al vroeg aan het dansen op het bier:D

17. Angelina

Dan zal jij wel vreselijk hebben moeten plassen daarna of niet? :D

18. meidenhuis

Haha dat klopt ja! Meer dan als ik aan de groene ijsthee van lipton zit!

Ieder reclameblok moest ik naar de wc :D en na 10 minuten kon ik niet wachten tot het volgende reclameblok:D

19. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Is de vraag nou serieus of je alcohol vrij bier mag drinken???

Het wordt afgeraden alcohol te drinken tijdens de zw.schap. Dat heeft toch NIETS met de rest van de ingrediënten van bier te maken??

No offense, maar: DUH :D

20. flip

flip Actief lid

Jun 10, 2009
    174
    0
    16
    NULL
    NULL
    Roken zorgt voor een lager geboortegewicht en een groeiachterstand; alcohol zorgt voor hele andere problemen: Alcohol dringt door de placenta en kan daardoor de foetus beschadigen in alle stadia van de zwangerschap. Kinderen die zijn blootgesteld aan alcohol tijdens de zwangerschap huilen meer, slapen slechter, reageren trager en kalmeren ook langzamer na opwinding. Ze hebben gemiddeld een lager IQ, meer leerstoornissen en sociale problemen (bron: Zwangerschap - Wikipedia).

Lijkt me dus dat het roken de oorzaak is.

Foetaal Alcohol Syndroom is niet niks, en je wilt je kind geen risico laten lopen. Omdat een veilige ondergrens niet te geven is, wordt het drinken van alcohol tegenwoordig helemaal afgeraden. Logisch in een medicaliserende maatschappij waar artsen steeds vaker aangeklaagd worden voor allerhande zaken.

Zelf vind ik niet drinken overigens makkelijker dan een enkel glas drinken, dus ik blijf er ook maar helemaal vanaf. Maar van de fles champagne die m'n moeder opentrok toen ik aan de familie vertelde dat ik zwanger was, heb ik toch een vingerhoedje meegedronken (nou ja, een jeneverglaasje :) ). Ook alcoholvrij bier vind ik niet te zuipen, dus dan maar helemaal niet. Maar wie dat wel wil doen, moet dat lekker doen, zeker als je de 0-variant drinkt. Een opmerking tegen meiden die dat doen als "Dat vind ik echt niet kunnen," vind ik echt buiten alle proportie. Ze drinken niet eens alcohol!
    Wees 100% trots op jezelf dat je 't alcoholmonster bedwongen hebt en niet meer drinkt. Maar heus, er zijn er die prima een half glas kunnen drinken en het daarbij laten. Gun diegenen dan ook gewoon hun halve glaasje of hun 0,1% biertje.

Share This Page