Minder vlees eten maar hoe?

Discussie in 'De lounge' gestart door Baileyy, 5 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ik wil graag minder vlees eten met ons gezin.
    Maar lastig want hummus, bruine bonen, kikkererwten, linzen, etc. wat vaak gegeten wordt als vervanging vinden wij niet lekker.
    Vegetarische vleesvervangers eten we weleens, maar ook niet supergezond en vaak zout.
    Ik heb 3 kinderen en die moeten ook gewoon mee kunnen eten.

Wie heeft er tips, hoe pakken we dit aan zodat we toch gezond blijven en voldoende vitaminen binnenkrijgen??

2. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Heb je wel eens geprobeerd om burgertjes te maken van bijvoorbeeld zwarte bonen? Google maar eens op recepten, het ziet er een beetje uit als vlees en smaakt niet zo naar boon omdat er ook andere ingrediënten in zitten. Ik vind het heel lekker. En jullie kunnen ook tofu en tempeh eten.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als je bijvoorbeeld 3 x in de week je vlees schrapt, dan hoeft het niet heel moeilijk te zijn denk ik. 1 x vis (of 2x) - 1 x gewoon géén vlees - 1x vleesvervanger ?

Syane vindt dit leuk.
  4. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Als je alleen mindert is vervanging niet echt noodzakelijk. Over het algemeen krijgen we allemaal meer eiwitten binnen dan we nodig hebben en ook vit b12 red je wel als je niet volledig vega gaat.

Ik vond zelf beginnen door gerechten als macaroni, nasi enz. zonder vlees te gaan maken het makkelijkst. De dagen aardappel, groente, vlees bleven dan gewoon vlees.

DastyQueen vindt dit leuk.
  5. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Hoe veel/vaak eet je nu en waar zou je naartoe willen? Er zijn een aantal dingen die je super makkelijk kunt vervangen voor de vegetarische variant als je toch graag 'vlees' in je eten wil, zoals bijv. het gehakt in je pasta vervangen voor vega gehakt, of het vlees in een aziatisch gerecht vervangen door stukjes gekruide tofu of andere 'wokstukjes'. Vleesvervangers met kaas zijn inderdaad vaak wat vet en zout. Heb je bijv al eens gekeken naar falaffel? Tempeh is heel veelzijdig, je kunt het helemaal zo kruiden of marineren zoals jij lekker vind.
    Zelf eet ik graag van de AH of vegetarische slager, die hebben veel lekkere en eiwitrijke vleesvervangers.

En heb je oprecht nooit een gerecht met kikkererwten of linzen gegeten dat je lekker vind? Als je ze gewoon kaal op je bord doet is er inderdaad weinig aan, maar verwerkt in een lekker stoofpotje of een curry is het zo lekker.

6. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Zara75 vindt dit leuk.
  7. fafa

fafa Niet meer actief

Als je linzen niet lekker vindt - vind ik ook niet - zou je eens rode linzen kunnen proberen, die smaken helemaal niet linzig.

Mijn favo receptje voor rodelinzensoep:

Gesnipperd uitje fruiten, 1 courgette en 1 winterpeen in blokjes erbij.
    Even aanbakken. Laatste minuut geperste knoflook erbij.
    Groentebouillon, blikje geconcentreerde tomatenpuree erbij.
    200 g rode linzen en theelepel (of meer of minder, naar smaak) kerriepoeder toevoegen.
    ongeveer 20 minuten laten pruttelen tot alles zacht is.

Heerlijk soepje!
    En als jullie dit nou lekker vinden kun je rode linzen ook proberen in curry's als vleesvervanger.

8. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Vegetarische moussaka is ook lekker - het vlees kun je vervangen door rode linzen. Die smaken helemaal niet 'linsachtig' en omdat ze kapot koken hebben ze ook ongeveer dezelfde textuur als gehakt.

9. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Hahaha @fafa
    Twee zielen, één gedachte :roflmao:

fafa vindt dit leuk.
  10. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Wil je echt maaltijden zonder vlees? Je kunt ook minderen door bv de helft van wat je normaal aan vlees eet te eten.

Deed bv 600 gr gehakt door de pasta, nu nog 300. Van die dingen dus. Of een grote schnitzel delen en dan extra groente eten?

