Oh ja? Ik vind het vreselijk! Ben hele dagen moe, kots me 's ochtends een ongeluk en ik ben al 10 kilo afgevallen. Maar over 5,5 maand heb ik een kindje en ja die groeit nou eenmaal niet aan een boom!
Nou ja, vreselijk... Dat er een kindje in mij groeit vind ik wel heel bijzonder. En als ik het straks kan voelen waarschijnlijk nog een beetje meer. Maar het zwanger zijn op zich mag van mij voorbij zijn! Fast forward naar de bevalling en get it over with!
Ik krijg zin in een goed glas wijn van deze discussie! Of een biertje.... Of een baco.... Het is natuurlijk gewoon zo dat voor elke mening een onderzoek is dat die mening onderschrijft. Voel je je goed bij af en toe een wijntje bij het eten? Doen! Vind je het niet kunnen omdat je vindt dat je je kindje schade toebrengt? Niet doen! Ik heb namelijk twee artsen in mijn vriendenkring, waarvan 1 gynaecoloog, en die zeggen beiden dat de richtlijn er vooral is om mensen ervan te weerhouden zich klem te zuipen. Want als de richtlijn is dat je met mate alcohol mag gebruiken, dan snappen mensen niet wat "met mate" precies inhoudt. Het zullen de hormonen wel zijn, maar ik word kriegel van sommige in mijn ogen militante en kortzichtige reacties hier. Altijd maar alles aannemen zonder er echt vragen bij te stellen, pffff....
Ik snap niet helemaal wat er mis mee is, tijdens de zwangerschap of erna, om zelf ook ergens van te genieten. Met mate. Omdat je er zoiets fantastisch voor terug krijgt? Vind ik echt bull, ik ben ook nog gewoon iemand die soms zin heeft in iets dat misschien niet supergoed voor me is maar met mate in principe echt geen kwaad kan. En als dat betekent dat je af en toe eens wat borstvoeding niet gebruikt omdat je zelf toe bent aan een "pleziertje", so be it.
Iedereen moet inderdaad doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar dat je eigen genot boven het welzijn van je kind gaat vind ik nog al wat!
Wie zegt dat ik niet het beste voorheb met mijn kindje? Ik zeg alleen dat ik niet begrijp waarom je als zwangere vrouw nergens meer van mag genieten omdat je blij moet zijn dat je er zoiets geweldigs voor terug krijgt. Terwijl er van een heleboel zaken echt niet onomstotelijk bewezen is dat het altijd superveel kwaad kan. Ik vind het gewoon zo calvinistisch, het idee dat je als vrouw moet lijden omdat je een kindje krijgt en je aan ongeveer een miljoen regels moet gaan houden en dat je dan niet met een beetje jaloezie mag kijken naar mensen (je partner bijvoorbeeld) wiens leven en lichaam niet zo verandert als het mijne.
Miepie wat fantastisch dat jij er ook nog bent... ik dacht eigelijk hetzelfde als jij maar was bang voor nog meer reacties als die van robin77... Ik snap werkelijk waar niet wat er zo erg aan is om een beetje melk weg te gooien. Het is geen wondermiddel ofzo... snap dat het de beste voeding voor je kindje is, maar je hebt heus genoeg melk, en ander zal je kindje van heel af en toe een keertje kv ook echt niet dood gaan. En dat is alcohol belangrijk vind? So what... ik ben een volwassen vrouw, maar wordt hier afgeschilderd als een alcoholist (terwijl ik normaal ongeveer eens per week drink). Ik vroeg gewoon om meningen maar kreeg het gevoel hier gelijk gelynched te worden...
Jij geeft aan dat je best met mate mag genieten van bepaalde dingen...ook tijdens je zwangerschap. Ik vind, maar nogmaals: dat is mijn persoonlijke mening!, dat je tijdens je zwangerschap bepaalde dingen gewoon moet laten staan. Je geeft aan dat het niet onomstotelijk bewezen is dat bepaalde dingen superveel kwaad kunnen...maar wil je het risico nemen dat jouw kindje het bewijs er van is dat het wel kwaad kan? Het zal misschien best wel mee vallen, maar ik zou het risico niet willen nemen. En zo lang er landelijke symposiums worden gegeven aan verpleegkundigen van kraamafdelingen over de schadelijke effecten van alcohol voor je ongeboren kind...is het voor mij in iedergeval reden genoeg om ook dat ene glaasje wijn te laten staan. En natuurlijk mag je met een beetje jaloezie kijken naar mensen van wie het leven en lichaam niet zo verandert als dat van jou. Als ik op de weegschaal sta en zie dat ik wéér ben aangekomen...tja, daar spring ik ook geen gat van in de lucht hoor 8) En lekker eten...met een glas bitterlemon is voor mij ook iets minder lekker. Maar ik weet waar ik het voor doe en dat is voor mij het allerbelangrijkste. En zo doet iedereen waar hij zich goed bij voelt, toch?
