Mijn mannetje heeft namelijk 's avonds heel erg veel moeite om in te slapen. Het is elke avond weer een drama van bijna een uur. Overdag heeft hij dit niet zo sterk, al slaapt hij dan ook niet graag in. Nu ben ik naar oorzaken aan het zoeken en wil uitsluiten dat hij misschien oververmoeid is omdat hij overdag te weinig slaapt. Ik denk dat hij bij elkaar overdag ongeveer 2 uur slaapt. Hier heb ik geen ritme voor. Ik leg hem in bed zodra hij moe oogt: jengelen, mekkeren, oogjes wrijven. Dit is meestal 's ochtends na het wakker worden vrij snel en dan slaapt hij óf dan meteen anderhalf uur en dan 's middags nog een hazen slaapje van een half uurtje, of andersom, 's ochtends kort en 's middags wat langer. Is dit normaal of erg weinig? Mis ik moeheids signalen en moet ik hem vaker in bed leggen? Mijn eerste zoontje sliep naar ik me kan herinneren zeker 3 keer per dag een uur op die leeftijd. Hoe zit dat bij die van jullie?
Die van mij is altijd een hele slaapkop geweest. Hele dagen slapen kon hij! En met een maand of 7 waren dat nog 3 slaapjes. Sochtends 1 en smiddags 2. En snachts natuurlijk. En nu soms nog, al slaapt hij dat laatste slaapje niet altijd meer, maar op blijven werkt ook vaak nog niet. Heb je al eens geprobeerd om het bedje op een andere plek te zetten? Of een andere kamer?
Ik denk dat je kindje vrij weinig slaapt en dus in de avond inderdaad overprikkeld is. Volgens mij is het redelijk normaal dat ze in ieder geval 2 slaapjes doen op deze leeftijd, de meesten doen er misschien nog 3. Die in de ochtend is vaak wat korter dan die in de middag, met rond 17:00 nog een hazenslaapje van 45 minuten voor de laatste fles. Mijn zoontje slaapt van 19:30 tot 07:00, dan van 09:00 tot 10:30 en van 12:30 tot 15:00 zoiets maar de laatste tijd hier ook inslaapproblemen en dan denk ik hier doordat er al weken tanden zitten te duwen maar er is nog niets te zien. Als hij niet in kan slapen dan blijf ik hem toch even aaien en terugleggen, vanochtend sliep hij pas om 10:00 uur, hij kon gewoon zijn slaap niet vatten, maar ja, ik heb dan zelf ook dingen te doen dus probeer hem toch slapende te krijgen. Als het niet tandjes zijn of iets anders waar hij last van heeft is het misschien de hoeveelheid voeding? hoe ziet zijn schema er uit? Soms slapen ze niet goed in als ze niet genoeg hebben gegeten. Ik merk hier dat hij zo aan het onderzoeken is dat hij echt meer energie nodig heeft en dus lekker genoeg pap en dat soort dingen. Vooral een bordje pap doet hier wonderen voor de middagslaap. Veel succes, Charlie
Thirza sliep rond die tijd 2 keer een uur of 2, van 9-11 en van 13-15. Daarna dan een tijd wakker, tot een uur of 19, geloof ik.
Mijn zoontjes begonnen toen langzaam in een ritme te komen van twee slaapjes per dag. Bij elkaar zo'n 3, soms 4 uur slaap op een dag. Wel gingen ze 's avonds wat later slapen dan 'normaal', gemiddeld tussen half tien en tien uur 's avonds en ze sliepen dan (op de bv na) tot acht uur 's ochtends door meestal. Ik liet ze toen overdag op die leeftijd voor het eerst niet meer bij mij beneden slapen, maar overdag in hun bedjes samen spelenderwijs in slaap vallen. Dit ging toen uitstekend, en nog steeds. Daarvoor sliepen ze beneden in de box, en naast me op de bank of op schoot/draagdoek/draagzak. 's Avonds lieten we ze na de bv en/of fles inslapen op onze buik/schoot. Dat hadden ze toen nog nodig i.v.m. geborgenheid, een paar maanden later niet meer en sindsdien slapen ze vrijwel altijd vredig in nadat ik een paar boekjes heb voorgezongen. Ik denk dat jouw zoontje inderdaad wat weinig slaapt en daardoor overprikkeld kan zijn, maar er zijn uiteraard meer factoren, zoals moeilijker inslapen voor de langere nacht, nog niet klaar zijn met klusteren etc. etc. We hebben er hier nooit een gevecht van gemaakt, en voor mijn gevoel heeft juist dat bijgedragen aan nu twee uitstekende in- en doorslapers.
Mijn zoontje is 6,5 maand, dus nog iets jonger. Maar zijn slaapschema ziet er meestal zo uit: s'nachts: 19:30 tot 7:30 overdag: 9:30 tot 10:30 12:30 tot 14:00 16:00 tot 17:30 Het wil nog wel eens wat schelen. Soms wil hij in eens een dag bijna niet slapen om de volgende dag weer heel veel te slapen. Maar meestal is het wel als hier boven staat. Hij slaapt al zijn slaapjes in zijn eigen bedje (tenzij het niet anders kan omdat we van huis zijn). Nooit problemen met op bed brengen s'avonds. Mss omdat hij dan moe is en hij is ook een errug makkelijke baby moet ik er bij zeggen.