Wiegendood sensor matje

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door kimsch, 6 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimsch

kimsch Bekend lid

13 feb 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Graag zou ik willen weten of een wiegendood sensor matje overbodige luxe of een goede aankoop is.

Ik zit zelf te denken aan de volgende 2 matjes:

De Babysense II
    Nanny Care

Of hebben jullie een goede ervaringen met andere sensor matjes? Of is het onzin?

Groetjes van een misschien wel te overbezorgde toekomstige vader.

2. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Het werkt uiteraard echt en om jezelf gerust te stellen zou ik er eentje kopen.
    Ik weet zelf nog hoe panisch ik was dat ik constant boven die wieg hing.

3. erlida

erlida Fanatiek lid

2 okt 2006
    1.999
    0
    0
    Er stond pas een stuk in de telegraaf over een baby die erdoor gered was!Een hoop vinden zón matje onzin,ik vind het een veilig idee.Als jullie dat ook vinden gewoon aanschaffen!Veel succes!

4. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik vind het niks meer dan een slimme verkooptruc.
    Zet ergens 'anti-wiegendood' bij en het verkoopt als een trein.

5. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb m zelf niet en ook nooit gemist... als je gewoon je gezond verstand gebruikt en geen domme dingen doet als extra bekleding aan de zijkanten van het bed, knuffels, te warm kleden enz. dan vertrouw ik het verder wel. Er is ook een hele site met de do's en dont's

Ook bv helpt bij het voorkomen trouwens.
    Verder waren mn beide kids de eerste periode bijna altijd waar ik ook was... en onze babyfoon is zo gevoelig dat je ze hoort ademen.

6. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Nav het artikel in de Telegraaf wilde mijn man ook persé zo'n matje. In de babywinkel hebben ze het ons echter voorlopig afgeraden omdat het in de meeste gevallen niet veel toevoegd. Volgens het personeel en de vertegenwoordiger (die met gemak 200 euro aan ons hadden kunnen verdienen) is zo'n matje vooral heel fijn bij prematuurtjes of kindjes die om een andere reden een slechte start hebben gehad.

Ik heb er nu voor gekozen om zowel in het wiegje als in het ledikante een aerosleep te doen en Juul zal de eerste maanden sowieso bij ons op de kamer slapen zodat ik haar altijd in de gaten kan houden. Voor in haar eigen kamertje hebben we een babyfoon met camera gekocht zodat we altijd even kunnen kijken of ze er nog goed bij ligt.

7. babyeindhoven

7 dec 2007
    38
    0
    0
    Eindhoven
    Waneer is iets een overbodige luxe en/of een goede aankoop?

Het antwoord hierop is voor iedereen verschillend.

Denk dat het belangrijk is om je af te vragen wat je met de sensor matjes wenst te bereiken.
    Dan maakt het merk matje/babyfoon niets uit.

Een sensor matje zal namelijk geen wiegendood "voorkomen". Pak dit niet verkeerd op, moeilijk om het goed per mail over te brengen.
    Het is belangrijk dat je de werking van een dergelijk matje begrijpt.

Het matje registreerd de ademhaling van de baby, zodra deze geen ademhaling (lees beweging) waarneemt zal er een "alarm" afgaan.
    Afhankelijk van babyfoon en merk kan dit verschillend zijn.

Waarom wordt er geen ademhaling meer waargenomen door het matje?
    Dit kan verschillende redenen hebben, de meest gebruikelijke zijn:
    - kindje stopt met ademen (verstikking, natuurlijk reden, etc)
    - kindje ligt niet meer "in het bereik" van de waarneming
    - kindje is uit bed geklommen (op wat oudere leeftijd)

Als het "alarm" gaat, heeft dit verschillende reacties tot gevolg.
    1:Het kindje schrikt en zal mogelijk weer gaan ademen indien deze was gestopt. Dit komt (soms) voor bij kindjes die een moeilijke start maken.
    2: Ouders worden geinformeerd en hebben circa 20 seconden (meest belangrijke) om te reageren en te gaan kijken wat de reden is.

Verder doen de matjes niets, dan alleen waarnemen van de ademhaling.

Nu zijn we weer bij de eerste vraag aangekomen.
    Wil je voor jezelf een stukje controle om welke reden dan ook, dan kun je overwegen iets dergelijks aan te schaffen.
    Babyfoons met sensor matje ze zijn wel wat duurder dan de traditionele babyfoon.

Tip: bij sommige modellen babyfoon's kun je ook achteraf nog uitbereiden met een dergelijk matje.

Hopelijk helpt dit je op weg om een keuze te maken.

8. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ik wou dat mijn moeder zon matje had 22 jaar geleden, dan was mijn broertje er misschien nog geweest.

Wij hebben dus wel een eaosleep, en angelcare. zowel voor de veiligheid als voor ons gevoel.

als jij je er lekker bij voelt vooral kopen.
    en dat het een slimme verkooptruuc zou zijn sorry hoorr.... :-&

9. augustus

augustus Niet meer actief

Wij gaan er ook nog 1 aanschaffen. Ik denk dat we gewoon rustiger kunnen slapen wetende dat ons meisje op zo'n matje ligt.

