Hier ben ik gewoon even nieuwsgierig naar... Wanneer zijn jullie begonnen met het sparen voor de baby uitzet? Waren jullie al bezig om te proberen zwanger te worden? Of pas toen jullie echt zwanger waren? Of misschien zelfs al ervoor? Wij wachten nog even met proberen maar praten er veel over en fantaseren erover en ik denk niet dat het nog heel erg lang duurt. Overigens weet niemand uit onze omgeving daar verder nog wat van, behalve dat ik met mijn moeder besproken heb dat onze wens erg sterk is en dat ik verwacht dat het niet heel lang meer duurt voordat we willen proberen. Toen zij van de week op visite was bij me liet ze vallen dat ze graag de zolder wil opruimen en dat mijn zusje en ik even moeten uitzoeken wat we willen hebben van onze eigen baby kleertjes en speeltjes enzo (had ze ook al een paar x eerder genoemd). Ook zei ze (dat was nieuw voor me) dat ze alles nog heeft bewaard, bedje/box/kinderstoel. Alles is van hout dus ik zou dat best willen gebruiken als we eraan toe zijn. Even schuren en een likje verf erover en het is weer als nieuw. En cool natuurlijk dat ik er zelf ook gebruik van gemaakt heb. Maar toen ik daar dus zo over na aan denken was, bedacht ik me dus de vraag, wanneer begin je met de baby uitzet?
Bij mijn zoontje heb ik gewacht tot de 20 weken echo, ik wilde gewoon niet met een huis vol spullen zitten mocht er iets misgaan. Toen heb ik een uitzetlijst opgesteld en dan elke week de stad in, markt afstruinen en zelf wat dingen maken/naaien, internetshoppen etc. Nu heb ik natuurlijk de belangrijkste dingen al, dus ik wacht weer het geslacht af voordat ik ga bijkopen en dan koop ik rond de 30wk gewoon alles in 1 keer.
Wij zijn rond de 3-4 maanden begonnen door beetje bij beetje bij elkaar te scharrelen en dus niet alles in een winkel of korte tijd te kopen. Zo konden we profiteren van aanbiedingen, kregen we wat cadeau en konden we de afgelopen weken steeds weer genieten van de leuke babywinkeltjes. Het nog te doen&kopen lijstje is nog niet af maar daar hebben we nog even de tijd voor. Sparen deden we niet want het was onverwachts gewoon niet te duur maken dan komt het wel goed.
Wij zijn begonnen na de 10 weken echo, maar meer van kamertje schilderen en spullen bij familie reserveren, zoals commode, box, babyfoon enz.
Hoe bedoel je, sparen voor de uitzet? Financieel, of de spullen gaan verzamelen? Wij hebben niet gespaard voor de uitzet, we hebben wel gezorgd voor een stabiele financiele situatie, maar dat had ook te maken met de koop van ons huis. De spullen zijn we vanaf week 8 gaan bedenken (dat t hartje klopte). Vanaf week 12 zijn we pas dingen gaan kopen. De kamer kwam rond week 22 geloof ik... We hebben het wel ergens gekocht waarbij ze de kamer terugnemen als je toch zonder kindje eindigt uiteindelijk. Want hoe klein de kans ook... dan wil je niet met die kamer blijven zitten. We hebben ook niet alles tegelijk gekocht, maar beetje voor beetje. En vooral niet de hele uitzetlijst van de winkel ingeslagen, maar kritisch gekeken wat we wilden hebben en waarom. We hebben heus wel wat dingen teveel gekocht, maar meer omdat we het wilden dan dat het op een verkooplijstje stond.
Ik bedoelde inderdaad de spulletjes, niet zo zeer financieel. Denk dat inderdaad belangrijkste is dat de financiële situatie stabiel is, je hebt toch een aantal maanden de tijd om de dingen bij elkaar te krijgen. Ik ben ook wel van het 'niet alles hoeft nieuw'. Wel matrasjes en dat soort dingen natuurlijk, maar alles nieuw is niet zo grappig meer. En het zou denk ik echt leuk zijn om mijn eigen spulletjes van vroeger te kunnen gebruiken zoals bedje en box.. Hoop dat het nog ff bij mijn moeder kan blijven staan..
