Edit: lees net dat haar curve afbuigt. Dan zou ik inderdaad ook eens op controle gaan, gewoon voor de zekerheid.
Waarom is het gezeur? Ze willen gewoon je dochter wat meer in de gaten houden, waarom is dat zo erg? Beter dat je zovaak weegt en meet voor niks. Als ze niks zeggen en er blijkt wel wat dan is het ook weer niet goed want dan hebben ze te weinig gedaan. Dus ik snap eigenlijk niet waarom je het zo erg vind om voor alle zekerheid alles goed in de gaten te houden. Hier trouwens het tegenovergestelde, dochter is 11 maanden en weegt 9820 kilo en is 79 cm.
Eigenlijk begrijp ik niet waarom je niet op gesprek zou gaan bij een kinderarts... Wat heb je te verliezen? Natuurlijk zijn er individuele verschillen, maar je wordt nu doorverwezen omdat ze blijkbaar teveel afwijkt van het gemiddelde. Het is heus niet zo dat je meteen in een medische molen terecht komt. Wij zijn ook bij de kinderarts terecht gekomen, omdat ons zoontje kleiner en lichter was. Het werd al vrij snel duidelijk dat er geen achterliggende oorzaak voor is. Hij heeft geen "last" gehad van de bezoekjes en wij weten nu dat we ons geen zorgen hoeven te maken.
nja als je zegt dat de curve afbuigt... met 45 graden nog wel... Dan zou ik haar ook gewoon laten nakijken hoor.. eigen lijntje volgen allemaal prima.. maar al 2x afbuigen..
Ik zou het aanbod op extra wegen en meten afslaan en dat gewoon thuis doen. een kindje van deze leeftijd kan gewoon even op de weegschaal gaan staan. Curves zijn online te vinden. Niets is makkelijker. Ik zou denk ik wel ingaan op het aanbod voor een doorverwijzing onder het mom baadt het niet dan schaadt het ook niet. Wellicht is je kindje gewoon klein en licht van nature. Maar als er wel iets aan de hand is, dan wil je het als ouder natuurlijk wel zsm weten!
Mijn dochtertje woog toen ze rond de 14 maanden was net 9 kilo en was 76 cm. Ze is ook maar een klein, tenger poppetje. Ik heb mij er nooit echt druk overgemaakt, omdat ze goed eet en drinkt, hartstikke beweeglijk is en vooral zelfs op motorisch gebied voorloopt. Ze buigt ook af in de curve's, maar heb ze bij het CB er nog niet echt over gehoord. Ze zeggen wel dat ze misschien iets meer aan mag komen, maar dan vragen ze naar haar vader en dan zeg ik, die is ook lang en hartstikke tenger. Hij kan ook alles eten wat los en vast zit en komt niet of nauwelijks aan. Ik ga mij pas druk maken als ze niet meer zo beweeglijk en ondernemend is. Ik zou mij als ik jou was er ook niet al te druk over maken. Zoals je al schrijft, jou dochtertje is ook hartstikke beweeglijk en ondernemend. Zij verbrandt misschien daardoor meer dan de kindjes die niet zo ondernemend zijn.
Kijk, daar kijkt het CB niet na dat jou dochtertje al een tijdje zo ondernemend is en de hele dag door in beweging is. Hier precies hetzelfde, vanaf het moment dat mijn dochtertje is begonnen met lopen, sjouwen, fietsen etc kwam er een knik in de curve. Ik vind dat niks geks omdat ze de hele dag door aan het sjouwen is. En als je het gewicht bij geboorte vergelijkt met mijn kleine en die van jou. Mijn dochtertje woog 3005 gr bij geboorte en is nu 17 maanden en weegt 9,3 kg.
Hier ook 2 lichte kindjes. Dochter is nu 3 en weegt 12 kilo, zoon is 1,5 en weegt 8,5 kilo. Ik maak mij totaal geen zorgen want er wordt goed gegeten en goed gespeeld. Ze hebben in ons geval de bouw van hun vader, die is ook erg slank. Als je je zorgen zou maken zou ik de verwijzing voor de kinderarts aannemen, als je denkt dat er niets aan de hand is, dan niet aannemen. Ik heb zelf een hekel aan gemiddeldes, heb liever dat ze naar mijn kinderen kijken en hoe zij er uit zien (levendigheid, kleur huid etc), dat zegt veel meer dan een gemiddelde curve.
