Hoi, Zal me even voorstellen,ben marleen,31 jaar en vanaf augustus bezig zwanger te worden. De carnaval vind weer plaats in het zuiden van Nederland en aangezien we dat elk jaar uitgebreid vieren met een vaste vriendengroep zal dat dit jaar ook weer zo gaan gebeuren. Heb net gekeken en heb de week ervoor mijn eisprong. Is het erg als ik een week na mijn eisprong drink? Er is dan toch nog geen bloedband? Het gaat zo opvallen als ik niet drink en vind het natuurlijk wel gezellig. Pas al vanaf augustus heel erg op, gestopt met roken etc.... Groetjes marleen
hoi Marleen, goed dat je het vraagt! Het advies is: vanaf het moment dta je zwanger wilt worden geen alcohol meer. Zeker als je eisprong al is geweest, er is dan misschien nog gene bloedband maar er is al wel vochtuitwisseling (osmose) tussen bevruchte eicel en omgeving. Dus helemaal zonder gevaar is het drinken van alcohol dan niet, zeker niet het binge drinken wat vaak gebeurt bij carnaval ( in 1 avond 5 of meer consumpties). Ik raad het gebruik van alcohol dan ook af als je deze maand voor een zwangerschap gaat. Alternatief: nu carnavallen met alcohol en deze maand overslaan. Hoe dan ook een mooie carnaval gewenst! Mirjam