Na 12 weken mijn eerste rompertje gekocht, gewoon omdat ik het een heel mooitje vond. Daarna niets meer gekocht tot de 20 weken echo. Het bed hebben we gekregen van een neef van mijn vriend (van hun kindje geweest), de wipstoel van de SM gekregen, de kinderwagen was cadeau van mijn mama, etc. Eigenlijk hebben we alleen een commode, een sterilisator en wat kleertjes gekocht, de rest hebben we allemaal gekregen. Daarna als de kleine geboren was hebben we de dingen bijgekocht die we misten zoals flessen en een flessenwarmer en een borstkolf etc.
Wij hebben 3 jaar geleden het huis gekocht en een behang uitgekozen wat we supermooi vonden en ook prima geschikt is voor een kinderkamer. Voor de rest heb ik enkel wol gekocht om een dekentje te breien maar ik begin er pas aan na de 20 weken echo. Al mijn oude spulletjes staan weer bij mijn ouders in huis voor de kids van mijn zus. Die zijn 11 en 22 maanden dus tegen de tijd dat die van ons er is kan ik erg veel babyspul overnemen van mijn zus.
Wij kwamen met 16 weken de babykamer tegen op internet en hebben deze meteen gekocht. Eigenlijk wilde we tot na de 20 wekeN wachten maar hij was zo mooi en niet duur dat we hem toch gekocht hebben. Met 20 weken hebben we boven een nieuwe vloer laten leggen en nét van te voren 1 muur geschilderd. Daarna meteen de meubeltjes erin gezet.. Ook hebben we met 20 weken ongeveer de kinderwagen besteld...
Na 12 weken de eerste slabbetjes gekocht omdat ik die toevallig zag liggen. Eerste kleertjes na de geslachtsbepaling met 15 weken en daarna gewoon elke week iets gekocht. Kamertje was klaar met 24 weken en hadden toen ook bijna alles in huis maar tot eind van de zwangerschap toch elke keer weer iets kopen van oh dat is handig of leuk
Wij beginnen nu met kleine dingen aanschaffen. Na de 20 weken echo maken de kamer leeg en gaan we de babykamer opbouwen en inrichten. Rond die periode zullen de grootste spullen wel aangeschaft worden. Ik wil met 30 weken alles graag zo goed als af hebben. Lief is inmiddels begonnen met het huis "verhuis klaar" maken. Zo noemen we de grote opruimwoede waarbij alles wat we niet mee zouden meenemen naar een nieuw huis wordt weggegooid.
Wilde eigenlijk na de 12 weken echo de eerste dingetjes gaan kopen alleen kreeg ik toen HG en belandde in het ziekenhuis. Uiteindelijk met 16 weken begonnen de eerste spulletjes te kopen. Met 17 weken kwam ik een aanbieding voor de kinderwagen en de maxi cosi voor de helft tegen. Dus die toen ook al gekocht (kon wel terug als de zwangerschap negatief zou eindigen). Kleding het meeste na de 20 weken echo omdat we toen wisten dat we een meisje kregen.
Hier begonnen met spullen verzamelen vanaf week 16 nadat we een pretecho hadden gehad. Daarvoor vanaf week 12 een paar kleine dingen gekocht maar grotere spullen en kleertjes dus vanaf week 16. Nu hebben we bijna alles in huis. Alleen nog een setje reserve beddengoed en een muursticker en dan is alles af. Ik hoop volgende week (35 weken zwanger) alles af en in huis te hebben.
Als je echt zwanger bent is t leuk denk ik om na de 12 weken te gaan sparen... T lijkt me bijzonder frustrerend als zwanger worden niet vanzelf gaat en je al een kamertje vol spullen hebt....