Zoe123 vindt dit leuk.
  11. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik eet 5 dagen in de week vega. Heb geen tijd voor moeilijk toestanden, ben noet creatief met eten en heb een hekel aan koken. Ik gebruik dus veel vlees vervangers maar daar heb je nu zoveel verschillende van dat die echt niet ongezond meer zijn. Gewoon even de etiketten lezen.
    De Aldi heeft lekkere snitzels en oosterse schijven. Ik gebruik vegetarisch gehakt van de Aldi, Lidl, Jumbo en AH. Jumbo heeft ook erg lekkere vleesvervangers zoals snitzels, burgers etc. Die heeft ook erg veel keuze. De falafel burger is een aanrader. Als ik daarmee hamburgers maak is het feest in huis.
    Zelf ben ik niet zo dol op tofu en tempé, de vegetarische kipstuckjes van AH eigen merk, Jumbo eigen merk en de vegetarische slager zijn wel een hit. Dus die doe ik door de rijst, risotto etc.

Zara75 vindt dit leuk.
  12. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik zou een leuk vega kookboek kopen en/of pinterest erbij pakken en gewoon op zoek gaan naar recepten om te proberen. Veel pastasauzen en rijstgerechten zijn heel lekker zonder vlees, en zonder bonen.
    Als je dan begint met 1 of 2 keer week een probeerrecept, en als er dan wat dingen geslaagd zijn kan je die ook gebruiken voor de andere dagen.

Verder inderdaad bij je "gewone" gerechten met vlees; minder vlees en meer groenten.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Kijk eerst eens of je sowieso vlees kan minderen. Als ik een grote pan macaroni maak, voor ongeveer 5-6 personen gaat daar 250 gram gehakt in. Ik ken ook mensen die er meer dan een pond in gooien;)

Gewoon 2 a 3 dagen in de week helemaal geen vlees. Kun je vis pakken of gewoon geen vervanger. Je hoeft het niet per se te vervangen.

Hopsatee, Snoeki, Baileyy en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ja hier was ik dat ook gewend, 500 gram macaroni , was ook 500 gram gehakt. Inmiddels 200/250

Zoe123 en tuc vinden dit leuk.
  15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Zo doen wij dat inderdaad ook en ik laat ook het gehakt wel eens weg bij de macaroni, hoor er nooit iemand over

Syane, Zoe123 en tuc vinden dit leuk.
  16. Aries

Aries Niet meer actief

Een of twee keer in de week vlees vervangen door eieren?

Bijvoorbeeld shakshuka, roti met ei en kousenband/sperziebonen, quiche, nasi met pindasaus en een gebakken ei, aardappel en spinazie met een gekookt ei, sambal goreng telor met groente en rijst, foo yong hai, gado gado met gekookte eieren.

Tempeh en tofu kunnen ook lekker zijn. Ik ben ook niet zo'n fan van de kant-en-klare vleesvervangers, ik vind ze ook erg zout.

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    Zo heb ik het ook aangepakt inderdaad.
    Die enorme hoeveelheden vlees is gewenning.
    Je kan dus ook wennen aan minder vlees.

300 gram voor de pasta gebruik ik ook, is prima :)

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Alleen vis en kip gaan eten? Of eieren?

19. Ila

Ila Fanatiek lid

30 aug 2017
    1.237
    989
    113
    Vrouw
    Het makkelijkste wat je kan skippen is geen vleeswaar meer op brood te eten, dat scheelt al veel. Daarnaast kijk ik bij gerechten of vlees eventueel vervangen kan worden door een vegetarische optie, bijvoorbeeld vega kipstukjes door de bami met vega sate erbij (superlekker!). Als er geen goede vervanging verkrijgbaar is, koop ik biologisch vlees. Op deze manier hebben we niet ons eetpatroon om hoeven te gooien. We eten nog steeds hetzelfde als anders, maar we kijken wel bewust naar de ingrediënten.

Baileyy vindt dit leuk.
  20. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ga ik eens naar kijken.
    Zit in Tofu en tempeh dan voldoende qua voedingswaarde als vervanging?

Deel Deze Pagina