Voedselallergie bij dreumes, ik vind het zo sneu

Discussie in 'Voeding' gestart door Micera, 19 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Even van me afschrijven, na een drukke ochtend:
    Mijn zoontje heeft vanaf zijn geboorte helaas last van voedselallergieen. Eigenlijk gaat het inmiddels vrij goed in het dagelijks ritme, maar vanochtend is gebleken dat hij ook niet tegen kiwi kan. Na enorme huilbuien, meerdere keren overgeven, ligt hij nu eindelijk weer te slapen en zit te vieze was in de wasmachine.

Volgende maand zitten we weer bij de allergiepoli van de kinderafdeling. Ik ben blij dat zij met ons mee kijken, maar het is zo sneu dat voedselallergieen op deze leeftijd steeds maar weer "uitproberen" is. Koemelkallergie was de eerste die is vastgesteld. We hebben in zijn eerste jaar ook soja en ei moeten vermijden. (Of te wel: ik stond zelf op een streng dieet ivm borstvoeding).

Na een nieuwe provocatietest blijkt dat soja inmiddels wel kan. Daar is hij met 1 jaar overheen gegroeid en dat maakt het leven een stukje makkelijker. Ei gaan we binnenkort opnieuw testen, maar na de goede uitslag van soja heb ik goede hoop. Melk kan zeker nog niet, want daar reageerde hij vorige maand nog heftig op.

Nu hij 1 geworden is, zou hij "met de pot mee mogen eten". Met kiwi had ik bijvoorbeeld bewust gewacht, tot na zijn verjaardag. Maar ik wil ook geen overbezorgde moeder zijn die haar zoontje alles ontzegt, omdat hij toevallig koemelkallergie heeft. Als het even kan laat ik hem zoveel mogelijk proeven en proberen.

Helaas kiwi was geen succes. Hij heeft maar een paar hapjes op, en kreeg enorme huilbuien, hij lag te kronkelen in zijn bedje. En ja hoor, voor ik het wist begon het overgeven al. Herkenbaar van de melk, dus kiwi kan ook op het lijstje. Mandarijn gaf eerder eenzelfde heftige reactie, dus dat heeft hij nadien nog maar niet gehad. Ik voel er nu weinig voor om dat binnenkort opnieuw te proberen.

Ik vind het zo sneu voor hem, en vind het best lastig om zijn voedingspatroon zo normaal mogelijk te houden. Ik was net zo blij dat we soja mochten afstrepen, maar vanochtend voelt echt even als een terugslag. Qua gevoel wil je je kindje beschermen en het liefst vermijden wat een reactie te weeg zou kunnen brengen. Maar rationeel is het goed om hem zoveel mogelijk variatie aan te bieden.

Hoewel ik denk dat we de goede balans hebben gevonden, doet toch pijn als ik zie dat hij weer zoveel last heeft van een paar hapjes "nieuw" fruit.

Zijn er meer moeders die de eerste jaren zo hebben moeten zoeken wat wel/niet kan, ivm allergieen? Vonden jullie het ook soms zo'n worsteling?

2. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Aahh... haal ik hem net uit zijn bedje, zit hij onder de rode vlekken. Hopelijk trekken ze snel weg en heeft hij er vandaag niet al te veel last van.

3. pline

pline Actief lid

25 dec 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Heel herkenbaar verhaal. DL, nu 17 maanden, is allergisch voor koemelk, kippenei, noten en kiwi. Uit de bloedtesten kwam voornamelijk cashewnoten, maar ons werd nu geadviseerd om alle noten te vermijden. Ik geef ook nog bv dus sta al 15 maanden op een streng dieet. Soja hebben we wel kunnen introduceren na 1 jaar. En soms is het gewoon lastig. Gisteren heb ik op een trouw pasta met zeevruchten gegeten, en DL heeft vandaag veel jeuk dus ik denk dat we zeevruchten nu niet meteen moeten introduceren...

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Volgens mij ken je mijn verhaal wel een beetje ;)

Onze oudste zoon kon alleen niet tegen koemelk. Dit was relatief simpel, vond ik. Hij kreeg dieet voeding en groente en fruit gaf ik altijd vers. Ik had een heel voorzichtig opbouwschema en dat lukte eigenlijk prima. tja hij reageerde 1x op abrikoos, maar dat gaf 'alleen' maar een krijsbui van 2 a 3 uur. Verder hoefde ik mij, gevoelsmatig, weinig aan aan te passen. Met 1 jaar was hij eroverheen gegroeid.