Ik zag in de nieuwe polisvoorwaarden van mijn verzekering dat de angelcare ook vergoed wordt.
    Ga maar even navragen hoe we dat voor elkaar krijgen..Enne ik denk maar zo als de verzekering ze vergoed dan zal het vast geen onzin zijn.

10. suzy28

suzy28 Actief lid

28 jan 2007
    298
    0
    0
    Wij zitten er ook over te denken om zo'n matje aan te schaffen, welke verzekering heb jij, augustus? Ik heb een redelijk uitgebreide aanvullende verzekering van Ohra, misschien dat ie daar ook bij staat, heb toevallig net de nieuwe voorwaarden gekregen maar nog niet nagekeken.

Liefs,
    Suzy

11. augustus

augustus Niet meer actief

Ik ben verzekerd bij avero achmea en dan extra aanvullend.

Heb nu een formulier ontvangen van de verzekering welke mijn huisarts moet invullen.
    Geen idee of hij dat zomaar doet, ga het iig vragen.

12. babyeindhoven

7 dec 2007
    38
    0
    0
    Eindhoven
    Angel Eyes,

Dat geloven wij graag.

Maar 22 jaar geleden was het aantal kinder sterftes hoger dan tegenwoordig. Dit heeft verschillende oorzaken/redenen. Andere voorlichting, ideeen etc.

Om wat cijfers te noemen:

Doodsoorzaak bij 0-jarigen
    Wiegendood Overige doodsoorzaken
    Perioden absoluut
    1996 50 131
    1997 32 115
    1998 27 129
    1999 27 125
    2000 25 129
    2001 34 158
    2002 22 130
    2003 28 109
    2004 17 102
    2005 19 109
    2006 11 105

Je geeft het goed aan (Angel Eyes) naar ons idee. Je gevoel dient te spreken.
    Als een babyfoon met matje je een "veiliger" gevoel geeft dan is het een goede keuze.

August, bedankt voor deze informatie. Dit wisten wij nog niet. Gaan eens navraag doen, zodat we daar de mensen op kunnen wijzen.

13. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Als het je een goed en gerust gevoel geeft, is het volgens mij nooit overbodig!

14. Gezond

Gezond Niet meer actief

Het zou mij onrustiger maken denk ik... Ik zou steeds luisteren of ik ook een alarm zou horen...

15. WishfulDreaming

WishfulDreaming Fanatiek lid

24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Inderdaad, zo dacht ik er ook over.

Maar mijn vriend is er van in't begin over bezig dat we zo'n matje gaan aankopen. Nu durf ik moeilijk te zeggen van "nee, dat is overbodig" want als op zo'n moment het noodlot toeslaat, heb je misschien iets op je geweten waar je later héél véél spijt van krijgt.

Als mijn vriend zich beter/veiliger voelt bij zo'n matje, ga ik de laatste persoon zijn die hem gaat tegenhouden. Oké, het kost wel veel geld, maar achteraf kan er in ieder geval niet gezegd worden "hadden we maar...." 8-[

16. Gezond

Gezond Niet meer actief

Ook dat is zo Wishfulldreaming...

Ik ben gelukkig alleen dan ihihihihii...

17. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hmm. Mijn moeder begon idd ook al over dat verhaal in de telegraaf.

Wij hebben het er wel over gehad en we twijfelen nog steeds.

WE hebben al een aerosleep en voldoende maatregelen getroffen, maar je weet maar nooit hoe en wat.

pfff. Hier denken we er nog even over na.

18. moedergans

moedergans Actief lid

13 apr 2007
    373
    0
    0
    mamma & catering mw.
    zuid holland
    Wij hebben een angel care systeem gekocht, nadat de kinderarts had geadviseerd om ons zoontje op z'n buik te laten slapen ivm medische problemen (ernstige reflux).

op de buik schijnt een anatomisch betere houding te zijn voor de luchtwegen en ingewanden.

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen zoals kort opmaken en een harde matras waren we er gewoon niet gerust op, dus was het alarm systeem ideaal.

Hij is nooit afgegaan, god zij dank, maar we konden nu tenminste wel rustig gaan slapen.
    Ik geloof dat we hem tot 1,5 jaar in z'n bed hebben laten liggen, tot dat hij er uit zich zelf uit klom en het alarm daardoor telkens af ging ;)

We hebben hem in het laatste jaar nog uitgeleend aan vrienden die ook een buikslaper hadden.
    Zij waren er ook erg blij mee.

Hij gaat nu zeker weten ook in de wieg voor onze 2e.

Je kan het babyfoon deel ook gebruiken zonder die matjes, dus is de aanschaf best de moeite waard.

19. Siem

Siem Actief lid

7 apr 2007
    399
    0
    0
    ik heb 'm niet aangeschaft. ik denk dat het beter was geweest als ik het wel had gedaan aangezien ik de eerste 2 maanden 's nachts zo'n 20 keer boven de wieg hing om te controleren of alles het nog deed :rolleyes:

Deel Deze Pagina