Het gaat mij om de kansberekeningen die mij gewoon niks zeggen. Als ik 1 wijntje drink en mijn kindje heeft daardoor FAS, dan noem ik dat dikke vette pech en geen bewijs dat alcohol altijd onder alle omstandigheden in alle hoeveelheden FAS veroorzaakt bij ongeboren kinderen. Die symposia die worden gehouden, gaan over excessen, alcoholverslaafden, mensen die geen maat weten te houden en daardoor meer kans lopen op een kindje met alcohol-gerelateerde afwijkingen. En niet om het goed te praten, maar daar tegenover staan weer talloze voorbeelden van mensen die "slechte" dingen doen tijdens hun zwangerschap en gezonde kinderen krijgen. En ook -helaas- talloze voorbeelden van mensen die zich aan alle regels hebben gehouden en alsnog een kindje met een afwijking of een ziekte krijgen. Nogmaals, niet om te zeggen dat we dan maar met z'n allen ons klem moeten gaan zuipen, maar om aan te geven dat kansberekeningen ook omgedraaid kunnen worden omdat het afhankelijk is van welke invalshoek je dingen onderzoekt. Overigens begrijp ik echt wel wat je zegt over geen risico willen nemen hoor, maar daar gaat het voor mij niet om. Je doet inderdaad waar je je goed bij voelt en als ik me goed voel bij af en toe eens een glaasje, dan zal ik het niet laten omdat ik niet geloof in het risico bij af en toe. Maar ik wil graag dat mensen die zich daar persoonlijk niet goed bij voelen, zich verder van een oordeel onthouden over wat goed voor mij en mijn kindje zal zijn en of ik wel of niet het beste voorheb met de kleine. We worden door de maatschappij als vrouw sowieso al zo volgestopt met schuldgevoelens omdat we dingen niet doen "zoals het hoort" (of je nou zwanger bent of niet) en daar kom ik echt tegen in opstand...
Het gaat niet alleen om FAS. Het is gewoon bewezen dat alcohol slecht is voor de foetus, dat zijn geen kansberekeningen, maar onomstreden feiten, al is het moeilijk aan te geven waar de grens ligt. Het gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap kan leiden tot miskraam, groeiachterstand, vroeggeboorte, psycho-motorische afwijkingen en later bij het kind tot gedragsproblemen en intelligentiestoornissen. Het is bewezen dat een weinig alcohol al schade toebrengt aan het centrale zenuwstelsel. Als iemand af en toe een glaasje wilt nuttigen, dan zal ik de laatste zijn die daarover valt, dat moet die persoon zelf weten. Ik kan alleen voor mijzelf spreken en ik ga geen risico's lopen tijdens mijn zwangerschap; zo eet ik ook geen rauwe biefstuk en laat ik kaasjes van rauwe melk liever staan. Ik vind dat geen ramp, het heeft op mij niet de impact van: "nergens meer van mogen genieten". Dat zit hem bij mij niet in eten en drinken. Dat ik nu vanwege BI en harde buiken volledig rust moet nemen en aan huis gekluisterd zit, dat ontneemt mij wel de dingen waar ik van geniet, zoals met de honden wandelen of met een vriendin naar de stad gaan. Daar "lijd" ik meer onder dan dat ik me aan "een miljoen regels" moet houden, zo ervaar ik dat persoonlijk niet. Mijn man is bijna jaloers dat ik ons kindje mag dragen en die giga-buik vindt ie ook helemaal geweldig. Wij zitten vaak te grappen, dan zeg ik: hee schat, jouw zwembandjes vallen helemaal in het niets als je naast me staat! Als het kon, droeg hij de zwangerschap uit, zodat ik van die pijn verlost zou zijn. Maar ik ben niet jaloers op hem, waarom zou ik? Ik vind het geweldig om zwanger te zijn en ben trots op mijn dikke buik!