Niet alle reacties gelezen Mijn jongste is ook zo'n lichtgewicht, ze willen mij ook doorverwijzen. Maar ze begon wel als dikkertje (4020gr en 50cm), groeide eerste maanden knetterhard, moest elke 2/3 weken nieuwe kleren in de kast leggen, tot maat 68.... toen ging het ineens veel langzamer en inmiddels is ze zover afgezakt dat ze met gewicht op -2 zit, of zelfs eronder inmiddels. Ik maak me er niet druk om, wat jij ook al zegt Ts, ze ontwikkeld goed en is motorisch snel. Daarbij eet ze goed en is haast nooit ziek. Wel slaapt ze erg weinig maar dat is helaas ook een genen-dingetje vrees ik Als ze nu weer gaan "zueren" op cb ga ik misschien toch maar x naar de ka om van het gezeur af te zijn. Moet over 3/4 weken weer, extra cb-bezoek. Ts, hoe zijn jij en je man en dichtbijstaande familie? Hier zit ondergewicht aan 2 kanten in de familie dus had het raarder gevonden als ik een overgewicht kind had dan dit.
sorry hoor, maar waarom zou je niet naar de kinderarts gaan????? ik bedoel, stel nou dat er toch iets mis is (zeker met die fontanel), dan wil je toch niet dat ze daar onnodig lang niet voor geholpen is? en als er niets is, dan zegt die kinderarts ook gewoon: ze is gezond, veel geluk en je hoeft niet meer terug te komen. ik ben vaker naar de kinderarts geweest terwijl er niets aan de hand was omdat dat standaard is voor prematuren het eerste jaar. maar waarom zou ik het dan niet doen? toch een kleine moeite? zekere voor het onzekere vind ik dan.
Als je met vragen zit, zou ik gewoon even langs die kinderarts gaan. Die weten ook alles van fontanellen
Persoonlijk snap ik het probleem niet om naar de kinderarts te gaan... Een keer Een check up kan volgens mij nooit kwaad. Wellicht komt er niets uit, maar misschien ook wel. In dat laatste geval kan je het jezelf toch niet vergeven dat je advies af hebt gedaan als gezeur? En als er niets uitkomt en er niks aan de hand is dan heeft het je misschien een dagdeel aan tijd gekost. Het cb zit er toch niet om jou het leven zo zuur mogelijk te maken, volgens mij heeft iedereen hetzelfde belang: dat het Goed gaat met je dochter... Persoonlijk zit ik zelf voor elke poep en scheet bij een fysio, manueel therapeut, arts, cb etc voor mijn kinderen. Als ik een arts zou zijn dan zou ik het zelf wel kunnen inschatten, maar mijn kennis en kwaliteiten liggen nu eenmaal ergens anders.
Ik snap het nietzo goed. Het cb verwijt je toch niet dat je je kind niets te eten geeft. Als de curve zo afbuigt zou het eerder slecht zijn van het cb als ze je niet doorverwijzen. Zelfde als bij die fontanel. Cb doen het bij voorbaat al verkeerd krijg ik de indruk....
wat mij het gevoel geeft van gezeur is voornamelijk dat het ieder bezoek weer hetzelfde liedje is. dochter is vanaf geboorte af aan al licht geweest en bij ieder bezoek wordt dit bevestigd en word mij gevraagd of ik haar voldoende voeding geef en dergelijke. op een gegeven moment denk ik dan.. kijk even goed naar je statistiekjes van haar en dan zie je zelf dat ze aldoor al licht is en zich heel goed ontwikkelt. de doorverwijzing nu zou enkel gaan om haar gewicht en dat vind ik onzin omdat ze dus altijd al licht is. soms voelt het dan alsof dit niet mag ofzo en je het zelf in de hand werkt (zo komt het op mij over). de doorverwijzing voor de fontanel zou ik wel doen hoor maar daar gaat ze bij de volgende afspraak weer naar kijken en als ze dan weer begint over doorverwijzen nar kinderarts ivm met gewicht zou ik het wel doen, inderdaad om dan bij hen aan te kunnen tonen dan het idd niks is (wat ik echt verwacht). overigens loopt ze wel bij fysio en manueel therapeut die har ook goed in de gaten houden. en ik vind niet dat cb bij voorbaat al verkeerd doet hoor. natuurlijk zijn ze er om de boel in de gaten te houden en dat snap ik heel goed. ga er ook iedere keer wel heen van nou kijken wat ze melden en of ik er wat mee kan. Ze doen in die zin dus niks fout maar ik denk dat ze soms best eens van hun gemiddelde grafiekjes af mogen wijken om echt naar het kind te kijken. Dat misschien niet gemiddeld is mar het wel heel goed doet. er was iemand die vroeg naar bouw van vader en mij, vader is lang en smal en ik ben korter en ronder.
