Ha dames, Iemand in mijn vriendengroep is zwanger en is van mening dat af en toe een slok alcohol geen kwaad kan. Of over een lange avond 1 wijntje. Ik had altijd het idee dat ook dat niet slim is om te doen. Hoe denken jullie erover? Zie ik beren op de weg, of kan het echt geen kwaad? (oja ik snak er helemaal niet naar, maar ik ben gewoon benieuwd naar de 'waarheid')
Je poll klopt niet. Die is op 2 manier te interpeteren en te beantwoorden met ja en nee. Maar nee, ik persoonlijk drink geen alcohol tijdens de zwangerschap. Ben van mening dat heel af en toe geen kwaad kan.
Mij is het ooit zo uitgelegd (door huisarts): In de eerste 12 weken beter van niet. In die periode vind de aanleg van alle organen plaats, en dat is een 'secuur karweitje'. Als er dan iets misgaat dan gaat het goed mis. Daarna moeten die organen vooral verder ontwikkelen en groeien. De invloed die alcohol dan vooral heeft is de mate van groei. En dan zie je het verschil niet tussen 'af en toe een slokje' en 'helemaal niks'. Ik ben dan ook vanaf een week of 20 bij speciale gelegenheden een beetje mee gaan nippen van de wijntjes van mijn man. En 1 keer bij een etentje een half glaasje.
ik vind het een beetje lastig om te stemmen. wel of geen kwaad ja of nee. maar ik heb nee gestemd. ik ben van mening dat als je zwanger bent en je neemt in die 9 maanden tijd bijvoorbeeld 3 keer een slokje dat je daarmee je kind niks aan doet. ik zou zeer zeker geen glas wijn nemen ook niet verdeeld over een avond. ik vind dat drinken tijdens de zwangerschap niet kan, net als roken of drugs. wat de waarheid is dat is weer een ander verhaal. er is recent een onderzoek geweest en die lui gaven aan dathet juist goed zou zijn als je 1 keer in de week een glaasje wijn zou nemen. het kindje zou daar niets van merken. nou geloof ik daar zelf niet echt in
Zelf doe ik het niet. Ken mensen die het wel gedaan hebben. Als kinderen in de toekomst problemen krijgen is het moeilijk te zeggen of het daardoor komt. Al zijn er ook wel steeds meer onderzoeken die beweren dat je kind achterstand en hersenbeschadiging kan oplopen. Waarom zou je een risico nemen? Na 9 maanden smaakt dat wijntje of rosétje vast heerlijk!
de pol klopt idd niet echt haha. Haar man vind het ook geen goed idee maar ze heeft hem weten te overtuigen en nu doet ze het wel af en toe. Zelf sta ik er niet achter. Mocht er wat mis zijn zal je denk ik altijd afvragen of het door dat ene slokje kwam of niet...
ik proef wel afentoe een slokje van een speciaalbiertje als mijn man een lekkere in huis heeft gehaald. Je moet zelf kiezen hoeveel risico je acceptabel vindt denk ik er zijn ook mensen die heel hard roepen dat ze absoluut niet drinken en roken, maar wel 4 zakken chips in de week leeg eten en helemaal niks aan beweging doen, dat is ook niet goed voor je kindje.
Offtopic, wat fantastisch dat je zwanger bent!! Hopelijk mag je deze keer flink genieten in plaats van al die zorgen de vorige zwangerschap
Kan zeker kwaad. Zoek maar eens op het FAS syndroom. Super naief om te denken dat dit geen kwaad kan.
Absoluut geen druppel! FAS kan ontstaan na 1 glas alcohol. Voor mijn zwangerschap dronk ik graag af en toe een glas wijn of cava, maar de komende periode niks. Iedereen die denkt dat een paar slokjes niet uitmaken, moet zich beter verdiepen
Ik doe dat wel. Soms in het weekend een slokje uit het glas van mijn man, en bij een speciale gelegenheid zoals een etentje met vriendinnen, dan neem ik heel kleine slokjes van 1 a 1,5 glaasje over een hele avond. Ik ben van mening dat zo weinig geen kwaad kan. (Niet gestemd in de poll wegens de onduidelijkheid)
Ik denk dat 3 slokjes in de hele zwangerschap geen kwaad kan. Maar meer wel. Maar waarom zou je? Dat snap ik niet?? Mijn tante heeft heel erg gerookt tijdens de zwangerschap en gedronken. Mijn neefje is nu 25 en zijn hersens zijn echt niet okay. Hij is schizofreen, heeft veel lichamelijke mankementen om het zo maar te zeggen... En ze hebben vroeger met zekerheid kunnen zeggen dat het echt door roken en alcohol kwam.
FAS kan ontstaan bij een alcohol consumptie van gemiddeld 1 glas per dag.. dat is iets anders dan van 1 glas in 9 maanden. In vruchtensappen en fruit wat overrijp is kan ook een kleine hoeveelheid alcohol zitten.