Misschien één tijdelijke strohalm: als je moeder niet akkoord gaat met beëindiging van de huurovereenkomst (en ze gaat natuurlijk niet akkoord) moet de verhuurder naar de kantonrechter voor ontbinding van de overeenkomst. En die zaken doen ze nu niet bij de rechtbank vanwege Corona, weet ik van mijn vriendin die er werkt, want dit vinden ze geen spoed, omdat verhuurders/woningbouw dan maar moet kunnen wachten Ik weet dat het op langere termijn niets oplost want je hebt gelijk, ooit zal het betaald moeten worden.. maar wellicht heb je tegen die tijd weer meer financiële middelen voor een betalingsregeling, of heb je beroep kunnen doen op compensatie van de overheid. Ik hoop het in ieder geval voor jullie!
Hier zitten er echt veel kinderen steeds te spelen achter op het pleintje, in de tuin van de buren. Onze zoon was vanmiddag boos omdat hij het niet mocht en hun wel. Hem uitgelegd dat we niet willen dat hij ziek word. Ik weet nog goed hoe onze zoon aan de volledige tril beademing lag, en zal dat nooit meer mee willen maken dus nemen het zekeren voor het onzekeren. En hij mag niet buiten de tuin.
Ben benieuwd wat jullie zouden doen: Mijn schoonouders (zestigers waarvan 1 chronisch ziek) willen dit weekend een paar dagen in een vakantiehuisje met een stel wat allebei in een supermarkt werkt en dus ook nu dagelijks met veel mensen in contact komt. Mijn man en ik hebben ze gevraagd dit uit te stellen tot na deze hele situatie, en niet te gaan. Ze reageerden nogal laconiek. Hebben jullie nog goede argumenten om ze te overtuigen dit niet te doen? Ze moeten het natuurlijk helemaal zelf weten, maar wij maken ons best zorgen om hun gezondheid volgens mij snappen ze de hele situatie niet voldoende.
Ik zou ze wijzen op de maatregelen die genomen zijn en dan de letterlijke tekst sturen, erbij vermeld dat dit rechtstreeks van de overheid komt. Punt 1: Iedereen in Nederland wordt gevraagd om waar mogelijk 1,5 meter afstand van elkaar te bewaren. Ook bijvoorbeeld bij het boodschappen doen. Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/03/15/aanvullende-maatregelen-onderwijs-horeca-sport Punt 2: Voor kwetsbare personen geldt: (ouderen en personen met verminderde weerstand) vermijd grote gezelschappen en openbaar vervoer. In het algemeen wordt mensen dringend verzocht om bezoek aan kwetsbare personen te beperken. Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/03/12/nieuwe-maatregelen-tegen-verspreiding-coronavirus-in-nederland Punt 3: Iedereen in Nederland: blijf thuis bij klachten neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Mijd sociaal contact. Bel pas met huisarts als klachten verergeren. (Zie bron van punt 2.) Mijn conclusie: Voor zover ze punt 1 al kunnen naleven, nogal lastig als je samen wil eten, zouden ze wegens punt 2 al niet moeten gaan. En punt 3, overbodig door de eerdere punten maar alsnog relevant: stel de eerste avond wordt iemand verkouden, pakken ze dan weer in en gaan ze naar huis? Hoop dat je hier iets aan hebt!
NOS heeft weer een goede uitleg over het afstand bewaren. Heel duidelijk en schudde mij ook weer even wakker. Ik ging vandaag toch even maar de action en stond daar met 10 man in de rij te wachten. Niet helemaal de bedoeling en het zien van dit filmpje ook behoorlijk stom van mij.
Hier gaan de tentamens voor mijn zoon mogelijk volgende week toch doorgang krijgen. Nu even wachten op de mail en planning van school. Ze proberen het dusdanig in te plannen dat er niet te veel leerlingen tegelijk in de school zijn en strikte rivm regels. Bij ziekte handhaven ze een soepele herkansingsprocedure. We gaan het afwachten maar ben er wel blij mee.
Opgelucht! Net te horen gekregen dat het bedrijf waar ik werk tijdelijk sluit. Niet leuk natuurlijk maar er werken veel mensen en iedereen raakt alles aan. Vond het maar eng. De winkels waren al dicht alleen het online en magazijn gedeelte nog niet. Langs de ene kant opgelucht want ik vermijd echt iedereen. Nu kan ik dat blijven doen. Langs de andere kant, als het veilig is en we mogen weer gaan werken, tja dat wordt dan een feestdag. Hopen dat het snel veilig genoeg is. Mijn collega's betekenen veel voor mij, hopelijk zien we elkaar weer snel.
