alcohol

Discussie in 'Gezondheid' gestart door debby82, 22 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Sorry meis, die vk heeft zeker haar diploma bij een pak Omo gekregen :) Alcohol laat je baby niet slapen... 't is nog niet 100% duidelijk hoe schadelijk het is, maar het is zeker niet goed voor je beeb.

Hier iemand die graag en goed drinkt (wijnen) - maar ik heb voor, tijdens en de zwangerschap (bv) geen druppel gedronken. Lekker laten staan, zou ik je zo zeggen!

2. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Oja ik moet wel zeggen dat ik wél alcohol heb gehad tijdens mijn zwangerschap, maar toen wist ik nog niet dat ik zwanger was.
    Dat was 1 week na de bevruchting.
    Het was een flesje Breezer, wat ik normaal nooit drink, maar had er toen zin in. (zwangerschapslusten blijkt achteraf).
    Voel me er nog steeds schuldig over... :(

3. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Nou, ik zit ook wel eens te balen dat ik mijn glaasje wijn moet laten staan, dus ik snap je best wel. Vooral bij etentjes inderdaad! Dat wil niet zeggen dat je niet zonder alcohol zou kunnen, maar het is gewoon erg lekker bij een goed diner.

Af en toe een glas wijn zou geen kwaad kunnen; de vrouwen in Frankrijk drinken zelfs om de dag een glas. Maar toch doe ik het niet. Ik voel me super verantwoordelijk voor die kleine in mijn buik; ben ook al gestopt met roken (al voor mijn zwangerschap), dus dit kan er ook nog wel bij. Een paar weken geleden gaven we een etentje voor vrienden, en toen heb ik in de keuken van een vriendin een piepklein slokje wijn genomen. Ik voelde me al meteen schuldig en kon er helemaal niet van genieten. Dat was dus de eerste en laatste keer voor mij.

Ik zag op de 9 Maanden Beurs een leuk alternatief voor als je een keer een feestelijk drankje wilt: Ame. Het is bronwater met vruchtensap en kruidenextracten, in verschillende smaakjes te koop. In een leuk (champagne) glaasje doen, hartstikke leuk en lekker. Het is te koop bij de supermarkt en de slijter.

Liefs Monique

4. aafke77

aafke77 Actief lid

21 jul 2008
    190
    1
    0
    Apeldoorn
    Volgens mij gaat het erom waar je je goed bij voelt. Ik heb ook altijd begrepen dat 1 glaasje in de zoveel tijd wel kan, maar ik heb ontdekt dat ik me er niet prettig bij voel. Maar als een ander zich er wel lekker bij voelt is er niks aan de hand lijkt mij. Tuurlijk je moet niet elke dag 1 of meerdere glazen gaan drinken maar af en toe een glaasje moet volgens mij echt wel kunnen........

5. anael2009

anael2009 Actief lid

26 nov 2008
    478
    0
    0
    hoi!

ik herken jouw gevoel wel een beetje.. ik ben nooit zo'n drinker geweest, maar ik wil ook wel eens dat mijn vriend wat meer gaat zwangeren.. zo van "wat ik nu moet, mag jij ook wel eens gaan voelen" ik let overal netjes op en meneer gaat gewoon op dezelfde voet verder..

Maar het is gewoon wennen aan de situatie, jouw man krijgt bijvoorbeeld straks ook niet het mooie gevoel van een bewegend beebje in zijn buik.. voor hem is het allemaal veel vager, maar voor ons is het nu al serieus.. er verandert voor hem nog niets..

Ik hoop in elk geval dat je dipje weer een beetje weg is.. en praat er met hem over..

dikke kus

Monique (nr 2)

6. lion78

lion78 Lid

17 jan 2009
    29
    0
    0
    Over het drinken van alcohol ga ik niets zeggen, dat hebben anderen al gedaan. Ohja, toch wel: bedenk hoe klein de lever van je baby is...

En dat je in een dip zit is niet gek hoor. Er verandert zoveel voor je als vrouw/moeder, ik zou het met niets anders kunnen vergelijken.
    Maar troost je: zodra de baby er is zou je niet meer terug willen, hoe cliché ook.

