alcoholgebruik?

Discussie in 'De lounge' gestart door liesbet77, 6 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wauw melloncollie, had niet gedacht dat je je aangevallen zou voelen?!
    Ik heb volgens mij nergens gezegd dat ik denk dat JIJ verslaafd bent. Dat was mijn bedoeling ook helemaal niet.
    Ik heb het gewoon over in het algemeen.. Want zo werkt het toch echt wel. Dat betekend toch niet dat iedereen dan maar meteen alcoholist is? Wel dat het slim is om het in de gaten te houden en niet te denken ach het valt wel mee. (en dan weer, bedoel ik niet JOU, maar iedereen in het algemeen..!)

2. 078mama

078mama Niet meer actief

Ik drink elke dag wijn. Meestal zijn dit 2 glazen op een avond maar ook heel vaak 3 of 4 en als ik uit ben kan ik met gemak dit veelvuldig drinken. Bij mij heeft het eigenlijk niet zo zeer met ontspanning of behoefte te maken. Ik drink gewoon omdat het lekker is en als de gelegenheid er niet is dan drink ik met hetzelfde gemak niet. Daar denk ik dan ook geen seconden over na moet ik zeggen. Maar wat ik hiermee bedoel is dat het naar mijn idee afhankelijk is van hetgeen je uit je glas wijn haalt of je een probleem hebt. Heb je het nodig ter ontspanning of om het gezellig te vinden dan denk ik dat je sneller een probleem hebt dan anderen. Veel mensen drinken ook om iets te voelen of zelfs te vergeten en ook dan denk ik dat je een groter risico loopt.

3. valhalla

valhalla Niet meer actief

Tja... Denk dat iedereen die uiteindelijk een zware drinker of alcoholist is geworden, heel onschuldig is begonnen met een paar glaasjes in de week. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die een paar glaasjes in de week drinkt, uiteindelijk ook alcoholist wordt...

4. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

#44 melloncollie, 6 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2010
    Huh? Did I miss something?
    Ik heb alleen ff mijn situatie uitgelegd. Aangezien mijn naam in jouw berichtje daarvoor stond, dacht ik laat ik het even uitleggen. Ik kreeg wel even de indruk alsof je verwacht dat het bij een ieder fout gaat op het moment dat ze erachter komen dat het niet goed gaat. Dan ben je zeker niet te laat in mijn opinie. Ik ken iemand die zich zodanig in het studentenleven stortte omdat het uit was met zijn vriendin. Die dronk toen ook erg veel; bijna iedere avond lam uit de kroeg waggelend. Die is toch ook goed terecht gekomen en is uit zichzelf een andere invulling van z'n vrije tijd gaan zoeken.

Das niet echt een uiting naar jou toe, maar eerder naar de mensen toe die jouw hulpverleners waren. Ik vind de opmerking dat een gewoonte al snel een verslaving kan worden nogal opmerkelijk. Het is erg zwart/wit geschetst. Met mijn eigen ervaring en die van de kennis van mij wilde ik dit even weerleggen. Maar dat kwam dus niet zo duidelijk over. ;)

No hard feelings hoor. Ik ben een metalhippie. ;) Ik heb belangrijkere zaken om me eventueel over op te winden.

5. Rosado

Rosado Niet meer actief

Voor ik zwanger was dronk ik elke dag 1 of 2 glaasjes wijn. Tijdens het koken en bij het eten. Soms 's avonds ook nog wat Baileys door de koffie of een glaasje Amaretto bij de koffie. Ik vind het gewoon lekker. Nu drink ik helemaal niet. Ik mis het soms wel, maar niet op zo'n manier dat ik het niet kan handlen ofzo. Met 1 of 2 glaasjes per dag is m.i. niets mis hoor.

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Dan begrijpen we elkaar gewoon verkeerd Melloncollie.
    Ik bedoelde enkel te zeggen dat het in het algemeen al zover kan zijn voordat je het zelf door hebt.
    Ik wist namelijk ook écht heel erg zeker dat ik mijn drankgebruik wel onder controle had. Achteraf gezien was dat al lang niet meer zo!
    Het gaat nou eenmaal niet zo dat je denkt hee ik ga richting een verslaving, ik stop ermee en dat je er dan zonder moeite mee stopt... Zo werkt het (helaas) niet. Maar dat betekend niet dat iedereen het risico loopt op een verslaving! Sta er gewoon bij stil dat iedereen de kans loopt op een verslaving, want ik had nooit gedacht dat ík dat zou hebben. Toch is het wel gebeurt.
    Maar wat iedereen drinkt moet ie helemaal zelf weten en er zullen genoeg mensen zijn die jaren dagelijks kunnen drinken zonder er een verslaving op na te houden, de een is nou eenmaal gevoeliger dan de ander. Maar het is wel slim om het zelf in de gaten te houden en niet de makkelijkste weg te pakken en te denken, dat overkomt mij niet!!

7. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Drinktest.nl

Hier een online test om te kijken in hoeverre je alcohol gebruik kwaad kan.

Persoonlijk ben ik tegen alcohol, dit is een erfenis uit mijn jeugd. Ieder moet het voor zich weten natuurlijk maar alcoholisme is een sluipende killer.

8. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Begrijp 'm. Peace!

9. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Bij mannen is de maatstaf meer dan 21 glazen per week (dus geen flesjes, maar glazen). Ik heb het er ooit eens met de huisarts over gehad, en hier wordt de grens gelegd.

10. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36

Nee niet per avond, maar per week ;).

11. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    ik drink elke dag wijn. soms 1, soms 3.
    en in t weekend wel meer.
    dan kom je soms boven het gemiddelde per week uit.
    en toch, ik kan prima zonder.
    er zijn dagen en weken dat ik geen zin heb ik drank.
    na ei pas ik op; na terugplaatsing drink ik niet.

ik denk dat mensen die verslaafd zijn idd op een gegeven moment op een foute manier omgaan ermee.
    ze verbinden het met de manier om te ontspannen, hun emoties te verwerken, zich zeker te voelen, enzovoort.
    ik ken ook wel iemand die in paniek raakt als thuis de drank op is. kijk, dan heb je dus een groot probleem.

ik vind een mooi wijntje, wit, rose of rood, gewoon ontzettend lekker, het is mijn werk (ook nog dat van klingman) en het hoort bij onze gastronomische gekte.

helemaal mee eens.

12. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ìk denk inderdaad dat het woord afhankelijkheid van toepassing is. Als je iedere avond niet zonder het ene wijntje kan, dan moet je oppassen, denk ik. Ik denk dat je dan in een risico-groep kan gaan vallen, waarbij een gewoonte uit kan groeien tot alcoholisme.
    Ik zelf drink bijna niet, misschien 3 glazen in het jaar of zo. Ook ik heb mensen in mijn omgeving (gehad), die verkeerd met alcohol omgingen.

13. liesbet77

liesbet77 Actief lid

26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    eigenlijk kan ik dan toch wel stellen dat ik een probleem zou hebben in die zin dat ik het toch echt moeilijk heb om een dagje geen wijn te drinken. Ik moet er maw bewust mee bezig zijn. Dus ben ik eigenlijk in zekere zin verslaafd , niet?
    aan de andere kant, ik doe dit dus , met uitzondering van twee zwangerschappen, al jaaaaren , en nooit meer dan 1, soms 2 glazen behalve als we eens uit eten gaan of zo.
    Ik heb ook nog steeds geen lichamelijke gewenning, ik voel soms 1 glas al - waarschijnlijk kan ik eigenlijk niet zo goed tegen alcohol.
    ik drink het eigenlijk niet voor het effect (me dronken voelen) of om te kunnen slapen hoor, maar gewoon omdat ik het erg lekker vind en het voor mij toch een andere vorm van "genieten" is dan bvb een kop thee of een glas frisdrank (ik lust trouwens zeer weinig dranken echt graag, speelt ook wel mee, ik drink enkel omdat ik vocht moet binnen krijgen).

maar het feit dat ik me er zorgen in maak is misschien toch een teken aan de wand ... ik maak me niet echt zorgen dat ik de controle kwijt ga geraken over mijn drinkgedrag (dan was dit denk ik al gebeurd ) maar ik ben dus wel bang dat ik er bvb kanker van zou kunnen krijgen. En toch kan ik er zo van genieten.

ik zit nu wel helemaal in een beetje een moeilijke fase, ben veel
    banger dan vroeger om ziek te worden, dood te gaan enzo:(.

14. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Een gewoonte hoeft niet een verslaving te worden, alleen wanneer je verslavingsgevoelig bent (dit is vaak genetisch bepaald). Mensen doen wel snel typisch wanneer er wordt gesproken over dat er alleen wordt gedronken, maar waarom is dat erger dan voor de gezelligheid drinken met anderen? Is het anders niet gezellig?
    Wanneer ik drink, drink ik omdat ik dat dan lekker vind en dat kan met mensen zijn, maar ook alleen.
    En ik heb ook wel eens fles wijn met een vriendin opengetrokken omdat 1 van ons verdrietig was ofzo, of omdat ik voor de zoveelste keer ongesteld werd. Maar ik kan ook op een feestje staan waar iedereen drinkt en er geen behoefte aan hebben.
    Ik denk echt dat het te maken heeft met verslavingsgevoeligheid.

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik drink nooit :). Ik vind het gewoonweg, net als koffie, totaal niet lekker. Vroeger wel eens wat geprobeerd van dit en van dat, maar nee, nooit echt lekker gevonden. En ja waarom zou ik iets drinken wat ik niet lekker vind in plaats van een lekker glaasje thee, sap of cola of wat dan ook?

16. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    Ik drink niet elke dag alcohol, denk hooguit 1 a 2 glaasjes in de week, soms helemaal niet, soms meer. Ik ga af en toe nog wel eens stappen en dan gaan de wijntjes er toch graag in hoor! Ik tel ze nooit.

17. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik drink heel onregelmatig, er is geen touw aan vast te knopen. Eigenlijk drink ik alleen als we een verjaardag hebben gehad en er staan nog flessen wijn die open zijn. Dan drink ik in de dagen erna elke dag een glas tot ze op zijn (of niet meer lekker zijn natuurlijk haha).

18. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ik drink nu ik zwanger ben helemaal niet meer. anders enkel met de feestdagen of als we eens uitgaan (heel sporadisch dus!)

ik heb wel eens gehoord dat een glaasje wijn goed is voor je hart

19. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
  20. 078mama

078mama Niet meer actief

Jij lijkt me een goed vriendinnetje in de kroeg voor mij ;) hihi

Deel Deze Pagina