Wie werkt er hier ook in de thuiszorg? Ik werk sinds half juni in de thuiszorg en vind het tot nu toe erg leuk om te doen, op donderdag maak ik schoon en maandag dinsdag en om het weekend werk ik als verzorgende. De meeste mensen die ik verzorg zijn aardig gelukkig. Heb nog geen nare dingen mee gemaakt. Wat zijn nou leuke of nare dingen die jullie mee gemaakt hebben?
Nare momenten zijn het overlijden van clienten waar je een goede band mee hebt. Momenteel is de sfeer niet prettig op het werk. Het werk zelf vind ik enorm mooi en dankbaar en ik doe het na 12.5 jaar nog steeds heel erg graag.
Vraagje wat voor diploma heb je nodig in de thuiszorg? Ik heb zelf Spw en Sph gedaan maar zocht iets van zorg werk tijdens de schooluren en tja thuiszorg ben je redelijk vrij in je rooster plannen zoals ik van iemand begreep.
Mowtom. Voor de huishoudelijke dienst heb je een diploma nodig. Om in de zorg te werken heb je een diploma helpende (niv2) verzorgende (niv3) of verpleegkundige (niv 4 of 5). Ik werk zelf als wijkverpleegkundige en kan mijn eigen uren niet plannen hoor. Wel is het heel goed met thuis te combineren. Ik werk bijv met een ochtenddienst van half 8 tot 12/13 en een avonddienst van 1800-2300 Mooie dingen: een grote vieze, ranzige wond die je beetje bij beetje beter ziet worden Iemand leren omgaan met een nieuwe situatie en zelfvertrouwen kunnen geven. De vaste cliënt die bij binnenkomst al koffie gaat zetten en niet eens hoeft te vragen wat je erin wilt. Nare dingen: agressie( tja, je staat toch in je eentje bij iemand thuis), gestalkt worden, enorme werkdruk af en toe, terminale zorg wat meer tijd vergt dan dat je op dat moment hebt (dat vind ik zoooo naar. Bij terminale mensen wil je stapje verder doen, een momentje extra, een praatje hier een knuffel daar. Niet alleen zorg, maar ook even de kinderen betrekken, of t aanrecht opruimen, ofofof)
Nee hoor, heb totaal geen diploma in de zorg. Werk toch al een ruim jaar als huishoudelijke hulp. Ik krijg als hbh een rooster, en die kan ik zelf schuiven hoe ik wil. Maar dan moet wel je client kunnen natuurlijk, die krijgen ook de tijd door van kantoor. Dus je moet je niet blindstaren op bijvoorbeeld een uurtje eerder beginnen, want dat kan je client bijvoorbeeld totaal niet uitkomen.
Leuke dingen: mensen die echt blij zijn als je weer komt na een weekje, en met koffie al klaar zitten. Mensen die je met feestdagen chocola of iets anders lekkers geven. De dankbaarheid Mindere dingen: agressie inderdaad, mensen die snel schreeuwen vind ik al vervelend. Je bent alleen, en als mensen intimiderend over komen is dat wel vervelend. Het is echt aanpoten, dit moet je liggen.
Ik werk al jaren in de thuiszorg als wijkverpleegkundige. Kan ondertussen wel een boek schrijven over wat je dan allemaal meemaakt. Leuke en bizarre dingen, maar soms ook heel verdrietige. De leuke dingen vind ik de afwisseling. Als wijkverpleegkundige (hbo) ben je ook teamleider en heb je naast de zorg aan het bed ook nog andere taken. Dat vind ik erg leuk. Verder dat je soms erg aparte dingen meemaakt. Heb bijv. een keer midden in de nacht een demente cliënt van een rotonde geplukt. Wat ook leuk is, is de dankbaarheid van je cliënten. Soms wordt je echt verwend met een bakje koffie en cake. Ook toen ik pas weer begonnen ben na mijn zwangerschapsverlof waren er heel veel cliënten die me echt gemist hadden en blij waren dat ik er weer was, de baby wilden zien etc. Dat is wel echt heel fijn. Mindere kanten vind ik de werkdruk en de onrust omdat het kabinetsbeleid voortdurend veranderd. De ene reorganisatie/bezuinigingsronde na de andere. Of dat je werk belemmerd word door allerlei regelgeving/ formuliertjes. En soms maak je ook hele vervelende dingen mee. Bijv. als je iemand vind die overleden is, of als cliënten of hun familie je agressief benaderen. Dat moet je wel een beetje naast je neer kunnen leggen.
