Lekkere hapjes die mensen met suikerziekte mogen eten!

Discussie in 'De lounge' gestart door SDonya, 15 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik ben op zoek naar lekkere hapjes die mensen met suikerziekte mogen eten.. ik had laatst taart mee maar ik was helemaal vergeten dat ze suikerziekte had.... Dus ik wil haar aankomende week met iets verblijden wat ze wel mag!

2. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Suikerziekte heet tegenwoordig diabetes...
    Type 1 of 2?

In principe mag je alles eten, ook een keer een stukje gewone taart. Ik zou geen aparte suikervrij gebak nemen, want dat heeft wel minder suiker maar veel meer calorieën, en j wordt er flatulent van.

Ik sla zelf regelmatig gebak over maar dat heeft niets met diabetes te maken. Ik kan het ook wel eten, qua diabetes dan.

3. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik ben niet zo bekend ermee dus sorry als ik het verkeerde woord ervoor gebruikte ;) Geen idee welke type, deze mevrouw kan geen nederlands dus ze kan het mij niet vertellen. Ze wilde absoluut geen taart en ik hoorde dus later dat ze dat niet mag eten. Ik ben dus op zoek naar dingen die ze WEL mag eten....:)

4. SG2007

SG2007 Actief lid

15 dec 2016
    224
    1
    18
    Vrouw
    Ikzelf heb diabetes type 2 en eet alles en mag ook alles van de internist en diabetesverpleegkundige. Suiker Kan verhogend zijn maar dat hoeft niet. Zeker als het goed gereguleerd is. Misschien is kwarktaart iets? Lief dat je er bij stil staat.

5. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Als deze mevrouw echt niets 'lekkers' wil eten, zou ik dat ook niet aanbieden. Schijnbaar reageert ze er niet goed op of wilt ze het risico op hoge bloedsuiker voorkomen.
    Wat je zou kunnen doen is iets geven dat ze niet perse op dat moment hoeft te eten, dan kan ze er de volgende dag of later op de dag rekening mee houden met haar dieet. Zoals luxe fruit (frambozen, bosbessen) of een luxe (volkoren) bolletje of kruidenthee leuk verpakken.
    Suikervrij gebak is even slecht voor een diabeet en gebak met natuurlijke suikers is vaak ook veel te zoet.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zoals al gezegd: in principe 'mag' alles wel, maar het vergt soms wat planning en gedoe met medicatie. Dus ik kan me voorstellen dat iemand er niet voor kiest.
    Zoals ik het heb begrepen, zijn vooral dingen met 'snelle suikers' (snelle koolhydraten) onhandig. Denk inderdaad aan (slagroom-)gebak, snoepgoed, frisdranken, koekjes.

Langzamere koolhydraten worden minder snel omgezet in suiker en zorgen dus voor minder pieken en dalen.

Zelf vind ik bijvoorbeeld wraps altijd erg lekker, maar dan zul je wel volkoren wraps moeten gebruiken. De gewone wraps van wit meel bevatten ook snelle koolhydraten.
    Ik geloof dat ik een tijd terug ook iets hoorde over volkoren bladerdeeg, maar zelf heb k het nog niet gezien. Wellicht kun je daarmee ook iets lekkers in elkaar flansen. Maar dat moet je dan wel weer uitgelegd krijgen.

7. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik zou gewoon vragen waar je haar wel een plezier mee doet.

Zoals gezegd, een diabeet mag in principe alles, maar zal dan vaak aanpassing moeten doen in wat ze rest van dag eten/drinken of in de medicatie. Kan best dat die persoon daar niet op zit te wachten en daarom liever afslaat. Persoonlijke keuze dus.

Een kennis van mij is diabeet en heeft coeliakie (gluten allergie) en mag dus per definitie nooit taart. We gingen ook altijd op zoek naar glutenvrije hapjes e.d. tot ze een keer het lef had verzameld om te zeggen dat ze dit liever niet had :). Ze voelde zich dan verplicht om het op te eten omdat wij die moeite hadden gedaan, terwijl ze het helemaal zo lekker niet vond... (en met betrekking tot diabetes liever haar koolhydraten uit iets anders haalde!)

Tegenwoordig in goed overleg doen wij dus niets speciaals meer voor haar. Ze maakt gewoon keuze uit wat er is, of neemt zelf iets geschikst mee als ze ook iets wil...

8. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Ik heb 2 kookboeken, koolhydraatarm en geschikt voor diabetes type 2.
    Wat voor iets zoek je?

9. Manque

Manque Niet meer actief

Je kunt zelf humus maken en dat serveren met kleine worteltjes, paprikareepjes, komkommer. Dit is mijn recept:

Een blik kikkererwten, 100 gram feta, twee tenen knoflook, een bosje koriander, een eetlepel tahin, eetlepel citroensap, een beetje gemalen komijn en een mespuntje zout helemaal glad pureren. Telkens een beetje olijfolie erbij doen tot het de juiste smeuigheid heeft.

10. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Het is helemaal niet waar dat elke diabeet gewoon alles mag eten. Dat ligt helemaal aan de medicatie die je krijgt en de manier waarop je lichaam erop reageert. Ik ken genoeg mensen die altijd lopen te tobben met een te hoog suikergehalte. En voor mensen die nog niet spuiten, maar nog pillen slikken, is een suikervrij/arm dieet dus echt wel belangrijk. Ik zou de hapjes in goed overleg met deze dame maken, dan weet je zeker dat je haar er een plezier mee doet.

11. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik ga denk ik voor een fruitmand.... Dat mag wel toch?

12. Manque

Manque Niet meer actief

Nou ja.. fruit zit vol met suiker. Ik ken toch 2 diabetici die alleen rood fruit eten omdat ze van bv bananen te hoge pieken krijgen.

13. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Fruit mag ook maar beperkt, max 2 stuks per dag. En inderdaad bepaald fruit moet je echt mee opletten. Bv bananen, maar ook druiven en meloen.
    De een kan inderdaad meer eten dan de ander.
    En als mensen gewend zijn geen zoete dingen te eten, vinden ze het vaak ook niet lekker meer. Is al snel te zoet.

14. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

18 mei 2014
    545
    67
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    En eens vragen wat ze wel mag en waar je haar blij mee kunt maken?
    Elk lichaam reageert anders op producten.. als je kijkt hoeveel koolhydraten in bepaalde producten zit schrik je

15. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    In kaas, worst en vlees zitten weinig koolhydraten. En in groenten. Misschien een lekker biefstukje?

16. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik vond het ook wel lief dat je erover nadenkt, zo bedoelde ik het niet :)

Ik zou het zelf dan laten. Als eten sowieso een gevoelig puntje is en de communicatie ook niet optimaal. Je kan haar dan ook niet vertellen hoeveel er dan wel in zit. In fruit zitten ook koolhydraten. Misschien kan je haar met iets anders dan eten blijmaken?

Mijn vader haalde in het begin met feestjes speciaal voor mij komkommer en paprika hapjes, gevulde eieren etc. Benadrukte ook , speciaal voor mij. Hartstikke lief natuurlijk maar ik voelde me wel verplicht om dát dan te eten, terwijl ik ook zelf kan kiezen tussen de dingen die er normaal staan, en liever bijv 1 handje chips at dan een gevuld ei.

Lief dat je eraan denkt voor een feestje zou je idd dingen die eerder genoemd worden kunnen maken of komkommer en dipje ofzo. Maar voor mij zou je die moeite niet hoeven doen ;)

17. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Paprika, komkommer, wortel, blokjes kaas en worst!

18. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    zucht hahaha
    mensen met suikerziekte mogen alles hoor
    alleen in beperkte maten
    en moeten gewoon op tijd prikken .
    mijn overgroot oma en mijn schoonmoeder eten gewoon alles
    alleen in beperkte hoeveelheid
    ook drinken ze geen gewone cola enzo maar zero

19. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    Ja en nee je weet ook dat medicijnen invloed kunnen hebben op suikers?
    Pas nog meegemaakt met mijn oma.
    En als jij zelf diabeet bent weet je echt wel waar je wel en niet tegen kan
    dus het beste is gewoon het te vragen

20. Pixxel

Pixxel Actief lid

25 sep 2016
    270
    16
    18
    Vrouw
    Een lekkere salade :) bijv. couscous salade, dat ze niet per se direct hoeft op te eten maar mee naar huis kan nemen. Of zelf gemaakte naan broodjes. Onwijs lief van je btw! :D

Deel Deze Pagina