Heeft er iemand ervaring met een oogspieroperatie bij een kindje?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door thirza72, 28 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. thirza72

thirza72 Actief lid

28 dec 2009
    259
    0
    0
    Mijn dochtertje trekt met haar oog naar haar neus als ze moet focussen. Eerst een oog, nu na een half jaar een oog afplakken soms ook het andere oog. Het schijnt wel goed te zijn dat het nu met 2 ogen zijn, dit ivm dat ogen gelijk opgaan in ontwikkeling. We hebben namelijk het slechte oog steeds 3 uurtjes per dag moeten afplakken. De vraag kwam nu of we haar daar aan willen laten opereren. Natuurlijk zitten we niet te springen, maar we willen ook niet dat ze later gepest gaat worden en dubbel gaat zien. Dus de operatie zal er toch van gaan komen. Hebben er hier moeders ervaring met deze operatie?

2. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Zelf (nog) niet, al loenst een van mijn zoontjes en vrees ik dat hij er tzt wel aan zal moeten geloven. Maar in de familie wel, bij een neefje is het gedaan en bij oom en 2 tantes als kind ook......maar bij mijn moeder niet, haar bril trekt het recht dus ze zagen er destijds het nut niet zo van in, maar zij kan dus nooit contactlenzen dragen want die corrigeren het niet. Zij baalt er best wel van dat het bij haar als kind niet is gebeurd, nu kan het nl niet meer.

Het is maar een kleine ingreep en hoewel niet leuk en narcose etc. zou ik er wel voor kiezen om het te laten doen. Het schijnt voor een bepaalde leeftijd te moeten gebeuren dus afwachten tot ze oud genoeg zijn om dit zelf te beslissen zal er wel niet inzitten.

3. thirza72

thirza72 Actief lid

28 dec 2009
    259
    0
    0
    Emmeken36, dankje voor je reactie.

4. kikker1

kikker1 Fanatiek lid

22 jan 2011
    2.078
    879
    113
    Vrouw
    Dit is ooit bij mij uitgevoerd. Ik denk dat ik het zeker wel zou laten doen.
    Nu hou ik wel luie ogen maar dit is al een heel stuk minder dan op de foto's van vroeger. Van de operatie is niks meer te zien.
    Erg belangrijk om er vroeg bij te zijn.

Nu is er bij mij niet genoeg aandacht aan besteed waardoor ik nog maar met 1 oog actief kijken kan, geen probleem verder hoor. Een bril is geen oplossing want die corrigeert alleen sterkte maar ik heb er wel 1 om mijn goedziende oog wat te ontlasten.

Nouja, ik weet niet precies welke twijfels je hebt maar ik zou zeker voor die operatie kiezen als de artsen dat voorstellen. Bij mijn dochtertje is het enkel bij afplakken gebleven.
    Als je vragen hebt hoor ik het wel:)

5. thirza72

thirza72 Actief lid

28 dec 2009
    259
    0
    0
    Kikker1 dankjewel voor je reactie. We zullen zeker voor de operatie gaan als het in het voordeel voor ons dochtertje is.

6. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Helaas wel... wij zitten te wachten op operatie nummer 3. Nummer 1 was helemaal fout gegaan (spiertje niet goed gehecht waardoor hij direct na de operatie echt helemaal naar buiten keek en een spoedoperatie nodig was) en operatie nummer 2 waarin nummer 1 dus hersteld werd.

Inmiddels weten we dat hij nu weer te veel naar buiten trekt en een volgende operatie dus nodig is. We gaan nu naar een academisch ziekenhuis (Utrecht) omdat we geen vertrouwen meer hebben in de arts in ons eigen ziekenhuis.

Onthoud dat het meestal goed gaat en dat ons verhaal een uitzondering is. Maar volg vooral ook je gevoel voor wat betreft de keuze van een arts. Veel succes!

7. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Bij mij is dat vroeger ook gedaan......als het nodig is zou ik het zeker doen.

8. Jalou

Jalou Bekend lid

5 feb 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Wij hebben toevallig vandaag een afspraak gemaakt voor een oo voor onze zoon. 1 oog trekt weg en om de samenwerking tussen de 2 ogen te behouden is een operatie nodig. Als het alleen maar cosmetisch was geweest, weet ik niet of ik er op zo'n jonge leeftijd zou doen. Maar n is te gewoon nodig voor de ontwikkeling van zijn ogen en zicht.

9. thirza72

thirza72 Actief lid

28 dec 2009
    259
    0
    0
    Dankjewel voor jullie reactie's. Heeft er iemand ook ervaring mee dat een bril de ogen kan corrigeren. En staan je ogen dan alleen recht met bril of ook later zonder bril? In juni gaan ze haar ogen weer opmeten doormiddel van druppels. Haar ogen waren namelijk goed dus konden we alleen afplakken om te zorgen dat haar oog niet lui werd. Maar met een goede sterkte kan ze waarschijnlijk ook niet aan een bril? Ben idd bang voor het mislukken van de operatie en de hele narcose etc.

10. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik ben zelf geopereerd aan beide ogen. Niet allebei tegelijk. Ook op jonge leeftijd. Ik kan me er niet gek veel van herinneren eigenlijk, behalve de knuffel die ik kreeg :D Het was wel nodig. Ik weet niet wat het effect nu zou zijn zeg maar. Ik zou het wel doen denk ik.

11. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Ik lees ook mee. Onze jongste kijkt scheel met beide ogen en wordt hier ook aan geopereerd. Interessant om te lezen allemaal vond het een beetje eng de gedachte dat ze aan zijn ogen zitten
    :)

12. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.384
    113
    Net een heel verhaal getypt, wil ik het plaatsen en mislukt, nu alles weg :x

Onze dochter is afgelopen oktober aan beide ogen geopereerd. Bij beide ogen aan 2 spieren: 1 voor naar binnen trekken en 1 voor shoot ups (dat is dat het oog schuin omhoog schiet bij opzij kijken). Zij is nu bijna 6 en loopt sinds ong. 2,5 jaar oud bij de orthoptist i.v.m. scheelzien. Ze heeft ook een tijd moeten plakken (nooit meer dan een paar uur per dag) omdat haar rechteroog iets actiever was dan het linkeroog en dit om te voorkomen dat het linkeroog lui zou worden. Dit hoefde al een tijdje niet meer, haar ogen waren gelijkwaardig. Dit is ook een goede uitgangspositie voor de operatie.

We hebben lang getwijfeld of we het zouden doen, vonden het zelf niet storend. Het scheelzien hoorde bij haar. De reden dat we uiteindelijk toch besloten hebben om het te laten doen is dat we niet wilden dat ze ermee gepest zou gaan worden plus dat we niet wilden dat ze ons op haar 18e zou verwijten dat we het niet hadden laten doen. Want het is geen operatie die je tot elke leeftijd kunt laten doen, hoe jonger hoe beter in principe is ons verteld. Dus je kunt niet wachten tot ze zelf echt goed de beslissing kan nemen. Plus dat de uitgangspositie (beide ogen gelijkwaardig met scheelzien) dus goed was nu. Uiteindelijk dus toch besloten om het te laten doen.

En we hebben er zeker geen spijt van. Hoewel we ons er niet aan stoorden en het bijna niet zagen zelf, zien we nu dus wel degelijk hoe mooi recht haar ogen staan. Ze is van 20 graden afwijking naar 3 graden gegaan! De orthoptist zag de afwijking laatst (4 maanden na operatie) zelf bijna niet meer, ze moest heel goed kijken (en zij is de expert). Het is een dag afzien (met de narcose en het wakker worden en de napijn) voor je kind, maar ook voor jezelf. Maar daarna gaat het snel beter en nu zien we het resultaat. Achteraf dus zeker geen spijt dat we het hebben laten doen.

Wat voor ons overigens wel belangrijk was: de oogspieren zitten vast aan de buitenkant van de oogbol, aan het oogwit. Er is dus geen gevaar dat ze het zicht van het oog beschadigen door de operatie. Het is een enge gedachte dat ze aan de ogen opereren, maar het valt dus relatief gezien reuze mee.

Een goed boekje overigens om je kind voor te bereiden op de operatie: 'De ogen van Olivia' van Christine Kliphuis.
    Mocht iemand nog specifieke vragen hebben, stel ze gerust. Ik ben geen expert, maar mogelijk kan ik ze beantwoorden door onze ervaring met de operatie.

13. thirza72

thirza72 Actief lid

28 dec 2009
    259
    0
    0
    Nijn37, wat een fijne bericht om te lezen. Het komt zo overeen met mijn dochtertje. Haar ogen werken ook goed samen nu we een poosje afgeplakt hebben. Dus vandaar dat ze nu over de operatie zijn begonnen. Fijn dat het bij jullie dochter zo goed gelukt is. Ik ben blij om een postief verhaal te lezen. Wij zullen ook de operatie gaan doen, mede omdat ik niet wil dat mijn dochter later gepest gaat worden voor iets dat wat hadden kunnen voorkomen.

Dankjewel voor je reactie.

Ook de andere dank jullie voor de reactie's.

14. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

zeker weten doen !!

waarom zou een kind scheel moeten kijken .. terwijl het eigenlijk 2 mooie rechte ogen zou kunnen hebben door een '' simpele '' operatie ... er is niets mooier dan 2 rechte ogen!

15. kikker1

kikker1 Fanatiek lid

22 jan 2011
    2.078
    879
    113
    Vrouw
    Ik draag sinds een paar weken echt fulltime een bril en ik krijg van veel mensen te horen dat mijn ogen nu een stuk rustiger staan. Geen corrigerende stand maar wel 'meer rust'. Mijn ogen werken overigens niet samen waardoor ik voorheen afwisselend(alternerend)keek, ik begrijp dat dat bij jouw dochter wel zo is.

Veel succes in ieder geval!

Deel Deze Pagina