Ik ben nu bijna 20 weken zwanger en o wat heb ik me geprobeerd in te houden de afgelopen weken. Ik heb helaas ervaring met een miskraam en ik kan je vertellen: dan doet het erg veel pijn om de spulletjes die je al hebt (waren er gelukkig maar weinig) weer op te moeten ruimen. De kans dat het goed gaat is natuurlijk veel groter, maar een vrouw die rond haar dertigste zwanger wordt heeft toch 10% kans op een miskraam, dat is toch ook weer niet helemaal te negeren. Gelukkig wordt die kans na het eerste trimester steeds kleiner. Nu het goed lijkt te gaan (afkloppen!!!) probeer ik me nog steeds een beetje in te houden, dit omdat ik nog niet weet wat het geslacht is. Hierdoor merk ik dat ik alles wel erg neutraal wil kopen, maar dit ligt natuurlijk aan je eigen keuze of het je het uberhaupt wilt weten wat het wordt. Ik probeer zelf dus te wachten tot na de 20 weken echo. Als die volgende week goed is, dan ga ik eindelijk "los" haha. Verder heb je het over sparen. Ik kan je alvast zeggen, je moet zoveel hebben, het is erg duur! Het ligt er natuurlijk ook wel aan of je toevallig spulletjes kunt overnemen van mensen in je omgeving, je eigen smaak en eisen, maar toch, vergis je niet!
Op positiekleding na hier eigenlijk helemaal niets gekocht voor de 20-wekenecho. Wilde eerst zeker weten dat die goed was voordat we vanalles zouden gaan kopen. Wel ondertussen al wat georiënteerd en marktplaats in de gaten gehouden voor oa een kinderwagen.
We gaan pas na de 20 weken echo bestellen. Wel hebben we al spullen uitgezocht en een offerte laten maken. Voor de 20 weken bestellen we niets i.v.m. een zwangerschapsbeeindiging na de 20 weken. Het is dan heel confronterend om het allemaal af te zeggen. Het is wel erg prettig om al ongeveer te weten wat je wilt hebben of te orienteren voor 20 weken want er is zo veel keus.
Hier bij de eerste zw.schap al een box gekocht van mp. Was zo'n mooie. Helaas wel een mk, maar hij is er gewoon nog. Bij de tweede zw.schap een geweldige aanbieding voor de kinderwagen die wij willen hebben, dus besteld. Weer een mk, maar de kinderwagen komt in december wel gewoon. Als alles goed gaat, ben ik dan vier maanden zwanger. Verder nog niks in huis.
Hier ook een redhead met bouwjaar 86 Wij gaan over een paar maandjes proberen voor een kindje. Ik heb in een gekke bui een keer een leuk setje gekocht waar ik helemaal weg van was. Verder mag ik niks meer kopen van mezelf. Straks lukt het niet: zit je met de spulletjes. Hetzelfde voor een miskraam. Lijkt me heel vervelend. Of: het duurt even voordat je zwanger raakt en dan zie je ineens dingetjes die je nog leuker vindt. Jammer als je dan alles al in huis hebt. Maar eerlijk is eerlijk: ik ben wel aan het rondkijken op internet. Wat voor kinderwagen wil ik en wat voor babykamer. Als ik eenmaal zwanger ben (snel hoop ik) dan kopen we sowieso niks voordat ik in het 2e trimester zit. Ligt natuurlijk ook een beetje aan de levertijden en hoe je je zelf voelt enzo. Als je een zware zwangerschap hebt dan kan ik me voorstellen dat je alles op tijd klaar wil hebben, het wordt er doorgaans niet makkelijker op naar het einde toe. Doe uiteindelijk gewoon waar je je goed bij voelt maar laat je alleen niet teveel meeslepen in je enthousiasme, anders heb je tijdens je zwangerschap niks meer te shoppen