Onze jongste kan niet tegen koemelk en soja.
    Hier kwamen we veel later achter. Koemelk met 1 jaar en soja met ongeveer 1,5 jaar. (In de hand gewerkt door sojamelk te geven).
    Het laatste half jaar zijn wij (hij) echt volledig koemelk en soja vrij en bij hem vind ik het echt lastiger. Met de feestdagen geen gewone kruidnootjes, met kerst aangepast brood en eten. Als we ergens heen gaan altijd rekening houden met, juist omdat hij heel goed beseft als wij anders eten. Met pasen geen paaseitjes die werden uitgedeeld etc.
    Maar ook, niet meer even snel pizza/chinees etc halen. Verplicht alles zelf maken, ook als je een keer lui wil doen met koken.

En elke keer weer kijken op de verpakking, mag dit? Nee, dat wel dan?

Gelukkig hoeven wij verder niet voorzichtig te doen met aanbieden van nieuwe producten, maar herken het wel een beetje ;)

5. tuc

tuc Niet meer actief

Wij zijn er pas na zn tweede verjaardag achter gekomen dat onze zoon niet tegen koemelk en soja kan. Ik vind het lastig omdat hij al bepaalde dingen gewend was (al past hij zich verbazend snel aan) en straks met bv de psz. Zij willen niet van elke traktatie uitzoeken of er melk in zit dus hij krijgt daar altijd uit zn eigen trommel. Of een ouder moet specifiek benoemen dat ze daar rekening mee heeft gehouden.

En idd alle verpakkingen bekijken en goed nadenken bij anderen en vragen om de verpakking.

6. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bedankt voor de reacties, het steunt toch als je weer leest dat meer moeders in hetzelfde schuitje zitten.

De verpakkingen kijken ben ik inmiddels wel gewent, vanwege de lange tijd ei, melk en soja vrij. Als je eenmaal weet dat je kindje iets niet mag, is het eigenlijk makkelijker. Het is wel zoeken naar een nieuw ritme en producten, maar dan weet je wat je kan doen.

Ik vind het vooral zo zielig dat we steeds dingen moeten uitproberen. Het kan niet anders, want alles vermijden wat allergeen is is ook geen goed idee.

Het gaat inmiddels weet iets beter. Hij ziet er niet meer uit als een aardbei ;) De uitslag is dus snel weggetrokken. Wel is hij aan de diarree, verhoging, en duidelijk geen lekker dagje. Veel huilen, hangen, aandacht, maar dat gaat hopelijk na een nacht slapen morgen weer wat beter.

Ik merk wel dat het voor de omgeving lastiger is. Bij de opvang doen ze goed hun best, en geven ze niets dat hij niet mag krijgen. Maar ik merk dat mensen vaak denken "dat het wel meevalt". Allergieën lijken ook wel hip te zijn, door alle superfoods, mensen die geen koolhydraten eten, of geen gluten.

@Averlhach: abrikoos kan dus ook een reactie geven? Maar daar is je kindje met 1 jaar overheen gegroeid? Dat is wel prettig. Ik hoop dat mijn uk ook snel over zijn andere allergieën heen groeit.

Ik eet trouwens wel zelf gewoon kiwi, dat gaat prima met de borstvoeding (geef ik nog steeds). Koemelk en soja niet, dat wordt wel doorgegeven. Dat maakt het dus weer wat complexer.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hij had het toen 1x op en omdat ik dus zo rustig opbouwde en echt 1 nieuw product per 3 dagen en opbouwde hoeveelheid per dag kon ik precies zien dat dat het probleem was.
    Later heeft hij er niet meer op gereageerd.

Ik loop er tegen aan dat mensen niet beseffen waar het allemaal in zit of bijv roepen "ja maar het is lactose vrij" uhmm tje hij reageert op de koemelkeiwit. "Oh is dat niet hetzelfde?"
    Of als we op visite zijn en men ons te eten aanbied...