Ik heb er ook echt wel eens van gebaald, als anderen 'hun gang' even konden gaan, en ik niet. Voelde me dan even heel erg zielig. Ook ná de bevalling; doordat ik bv gaf was ook niet alles te doen.

Maar.... wat had en heb ik het er voor over! Ik bedenk me steeds dat dit maar een paar jaar van mijn leven beslaat, en dat ik over een paar jaar weer meer voor mezelf kan doen. En dan ook voor altijd, want ze worden steeds groter, en niet meer kleiner.

En toen mijn eerste werd geboren, moest ik echt alles nog leren. Ik had nog nooit een luier verschoond, of met een kinderwagen gelopen. Ik voelde me echt een kluns. Maar toen mijn dochter er echt wás, werd ik ineens echt moeder. Ze was van mij, en niemand kon beter met haar omgaan dan ik. Dat maakte me echt heel trots.

Ga shoppen, lekker zwemmen, een avond lang kletsen met een vriendin, kortom: doe even iets leuks helemaal voor jezelf. Ga je straks ook naar zwangerschapsgym? De herkenning bij anderen, en leuke contacten deden mij veel goed. Je krijgt het gevoel dat je er niet alleen voor staat.

Succes!
    PS: ik voelde mijn eerste in de 19e week, en kreeg pas na 20 weken een buik. Tegen het einde had ik een dikke voetbal... Het echte zw.gevoel komt echt nog wel!

7. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    De ene vk zegt dit, de andere vk zegt dat. Ik zou gewoon op je eigen gevoel afgaan meid!

8. Onder water

Onder water Niet meer actief

Die bovenste regel vind ik een beetje raar..
    Ik denk dat als je een babietje in je buik hebt,je wel weet dat je sommige dingen moet laten.
    Het is bewezen dat alcohol niet goed is voor je baby, en dat je dat van je vk hebt gehoord :confused:
    Inderdaad haar diploma gekregen bij een pak Omo :) ..
    Het hoeft niet zo te zijn dat het zeker is dat jou kindje nu vanalles gaat mankeren als jij een glaasje wijn nuttigd, maar stel dat jou kindje nou 1 van de zou zijn die er wel wat aan over houd?

9 maanden geen druppel aangeraakt , en natuurlijk wel eens wat gemist maar niets voor mij wat mijn kindje schade aan kan brengen.

9. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik heb geen druppel gedronken tijdens de zwangerschap.

10. Nonnie28

Nonnie28 Actief lid

18 nov 2008
    159
    0
    0
    Woonbegeleider
    Amsterdam
    Ik vind het echt onbegrijpelijk dat een VK zoiets zegt. Als je zelf al onzeker staat in je zwangerschap en je vraagt je VK over dit soort dingen, en ze geeft zulke antwoorden...dan kan ik nog best begrijpen dat je dit aanneemt van iemand die verstand van dit soort zaken zou moeten hebben. Als ik jou was zou ik het in ieder geval niet meer doen, google het maar en er is genoeg te lezen over de ev. gevolgen en schadelijkheid. En praat over je onzekerheid met je man en je VK.

Gr, Manon

11. valhalla

valhalla Niet meer actief

Wel achterlijk van je VK! Dat zijn toch geen uitspraken :-s

Ik heb nauwelijks gedronken toen ik zwanger was, maar soms wel. Als we uit eten gingen nam ik een wijntje, met een spa rood met citroen ofzo. Dan zat ik de hele avond met spa rood maar nam heel af en toe een slokje wijn bij het eten.

Aan het einde van de avond was er misschien 2 centimeter uit het glas, maar ik vond het toch wel leuker dan de hele avond op een spaatje. Het ging me ook gewoon om de smaak, wijn is gewoon lekker bij eten!