Van 1 wijntje krijg je normaal gesproken inderdaad geen FAS, maar zoals hieronder ook al wordt gezegd zijn er veel meer nadelige gevolgen. Op http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act ... =257&d=283 (de site van het Trimbosinstituut, toch niet de minste) is het volgende rijtje te vinden: Mogelijke gevolgen van drinken tijdens de zwangerschap Tussen haakjes staat het aantal glazen per dag waarbij er kans is op dit effect. Miskraam (minder dan 1 glas) Vroeggeboorte (minder dan 1 glas) Leer- en concentratieproblemen (minder dan 1 glas) Laag geboortegewicht (1 à 2 glazen) Moeizame ontwikkeling als baby en kind (2 tot 6 glazen) Alcoholproblemen (2 tot 6 glazen) Aangeboren afwijkingen (vanaf 6 glazen) Foetaal Alcohol Syndroom (vanaf 6 glazen) FAS heb je dus kans op vanaf 6 glazen op één dag. Overigens gaat het er dan niet om dat je elke dag dit drinkt, maar op één dag in je zwangerschap. Veel drinken op 1 dag is namelijk nog schadelijker dan af en toe een glaasje. Ook dat is echter niet zonder risico: Af en toe een glaasje kan al schadelijk zijn. Je hebt iets meer kans op een miskraam of vroeggeboorte. Ook kan één glas al van invloed zijn op de ontwikkeling van de hersenen van het kind, wat zou kunnen leiden tot leer en concentratieproblemen. Je baby kan de alcohol namelijk nog niet afbreken dus plast die uit in het vruchtwater en krijgt dat vervolgens weer opnieuw binnen. Totdat al het vruchtwater ververst is, blijft je baby dus alcohol binnenkrijgen, terwijl jij zelf maar 1 glas dronk. Als je 8-jarige straks problemen op school krijgt, denk je misschien toch met spijt terug aan die paar glaasjes in je zwangerschap. En misschien vind je dat ik daarmee overdrijf. Ik wil niemand dit opdringen, maar vind het wel belangrijk dat iedereen zich goed laat informeren. En er staad inderdaad bij het rijtje mogelijke gevolgen per glas mogelijke gevolgen, zoals je van roken en asbest ook mogelijk dood kunt gaan. Er zijn rokers en asbestwerkers die 90 worden, maar dat neemt niet weg dat het toch wel scheelt als je het achterwege laat. En in het geval van een zwangerschap ben je nou eenmaal voor twee (of meer ) personen verantwoordelijk, dus vind ik dat je daar best een keer extra over na mag denken. Ik neem mijn eigen beslissingen en gun alle andere zwangeren ook hun eigen beslissing. Maar als je van richtlijnen als geen alcohol, sigaretten en drugs afwijkt, moet je jezelf wel heel goed informeren over de mogelijke consequenties.
Het is maar net waar je je prioriteiten legt. Het is gewoon niet duidelijk aangetoond dat af en toe een glaasje schadelijk is. Maar het is ook niet duidelijk aangetoond dat af en toe een glaasje NIET schadelijk is. Je kunt je kop wel in het zand steken, maar daar heb je niks aan. Als je het wel doet, prima. Maar dan moet je niet klagen als je kindje er iets aan overhoudt. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Ik wil het risico iig gewoon niet lopen.
Grappig, ik ben geïnformeerd over mogelijke consequenties, maar het lijkt dat, omdat ik misschien een andere keuze maak, men denkt dat ik er daarom niet over heb nagedacht. Terwijl ik volgens mij juist heel genuanceerd probeer uit te leggen wat mijn standpunt is. Overigens: veranderingen van mijn lichaam, daarmee bedoel ik niet dat ik een buik krijg of extra zwembandjes, dat is voor mij ondergeschikt. Ik heb persoonlijk gewoon best veel moeite met het feit dat ik door hormonen geleefd word en me niet mezelf voel. Of dat ik mijn eten niet meer lust. Of dat ik, omdat ik zwanger ben, een heleboel dingen van andere mensen niet meer mag doen of bepaalde dingen weer wel moet doen, alsof ik ineens publiek bezit ben en niet meer eigenaar mag zijn van mijn eigen lichaam.
ik heb precies hetzelfde gevoel miepie... dat dikker worden boeit me niet zo. Ik geef niet veel om uiterlijk en ik vind een dikke buik wel grappig. Maar ik vind die hormonen ook vreselijk (ik begin om van alles te janken en zo ben ik helemaal niet). En dat iedereen zich overal mee bemoeit.... pfffff
Oh, je bedoelt de mentale veranderingen! Mijn omgeving zou denk ik heel blij zijn als dat hcg in een flesje verkrijgbaar was, want men vindt mij veel liever en milder en rustiger en zorgzamer, haha! Dit is mijn eerste zwangerschap en ondanks de pijn in mijn bekken en het onvermogen om ook nog maar iets te kunnen, zou ik het zo over doen! Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt dat ik van anderen een heleboel dingen niet meer zou mogen; ik zou ook gek worden! Kan nl. heel goed voor mezelf zorgen en dingen bepalen! En mensen die aan m'n buik zitten, worden onzedelijk terugbetast, simpel! Moet je eens proberen, van zo'n dom verbaasd gezicht krijg je geheid een lachkik!
Uhmm... met anderen bedoelde ik eigenlijk voornamelijk sommige (let wel: sommige) medeforummers die alle regeltjes die er zijn braaf opvolgen en degenen die zich daar niet aan houden veroordelen of "streng toespreken". Of het nou gaat over alcohol, borstvoeding, moeders voor moeders, kaas eten, noem maar op. Mijn omgeving is juist heel open-minded, maar die kennen mij natuurlijk ook wel langer dan vandaag, hihi.
ik vind het geen ramp als mensen aan mijn buik willen zitten. Ze doen het uit de beste bedoelingen en ik reken mijn buik niet echt tot mijn intieme delen hoor...
Als mensen ongevraagd opeens aan mijn buik gaan zitten dan doe ik inderdaad ook hetzelfde terug, maar als ze het gewoon vragen dan heb ik er op zich geen problemen mee.