Hoi, Ik heb een vraagje over de groei van mijn baby. Bij mijn vorige zwangerschap is bij 31 weken geconstateerd dat de baby een groeiachterstand had van 2 weken (buik) en dat ik weinig vruchtwater had. Ik moest toen van de gyni stoppen met werken en rusten. Bij de 20 weken was de groei destijds overigens nog goed. Bij mijn huidige zwangerschap heb ik met 27 weken een groeiecho gekregen en krijg ik er een met 32 weken gezien de groeiachterstand tijdens de vorige zwangerschap. Nu bleek vandaag dat het vruchtwater goed was en de groei van de buik liep 1 week achter (hoofd was gewoon 27w). De VK zei dat alles tussen +2 en -2 weken van de 27 goed was en dat ik me dus niet zorgen hoef te maken. Ik bedacht me eigenlijk pas later dat de vorige x de baby ook 'maar' 2 weken achter liep en toen mocht ik meteen niks meer. Nu is de echo 4 weken eerder gemaakt dus dan zou ik ook verwachten dat een evt achterstand minder groot is. Mijn vraag is eigenlijk of ik mij idd geen zorgen moet maken of kan ik het het beste nog een keer aankaarten? Ik heb er zelf namelijk een minder goed gevoel bij. Ik begrijp ook niet goed waarom het de vorige x meteen zo een probleem was en nu niet.
Hoi Koraal82, bij heel veel groeiecho's lopen metingen uiteen van -2 tot +2 weken. Dat is niet direct een probleem als de groeicurve goed is en het vruchtwater normaal is. Bij jou is het de vorige keer een combinatie van factoren geweest waardoor je al snel rustig aan moest doen. Nu weten ze dat je mogelijk niet hele grote kindjes maakt, dus is een weekje kleiner dan gemiddeld prima. Kaart het de volgende keer gerust aan als je je er druk om maakt hoor, maar ik zou me ook zeker geen zorgen maken als ik dit zo lees. Groetjes Brigitte