Trouwens, bij de Sligro verkopen ze een mousserende wijn, smaakt gewoon als witte wijn. Er zit minder dan 1% alcohol in dus als aperitiefje is het heerlijk en kan geen kwaad. (je moet geen fles leegdrinken maar toch) Verder zit er nog een kurk op die knalt, extra feestelijk. Kost nog geen 2 euro.

Ik zou zeggen... neem de waarschuwingen in acht, maar als jij een keer een klein wijntje drinkt, is dat echt geen drama hoor. En er zijn genoeg alternatieven, en je hebt al bijna op de helft! Je doet het voor iets heel moois he! En inderdaad het is wel vervelend mijn man zat naast me wel lekker aan het bier, maar als je je realiseert wat (overmatig) alcohol doet met je kindje weet je dat je juist lief bent voor jezelf en je kindje door het nog eventjes te te laten staan...

Komt wel goed meid! :D

12. doenja

doenja Actief lid

3 feb 2009
    115
    0
    0
    Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je het gevoel hebt veel te moeten laten, ik heb op mijn trouwdag ook af en toe een slokje bier gepikt, had ik ook echt gewoon zin in. ik zal mijn man niks verbieden maar ik bak nu even geen biefstuk voor hem, als ie dat graag wil eten moet ie zelf maar gaan bakken. hihi.
    luister naar je gevoel, dat is het belangerijkste.

13. Panda

Panda Fanatiek lid

6 feb 2006
    2.248
    0
    0
    Wat een onzin. Een generatie geleden werd het inderdaad als onschadelijk gezien, nu niet meer.:)

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat een achterlijk mens! Die verstaat haar vak echt niet als ze met dit soort uitspraken aan komt!

"Alcohol in de zwangerschap
    Tijdens de zwangerschap is de concentratie alcohol in het bloed van de moeder gelijk aan die in de weefsels van de baby. Met andere woorden, ieder glaasje alcohol wat jij drinkt komt net zo hard bij de baby aan.

Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap kan diverse gevolgen hebben voor embryo, foetus en zwangerschap. De risico’s en de ernst van de effecten nemen toe naarmate het gemiddelde alcoholgebruik en het aantal glazen per gelegenheid hoger is. De aard van de effecten blijkt deels afhankelijk te zijn van het moment van blootstelling, maar alcoholgebruik kan op ieder moment in de zwangerschap ongewenste effecten veroorzaken.

Bij een gebruik van minder dan één glas per dag zijn er al aanwijzingen dat het een ongunstig effect kan hebben op de zwangerschap in de vorm van miskramen, foetale sterfte en vroeggeboorte. Ook zijn er aanwijzingen dat minder dan één glas alcohol per dag negatieve gevolgen kan hebben op de psychomotorische ontwikkeling van de baby.
    Onder zwangere vrouwen die gemiddeld één tot twee standaard horecaglazen per dag drinken is een negatief effect op de psychomotorische ontwikkeling van het kind waarschijnlijk en is mogelijk het risico verhoogd van miskramen, foetale sterfte, vroeggeboorte en een laag geboortegewicht.

Bewezen is dat de baby, bij gebruik van één tot twee glazen alcohol, gedurende langere tijd stopt met het maken van ademhalingsbewegingen. Nu haalt een baby in de baarmoeder niet echt adem, hij krijgt zijn zuurstof immers via de placenta, maar de adembewegingen die hij maakt zijn wel nodig om de longen goed te laten ontwikkelen.
    Bij gebruik van zes of meer glazen alcoholhoudende drank per dag is, naast eerder genoemde effecten, het risico op aangeboren afwijkingen bij de baby verhoogd en het ontstaan van het Foetaal Alcohol Syndroom.

Mogelijk is het risico van bepaalde aangeboren afwijkingen ook verhoogd bij de kinderen van vrouwen die tijdens de zwangerschap gemiddeld een laag alcoholgebruik hebben, maar bij sommige gelegenheden zes glazen of meer drinken.
    "

En nog een zinnige link over FAS:

http://www.gezondvgz.nl/%7B76083c28-615 ... 7ff0d8d%7D

Gewoon van de drank afblijven de komende maanden! :)

15. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Nou eh ik vind het leuker om zwanger te zijn dan alleen toeschouwer!
    Moet je zien wat voor band jij al opbouwt met je kindje.