Ik heb niet alles gelezen maar het is heel herkenbaar. Hier ern lichtgewichtje 2300 gram dus alles loopt anders. Bij 11 maanden ging hij ook heel veel afbuigen dus toen ze voorstelde om nog een x extra te komen en dan naar kinderarts heb ik zelf de kinderarts gebeld. Zoontje is getest op gluten maar dat was het niet Ondanks gezeur eerdere bezoeken heb ik dit dus wel seieus opgepakt. Kinderarts bevestigde ook naar mij dat zoontje het prima deed en gezien zijn groeiachterstand ik ook meer tijd mocht geven in zijn ontwikkelstappen. En dat kwam overeen met mijn intuitie en insteek Ik zou het toch eens benoemen naar het cb dat ze steeds zo probleemgericht zijn bij je kindje. Te lichte kindjes kunnen zich anders ontwikkelen.
Hier juist weer gezeur dat ze te zwaar was en zogezegd morbide obesitas heeft Terwijl de kinderarts haar perfect in verhouding vind. Ze is nu 17 mnd oud weegt 15.7 kilo bij 95 cm. Volgens cb nog steeds obesitas terwijl de kinderarts ze een mail heeft gestuurd dat ze die uitspraken helemaal niet mogen doen dat ze perfect in verhouding is. Als je kindje vrolijk is, goed in haar vel zit, goed ontwikkeld en gezond (bijna nooit ziek) is geen zorgen maken. Geen mens is gelijk kwa lengte gewicht . Ieder mens en kind is anders.
Soms kan het cb je zo'n rot gevoel geven! Het is misschien licht maar jij als moeder moet naar je gevoel luisteren..ik had dat ook met me dochtertje haar huid..erg veel last van eczeem en ik kreeg gewoon een schuld gevoel toen ik daar was. Alsof het mijn schuld was dat ze zo'n gevoelig huidje heeft. Gewoon de hormoon crème gebruiken die je van de ha gehad hebt zeiden ze. Nou echt niet ik heb een super goeie crème gevonden en mag ik zo vaak smeren als nodig is zonder hormonen..werkt super! Dus ga op je eigen gevoel af!
Dan ga je toch niet naar t CB? Snap dat gezeur nooit, het is geen verplichting hoor. Je komt vrijwillig je kind checken en om advies vragen, en als er iets afwijkt van de richtlijn dan ondernemen ze stappen. Lijkt me alleen maar fijn als een kinderarts ff kijkt. Als je dat allemaal niet wil, dan moet je er niet heengaan
Een afwijking in de curve die niet bijtrekt vind ik wel een goede reden voor extra controle. Onze dochter ging ook afwijken in de groei en bij ons zeiden de niks terwijl wij ons zorgen maakten. Uiteindelijk via een invaller een verwijzing gekregen en ze is nog steeds 2x per jaar onder controle van de kinderarts maar ze volgt gelukkig haar lijntne. Onze middelste groeit volgens het boekje, alleen is hij te licht maar hij is dan ook een kind dat nooit stil zit. Yoshua is weer een ander verhaal en ik denk dat we daar binnen niet al te lange tijd ook mee bij de ka zitten. Hij was groot bij zn geboorte, maar is nu aan het afwijken en zit nu op het gemiddelde. Extra meten en wegen is ons aangeboden maar wemoeten toch met dl binnenkort naar het ziekenhuis dus meten we hem daar weer even. Als hij bij de volgende keer nog verder afbuigt gaan we ook met hem naar de ka. Houd het goed in de gaten, het hoeft niks te zijn maar je weet het nooit zeker. Extra controle lijkt mij alleen maar verstandig. De onderzoeken heeft onze dochter nooit als erg ervaren. De eerste paar keer was in het wkz en toen moest ze helemaal door de molen met allerlei metingen, foto's en bloedonderzoeken. Nu 2x per jaar bloedprikke , bloeddruk meten en urine inleveren en ik heb haar nog nooit horen klagen erover. Mijn kids zijn 8jr, bijna 6jr en bijna 1jr.