Ik werk in een zelfsturend team. Het is ideaal altijd dezelfde cliënten op vaste tijden. Is voor beide partijen goed. Het mooie vind ik dat ze altijd blij zijn als je er bent. Ik ben VIG niveau 3 en doe op een paar handelingen na hetzelfde werk als niveau 5. Totaal geen verschil. De laatste zorg blijf ik 'mooi' vinden. En ben blij met de tijd die we hebben bij de cliënten. Minder mooi als het niet klikt tussen jouw en de cliënt.
Gisterochtend gewerkt en moest naar een mevrouw waar het de eerste keer niet zo lekker liep, maar gister was ze heel aardig en vrolijk, ik was een beetje nerveus van te voren dat ze weer zo naar zou doen maar gelukkig niet. Om 18.00 mag ik weer werken.
Ik ben net 3 maanden begonnen in de thuiszorg als leerling VIG. Moet zeggen dat het super bevalt en de tijden zijn echt goed te combineren met mijn dochter. Het is in het begin echt zwaar maar nu ik zelf op pad mag kan ik wat meer mijn weg vinden en gaat het heel goed. Wat ik het mooist vind dat de cliënten zo blij zijn als je er bent. En de verhalen achter de cliënt. Nare dingen heb ik nog niet echt mee gemaakt.
Ik vind de tijden ook lekker hoor, alleen s'morgens om half 8 beginnen dus gaat hij 2 dagen per week wel vroeg naar de gastouder en in de avond passen opa&oma of andere oma op hem of is ie bij papa.
Ja hier is het ook weleens 7 uur beginnen dat vind ik wel minder dan moet me dochtertje ook zo vroeg dr bedje uit om na de gastouder of oma te gaan. Maar in de avond kan ze altijd lekker bij papa blijven dat vind ik echt ideaal en s'middags hoef ik dr net maar een half uurtje weg te brengen of papa is al thuis. Vanaf april moet ik verder in een verpleeghuis omdat ik alle afdelingen gezien moet hebben voor het einde van mijn opleiding dus ben benieuwd hoe dat dan weer gaat
Onze routes starten ook om 7uur. Erg vroeg voor de kindjes, maar ik heb ook regelmatig middagdiensten, dat is ideaal. De terminale zorg is prachtig. Het is heel emotioneel, kost veel energie en vraagt veel kundigheid en empathie, maar iedere situatie is weer anders en dat is uitdagend. De intakes en de eerste keer nieuwe cliënten vind ik leuk, kennis maken en mensen op hun gemak stellen. Idd een wond die enorm is en waar je zo naar binnen kunt kijken, mooi zien genezen. De zorg voor een dementerende mevrouw die helemaal de weg kwijt is, die je dan toch even herkend! Terug komen van vakantie en mensen die je gemist hebben. Complimentjes krijgen over je werkwijze en persoon. De zelfstandigheid en vrijheid die je hebt, heerlijk! Mindere dingen, absoluut. Druk druk druk, 10min tijd om steunkousen aan te doen, dat haal je makkelijk, maar dat binnenwaaien is voor de mensen niet prettig. Een oud vrouwtje dat echt elke ochtend en avond zit te wachten op die 10min "contact" Mensen waar je altijd te vroeg, te laat, te snel of te langzaam bent. De benzinekosten poeh!
gisteravond ook gewerkt, was bij een man waarvan zijn vrouw nu 3 weken opgenomen is omdat het thuis niet meer ging, ik vroeg hoe gaat het met uw vrouw, hij begon te huilen en we hebben wel 45 min zitten praten denk ik, daarna naar de laatste mevrouw, die was op bed gelegd door haar dochter en sliep dus al. dochter werkt ook in de zorg, maar met haar ook ruim een uur zitten praten over vanalles en nog wat. was eigenlijk rond 21.30 klaar, maar reed daar om 22.30 weg haha