En mannen worden gewoon niet zwanger, dus dat vind ik raar dat je dat zegt.

Tuurlijk heb ik ook wel eens zin in een broodje zalm, een biefstukje of een glaasje wijn.

Maar jammer dan hoor, het is maar even. Ik wist waar ik aan begon.

16. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    nou debby ik begrijp je hardstikke goed!
    mijn vriend en ik dronken graag (een paar glazen) wijn bij het eten en om het weekend in te luiden op vrijdag avond. Ik associeer het dus met gezelligheid en mis die momenten enorm.
    ik heb tot nu toe 1 keer een glas wijn gedronken toen we uit eten waren en heb er enorm van genoten! maar weet ook dat alcohol niet goed is voor de baby en dit glas was voor mij ook voldoende voor de rest van mijn zwangerschap.
    er zit ook een groot verschil in dagelijks alcohol drinken of incidenteel een glas. (en ja, helemaal niet is altijd beter ;) )
    dat mijn vriend gewoon zijn drankje drinkt vind ik af en toe ook moeilijk hoor. Houd hem ook regelamatig voor dat hij dat straks ook niet altijd kan doen als hij er maar zin in heeft. Ik ben ook direkt gestopt met roken, heb mijn eetpatroon en ritme aangepast en degelijke. Dat mag je ook al best een beetje van hem verwachten.

17. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ach als mijn man het zou laten zou ik me daarom schuldig voelen. En ik voel me er heus niet beter door... Dus ik laat hem lekker drinken. Maar af en toe ben ik wel een beetje jaloers... haha. En hij is ook gestopt met roken. (Dat moest ook wel van mij, hij was degene die mij overhaalde om zwanger te worden en ik vind dat als ik moet stoppen met roken ik niet de hele tijd in zijn rooklucht hoef te zitten of zijn vieze adem hoef te ruiken).

Skatje jij vind het leuk om zwanger te zijn. Ik zie er de lol niet heel erg van in tot nu toe. Ik was veel afgevallen voor mijn zwangerschap maar zie de kilos weer terugkomen, ik ben vaak doodmoe en heb af en toe mega veel maagpijn. En dan straks ook nog een bevalling brrrrrrr. Misschien denk ik er anders over als ik de kleine eenmaal voel. Maar als ik nu met mijn man had kunnen ruilen had ik het gedaan haha!

18. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    heyhey, ik begrijp je gevoel.. maar ik kom in mijn werk geregeld kinderen tegen met FAS.. vaak wel door een moeder met een alcohol verslaving, maar er zijn ook al kinderen waarbij de moeder niet veel alcohol genutigd heeft tijdens de zw.. Het wordt ook pas sinds een paar jaar erkend door artsen en is erg in opkomst, eerder wist met deze kinderen niet onder te brengen in een categorie.. Ik bedoel er dus niks mee, maar misschien is het we handig om te weten en lees je dit liever nu dan dat niemand het je ooit verteld heeft.. http://www.fasstichting.nl/

Groetjes Ele

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Daarom gaf ik ook een link over FAS. Het heeft nog geen grote bekendheid dat een minimum aan alcohol tijdens de zwangerschap voor FAS kan zorgen.

20. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Waardeloze VK, nu snap ik dat ze een keurmerk in hebben gevoerd om het niveau aan te duiden. Zal die van jou met zulke adviezen vast niet krijgen!

Tuurlijk mis ik mijn wijntje ook wel eens. Lekker uit eten met een glas bitter lemon is voor mij ook minder lekker dan met een heerlijk wijntje. Maar ik heb het er ontzettend graag voor over. Mijn vk gaf ook aan dat alcohol gewoon slecht is voor de kleine dus dat je het tijdens die 9 maanden gewoon beter helemaal kunt laten staan.

En aangezien één wijntje meestal naar meer smaakt....drink ik gewoon tijdens de hele zwangerschap niet!

Deel Deze Pagina