Is het huisje nog wel open? Centerparcs is dicht. En Landal heeft alle voorzieningen dicht. Dus wat moet je dan in zo’n huisje gaan doen? Of is het een particulier huisje? Ik snap hier echt de logica niet van. Je kunt er niet op uit. Wat maakt dat ze dit nu in deze extreme tijden toch willen laten doorgaan?
Ja alle voorzieningen zijn dicht. Wandelen in de omgeving, onderhoud aan het huis. Het huis word ook verhuurd door het park dus ik snap ook echt niet waarom je in een slecht schoongemaakt vakantiehuis zou willen zitten met het risico dat de vorige gasten ziek waren... Het irriteert me ook enorm.dat die anderen hun verantwoordelijkheid niet nemen en denken 'Goh, misschien niet zo slim om nu gezien ons beroep niet in 1 huis te gaan met andere mensen'
Bij ons kun je dan voor de achterstand een regeling treffen die je dan in een jaar moet terug betalen, dus als je €600 achterstand heb betaal je elke maand €50 terug zonder rente. Is de achterstand erg hoog dan mag je er ook 2 jaar over doen.
Ik en een vriendin vallen beiden enigszins in de risicogroep plus ik heb een dochter van bijna 2. Landal dus mooi omgeboekt. En ik vermijd drukke plekken, behalve de supermarkt. En ik blijf op 1,5 meter afstand. Ik moet met je post ook denken aan dit bericht https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5061146/ouderen-laconiek-gedrag-ouderenbond-anbo En anders maar het ic filmpje uit italië laten zien?!
Inmiddels weet ik dat het erasmus mc die heeft en verdeelt. Ander vraagje dan Waar moeten handschoentjes aan voldoen? Welke zijn goed?
Mwah, alle drie mijn collega’s ziek thuis. Ik ga nu ook hoesten en snotteren, ik hoop dat ik vandaag een beetje door ga komen en anders praktijk dicht en enkel telefonisch contact. Gisteren weer enorm veel binnenlopers die dan voor onbenullige zaken komen, mensen kom op, denk een beetje na.
Moeten jullie eigen vakantie uren inleveren om thuis te blijven voor de kinderen?? Mijn man kán niet thuiswerken, en zijn baas zegt gewoon voor de dagen dat hij thuis moet blijven voor ons zoontje 'nee moet van je eigen uren, je kiest zelf voor kinderen'. (Het gaat om 2 dagen per week) JA HALLO wij kiezen niet voor een corona virus en dat de regering zo sloom en slap reageert waardoor de scholen + opvang centra nu dicht zijn... Wie zegt dat na 3 weken het wél weer open gaat? Ik vind dit echt schandalig.... leuk voor alle mensen met kantoor baantjes die thuis kunnen werken, maar iedereen vergeet wel dat er gewoon super veel mensen kei hard door moeten werken in de productie. En als je dan in de knoop zit met opvang voor je kind, proberen ze gewoon je vakantie uren af te pakken. Dikke doei, ik blijf wel thuis ziekgemeld staan dan
https://www.ornet.nl/blog/2020/03/16/coronavirus-verplicht-vrije-dagen-opnemen/?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.59945381.989142881.1584609632-606478019.1584015201 Ik denk dat bij jullie eventueel calamiteitenverlof van toepassing kan zijn. Zoek het even goed uit, want de vakantieuren mag een werkgever niet zomaar afpakken.
https://www.hln.be/geld/consument/supermarkt-bedenkt-briljante-truc-om-hamsteren-tegen-te-gaan~affa2643/?fbclid=IwAR05otbwMB6I6buiA6Yhi6TRVrXXfU4fgN9_OxfU12-q1FZbW7WPrUEo1dY Vond dit wel een goed trucje eigenlijk. 1 flesje hand-desinfectiemiddel kost 5,50, een 2e kost je 134 euro. Zou dat hier werken voor wc papier?
Ben je nog met ze in gesprek gegaan en hoe hebben ze gereageerd? Hopelijk had je nog iets aan mijn aangedragen punten!
@Spectre die link hierboven geldt als de werkgever geen werk voor jou of je man heeft, niet als je zelf thuis moet blijven voor de kinderen. Je hebt recht op kortdurend zorgverlof, al is dat maar voor 2 weken. Kijk even in jullie CAO of die volledig is doorbetaald, anders is het maar 70%. Sommigen werkgevers willen het wel boeken als calamiteitenverlof, anderen geven ook aan dat je vrij moet nemen. Ik vrees dat dat gewoon mag. Denk niet dat hier landelijk beleid over komt en dat je er samen uit moet zien te komen..