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Heel herkenbaar, lactose vrij en koemelkeiwitvrij is ook lastig als je er niet in zit. Ik heb het zelfs wel eens in een restaurant gehad. Ik bestelde een gerecht en had aangegeven dat ik geen melkproducten in mijn maaltijd mocht. Geen probleem... tot dat ik het bord voor mijn neus kreeg. Prachtig opgemaakt met geraspte kaas :( Ik had immers gezegd dat ik geen melk mocht, niet geen kaas.

Met als gevolg dat ik de keren daarna in een restaurant opsomde wat ik allemaal niet mocht. Maar dan kijkt men je ook weer gek aan. ;)

Introduceren van nieuwe voedingsmiddelen doen we inderdaad ook 1 per keer. Zo komt nu ook de kiwi er uit. Ik was maar begonnen met een paar hapjes, maar dat was toch al genoeg om een pittige reactie te veroorzaken.

9. pline

pline Actief lid

25 dec 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Ik vind het ook altijd spannend als we iets "nieuws" proberen hoor. Wat kiwi betreft, ML heeft liever dat ik kiwi ook mijd met de bv, en sinds ik dat doe (3 weken geleden) is haar huid helemaal egaal (voordien nog een beetje eczeem). Al zal ze er niet veel onder lijden als ik iets met kiwi eet (in tegenstelling tot koemelk of kippenei).

10. 2jees

2jees Niet meer actief

Micera slecht zeg dat ze je dan kaas geven..

Hier bij de jongste ei koemelk en sojavrij, inmiddels kan ei weer. Gelukkig waren we al met 7 weken op dieet. Ik vind het wel te doen.. Ja het is wel zoeken in het begin maar ik ben er helemaal aan gewend inmiddels. en uit eten doen we nooit. Laatst naar een verkoopdag geweest en DL had lekker haar eigengebakken pannenkoeken mee ;)

Trouwens, kruidnoten van Bolletje kunnen wel hier! Heb je daar wel goed naar gekeken (toen)?

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ja naar gekeken en zag toen dit; Kruidnoten, Producten, Ik wil Bolletje!
    "Bevat soja" dus maar niet gegeven ;) Misschien bedoel jij andere? Uiteindelijk glutenvrije kruidnootjes gekocht, deze waren zowel koemelk en soja vrij :D

Zie net dat de pepernoten van bolletje wel hadden gekund :(

12. 2jees

2jees Niet meer actief

Ja is sojalecithine. Vervelend dat je dat dacht:(

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat slecht van het restaurant!

Meestal vraag ik vooraf of ze er rekening mee kunnen en willen houden. Hier een restaurant waar ze echt de tijd hebben genomen om te kijken en ik mocht evt in de keuken als ik zou willen!
    En laatst bij een wegrestaurant hadden ze een lijst met daarop een rij allergenen en hun producten en zo konden we zelf kijken wat wel of niet kan.

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb idd gehoord (al ruim na het starten en ook nadat sinterklaas weer uit het land was ;) ) dat sojalectine wel zou kunnen, maar onze dietiste zegt dat we alles moeten vermijden.
    Voor alle zekerheid doen we dat dus ook maar....

15. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

#15 JJ1980, 20 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 apr 2015
    Hier zijn we net begonnen aan ons 3de allergie-avontuur :p
    Inmiddels expert na 7 jaar op allergie gebied van melk, ei, pinda, cashew, pistace en cavia (die eten we niet hoor)

Onze jongste heeft min 80% kans op een allergie, dus we zijn voorbereid. Maar het maakt het er niet leuker op. Zo zit ik tegen een toetje aan te hikken. Geef ik het wel of niet. En wat dan, begin je met yoghurt of soja vla. En meer van dat soort dingen.
    Binnenkort ga ik toch beginnen met deze allergenen, het moet toch eens gebeuren, maar hou mijn hart vast :)

De oudste 2 zijn er al helemaal op ingesteld. Weten vaak wat ze wel en niet mogen. Bovenal weten ze dat ze anders zijn dan andere kinderen, maar vinden dat geen probleem. Ik heb altijd koekjes of snoepjes bij me. In veel supermarkten of winkels krijgen ze snoepjes aangeboden. Om teleurstellingen te voorkomen gaf ik ze dan altijd iets van mijzelf op dat moment.
    Dat voorkomt gezeur en omdat ze weten dat ik altijd wat anders geef komen ze niet in de verleiding om het stiekem aan te nemen of achter mijn rug om iets te eten. Want dat zou ik erg link vinden.

