stoppen studie = schuld

Discussie in 'De lounge' gestart door aamm, 26 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aamm

aamm Lid

9 mei 2009
    55
    0
    0
    Hoi iedereen!

Ik wil graag stoppen met mijn studie, het geeft me zoveel stress, het wil niet lukken en alles is zeer slecht geregeld. (van mijn klas van 35 mensen zijn er nu 4 geslaagd nog een stuk of 5 bezig en de rest gestopt)
    Ik wil dit al heel lang....was het niet dat als ik stop, ik met een schuld achterblijf. (heb geen lening afgesloten maar als je niet binnen 10 jaar slaagt moet je alles terug betalen + OV)

Het breekt me een beetje op nu allemaal....
    Ik heb het gevoel dat als ik zou stoppen er een enorm gewicht van me schouders zal vallen.
    Maar ja, ik krijg waarschijnlijk spijt en zit met een schuld.....
    Wat zouden jullie doen?

2. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Ik ben door omstandigheden gestopt met mijn studie (ziekte, lang verhaal) en heb dus een studieschuld. Simpel gezegd: zo lang ons inkomen te laag is terug te betalen hoeven we ook niets terug te betalen en zo gauw het hoog genoeg is te gaan betalen, wordt het te betalen bedrag naar draagkracht gemeten..

Heel eerlijk? Ik maak me er maar niet teveel drukte om. Ik ben niet gestopt omdat ik 't niet leuk meer vond of zo, maar omdat er geen andere optie was en helaas zijn dingen zo gelopen dat ik met 'n schuld zit. Soit, dat is dan maar zo...

Maar wat voor studie doe je en hoe ver ben je?

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben ook jaren terug gestopt en zat toen met een schuld van 8000 euro... maar omdat we niet veel verdienden is het af te betalen bedrag op zo'n 60 euro vastgesteld. Het is jammer, maar zeker wel te missen. Nog een jaar of 5 en dan ben ik er vanaf.

4. Bagaholic

Bagaholic Lid

25 nov 2009
    62
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap dat dat een heel vervelend gevoel kan zijn, maar ik denk dat dat echt niet opweegt tegen hoe je je nu voelt. Als iets gewoon niet gaat dan gaat het niet, en dan mag je best lief voor jezelf zijn :)

Uiteindelijk komt het toch wel goed.

5. Aura

Aura Niet meer actief

Ik heb ook in die situatie gezeten...en mijn studieafgebroken...idd met schuld...maar goed daar is overheen te komen maar ik BAAL nu als een stekker dat ik niet even heb doorgezet en mijn papiertje heb gehaald want nu wil ik het alsnog doen.
    Ik kan niet in je leven kijken maar denk er echt goed overna voordat je stopt want je kan er echt spijt van krijgen...bij mij was de lastenverlichting maar voor 2 weken daarna was ik uitgerust en daar zat ik dan zonder diploma waar ikwel lang hard voor gewerkt had.
    Succes met je keuze....en die schuld is wel mee te leven hoor (liever niet maar ja....beter een ib schuld dan ergens anders)

6. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    tsjaa studieschuld, ik heb ook een schuld terwijl ik wel ben geslaagd...
    Deze schuld wordt niet mee gerekent als je bv een huis of iets dergelijks wilt kopen.. Je lost het af naar draagkracht dus ik maak me er ook niet druk over...
    Ik vind een studie doorzetten omdat je anders een schuld hebt niet echt een goede motivatie. Je zal je waarschijnlijker nog ellendiger voelen en met meer moeite de studie afmaken..
    Misschien pak je je studie over een tijd weer op..
    Maar ga je zelf niet voorbij lopen om een studie, dat is het niet waard..

7. mamabeer

mamabeer VIP lid

28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    moeilijke situatie...ik zou het zo 123 niet weten hoe je zonder schuld er van af komt..Maar ik weet wel dat als je je niet huis voelt in die opleiding je echt moet stoppen want dat geeft alleen maar stress en als je ergens niet wilt zijn word je alleen maar gek:(

Ik zelf zou gewoon stoppen en zoals vooraf gaande doen...per maand een bedrag af betalen..succes met je keuze

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hoe lang moet je nog?

9. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier heb ik ook een studieschuld gehad omdat ik mijn opleiding niet af kon ronden (praktijk was te zwaar en haalde ik niet).
    Ben na 1 1/2 jaar gestopt en had dus niet zo'n hele hoge schuld gelukkig. Ik heb dat toen ik het kon missen gelijk afbetaald en was er ook snel vanaf, maar dat moet ook kunnen natuurlijk.
    Verder heb ik toen jaren later nog een kwijtschelding gekregen en heb toen nog wat terug gekregen, was wel weer een lekker extraatje.
    Maar als het echt niet lukt dan zou ik zeggen van breek de studie af. En je hebt dan ook nog 10 jaar de tijd om een andere studie op zelfde niveau af te ronden dan hoef je ook niets terug te betalen (althans volgens mij is dat zo).

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    wij hebben een enorme studieschuld van 1 pers. (ter hoogte van een héle leuke nieuwe auto of.. of.. of...) Ach ja, het is nu eenmaal zo. Wij moeten nu 15 jaar een bedrag per maand aflossen. We werken nu met zn 2-en en dan valt het bedrag wel mee, maar als we het op 1 salaris moesten doen??
    ach het is zo en me er druk om maken schiet niet op...

11. prrrsam

prrrsam Bekend lid

1 jan 2009
    987
    1
    18
    Als het je eerste jaar is en je stopt voor 1 februari, dan heb je geen schuld opgebouwd.

Maar als er al mensen zijn geslaagd, dan ben je dus bijna op het einde. Zou je het dan neit gewoon afmaken?

12. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik had ook de balen van mijn studie. Heb er 5 jaar ipv 4 over gedaan omdat ik nogal pech had met stages.. Ik moest op het laatst nog dingen afmaken van het 2e jaar :p Ik wilde ook graag stoppen maar ik heb doorgezet en heb nu wel mooi mijn HBO-diploma. Maar ik dank God op mijn blote knietjes dat ik er vanaf ben :D

13. Firlonnien

Firlonnien Niet meer actief

Ik weet niet of dit nog steeds zo is, maar als je binnen die 10 jaar een andere opleiding op hetzelfde niveau afrond, dan hoef je ook niet terug te betalen. Ik heb dat ook gehad. deed eerst PABO, na 1,5 jaar gestopt. Binnen die periode van 10 jaar een andere HBO opleiding afgerond en hoef dus de gekregen studiefinanciering niet terug te betalen (lening uiteraard wel).
    Misschien is er een andere opleiding die je kunt doen, die wat prettiger en beter geregeld is? Succes iig!

Groet,

Ramona

14. aamm

aamm Lid

9 mei 2009
    55
    0
    0
    Ik ben al 4 jaar bezig en het werkt eigenlijk zo dat, als je alles af hebt ben je geslaagd. dit doe je in je eigen tempo en je komt naar school wanneer je wilt.

Dus het is een begeleding van, "nou succes, als je vragen hebt horen we het wel". En de ene weet niet wat de andere gezegd heeft (op die manier heb ik al 2 keer een examen uitgesteld omdat ik nog iets zou moeten halen, en dan bleek dat weer niet zo te zijn, dan had ik te weinig punten en bleek dat ook weer niet zo te zijn, Moest frans mondeling examens doen terwijl ik nooit les heb gehad omdat er geen frans leraar was etc etc etc....) ik zal jullie er niet mee lastig vallen.

Het moet natuurlijk ook van mijn kant komen. maar ik verwacht ook wel eens wat feedback terug?

Een nieuwe studie lijkt me super leuk, maar omdat ik ook met de kleine zit denk ik dat dat misschien geen verstandige keuze is?

15. tummetje

tummetje Fanatiek lid

4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Misschien stom hoor.. weet niet eens of het kan, maar de studie voort zetten op een andere school?

16. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Zou je niet even een break kunnen nemen 1 of 2 maanden en dan weer verder gaan?
    De studieschuld kan je denk ik wel missen, je hoeft het tenslotte pas over een paar jaar beginnen te betalen.

Je kan trouwens op HBO tegenwoordig ook heel veel duaal opleidingen doen, dus twee dagen naar school en 2/3 dagen werken. En dan krijg je ook OV + Studiefinancieering, misschien is dat beter te combineren met je kleine ?

En alle andere dames is het echt zo, moet je persee op het niveau dat je een schuld hebt gemaakt een diploma behalen ??
    Ik heb MBO 2 gedaan en door omstandigheden niet afgerond.
    Maar ik wil in september naar het HBO gaan en dacht dan als ik mn diploma behaal dat mn studie schuld dan werd kwijt gescholden.

Deel Deze Pagina