Als de kinderen bij vriendjes spelen dan geef ik altijd iets te eten mee. Soms ook voor hun eigen kinderen, want ja vriendjes willen altijd hetzelfde eten :p
    Bij vaste vriendjes en buurtkinderen staan trommeltjes voor onze kinderen.
    Er wordt op school ook vaak meegedacht met traktaties en anders nemen ze iets uit hun trommeltje.

Het is inmiddels een manier van leven geworden, maar het is niet altijd makkelijk.
    Binnenkort op vakantie, dus ben al weer aan het uitzoeken wat we elke dag eten :)

16. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wat goed om ook ervaringen te lezen van moeders met oudere kinderen. Ik zie toch wel slimme tips voorbij komen, waar ik nog helemaal niet bij stil had gestaan. Die ga ik zeker onthouden, mocht het tegen die tijd nog nodig zijn (ik hoop nog steeds dat hij er zo snel mogelijk overheen zal groeien)

Kruidnootjes had ik dit jaar niet naar gekeken, daar ben ik zelf toch niet dol op. Maar, speculaasbrokken wel! En die mochten gewoon, ook zonder soja, dus dat viel met Sinterklaas reuze mee ;)

Update over mijn zoontje: hij heeft vandaag echt geen fijn dagje gehad. Veel huilen, heel ontevreden, verhoging, echt de naweeën van het kiwi-avontuur van gisteren. Morgen gaat hij naar de opvang, dus ik hoop dat hij zich dan weer wat fitter voelt.

17. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wat me vooral even een terugslag gaf, was het feit dat het lijstje met allergieën groter wordt in plaats van kleiner. Dat hij sinds kort weer tegen soja kan, gaf me zoveel hoop dat hij over zijn allergieën heen aan het groeien was. Ik durfde zelfs al vooruit te denken aan "wanneer zou hij ook weer ei of melk mogen eten?".

Doordat hij nu zo heftig reageert op een paar hapjes kiwi, zet het me weer met beide benen terug op de grond. En het is natuurlijk niet uitgesloten dat hij ook op andere voedingsmiddelen reageert. Van de andere kant is kiwi geen drama om te vermijden, maar toch. Het is weer een extra product op het lijstje.

18. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Aan je reactie te lezen dat je hoopt dat je zoontje over een allergie heen groeit, merk ik dat je echt er nog maar net in zit. Ik krijg deze reactie ook vaak van familie, kennissen. Of ze er over heen kunnen groeien.
    Weet je; daar zijn wij helemaal niet meer mee bezig. Het is zo gewoon geworden. Ik heb die hoop ook niet, ik laat me tijdens de testen gewoon verrassen :p
    Het kan nl ook valse hoop zijn, over een noten allergie groei je gewoon nooit heen. Dat weten veel mensen niet.

Ook onze kinderen vragen het wel eens, ik zeg ze dan ook eerlijk dat ze het misschien nooit kunnen eten. En dat dat ook helemaal niet erg is. Dat er genoeg lekkere dingen zijn die ze wel mogen.

Zo eten ook wij gewoon pannekoeken, patat met mayo en een frikandel of loempia er bij. Kun je heerlijke muffins bakken zonder ei, melk, soja. Die liggen bij ons standaard in de vriezer, want als er iemand jarig is kun je die zo uit de vriezer trekken.

19. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Dat ik hoop dat hij er overeen groeit, komt vanuit mijn eigen ervaring. Ik heb zelf als kind ook koemelkallergie gehad, en ben daar gelukkig rond de kleutertijd overheen gegroeid.

Bovendien is hij inmiddels over de soja-allergie heen gegroeid, dat geeft hoop :). Maar het is wel de reden dat het confronterend is dat hij meer allergieën blijkt te hebben. Dan is het toch complexer dan we vooraf dachten (of hadden gehoopt).

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb nu totaal ruim 2 jaar ervaring met allergien, maar bij mij is de hoop ook heel groot dat hij eroverheen groeit hoor!

Ik heb het voorbeeld van onze oudste, die was er net na zijn eerste verjaardag overheen.
    En ja eerlijk is eerlijk, je kan prima leven met een allergie, maar het is wel gemakkelijker zonder ;)

En; hoop doet leven.

Deel Deze Pagina