Algemeen moestuinieren topic

Discussie in 'De lounge' gestart door MinnieMouse94, 24 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.131
    1.370
    113
    Ik lees mee. Als onze tuin aangelegd wordt wil ik ook een deel gebruiken voor moestuin. In het vorige huis had ik alles op het dakterras en dat groeide als een tierelier. Toevallig kwam ik gisteren een pot tegen met een bessenstruikje, niet verwacht dat hij nog zou bloeien, maar ziet er goed uit (1,5 jaar niks aan gedaan :oops:), heb ook nog aardbeien en frambozen. In het najaar wil ik rabarber planten en de rest volgend voorjaar als de tuin hopelijk wel aangelegd is.
     
  2. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    wij gebruiken kippen of koemestkorrels
     
    tuc vindt dit leuk.
  3. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
  4. Susy

    Susy Lid

    18 mrt 2020
    62
    66
    18
    Vrouw
    Heb gisteren nieuw zaad gezaaid: wortels, komkommer, paprika, rucola en rode biet. Ben benieuwd of het helemaal goed gaat.

    Misschien leuk om met elkaar tips en fouten te delen?
    Ben echt een beginneling dus ik kan nog niet zoveel delen qua tips. Wel een fout; heb aardappels gepoot die nog geen uitloop hadden. Na ruim 4 weken eens gekeken of er überhaupt iets gebeurt in de grond omdat we niet een plantje zagen groeien... is er echt niks meer terug te vinden. Dus gisteren een paar nieuwe aardappels met uitloop in de grond gestopt. Hopelijk gaat het nu wel goed.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  5. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Wat leuk dit, ik heb toevallig van de week zaadjes gekocht en bakken om te gaan experimenteren met de kinderen. Lijkt me ontzettend leuk.
     
  6. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Zijn er dames rond Nijmegen die nog tomatenstekjes willen hebben? Ik heb er ontzettend veel.. Eventueel ook nog 2 komkommers en enkele courgettes. Ik heb helaas niet genoeg tuin. Het opkweken ging wat beter dan verwacht. :rolleyes:
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Weet iemand of sla ook goed in zo'n zak kan die je aan de muur hangt?
    Omdat onze tuin binnenkort op de schop gaat moet ik alles in verplaatsbare bakken en zakken kweken. Ik heb een rek met bakken 3 boven elkaar, een trellis scherm met emmertjes en dus zo'n grote zak. Nu had ik de kroppen sla eigenlijk onderin het rek bedacht, maar qua ruimte voor de komkommer en paprika zou het beter uitkomen als de sla in de zak kan.
     
  8. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.521
    1.945
    113
    Wij eten al ruim 10 jaar uit eigen tuin.
    Heerlijk.
    Zou niet anders willen.
    Vergt wat planning en tijd, maar is ruim de moeite waard.
    Wij kunnen bijna jaarrond eten van onze tuin.
    Kweken veel in kas (12m2) en plattebak (oa meloen)
    En hebben veel fruit.
    Hebben een grote vriezer en wecken ook.
     
  9. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Wat leuk, ik ben gek op onze moestuin, kan echt niet meer zonder.
    Elk jaar zoeken we een stuk gras uit dat we omspitten voor aardappels. Heb er 45 staan nu.
    Ook staan de aardbeien weer vol in de bloei. Onze spinazie groeit goed. De eerste stokbonen en peultjes komen al omhoog. Deze plant ik met tussentijd zodat we niet megaveel in 1 keer hebben. Sla staat er nu nog tussen. Ook sjalotten wortels en bietjes komen al omhoog. Deze plant ik om en om ivm wortelvlieg.

    Tegen slakken strooi ik esgar go van welkoop.

    Nu nog een mierengoedje en ik ben happy
     
    marina kl vindt dit leuk.
  10. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Ik kom ook mee schrijven hier. Leuk topic! Hier al een redelijke moestuin gevorderde :cool:.
    Nu al zeker 10 jaar of langer bezig met de moestuin. We moesten meerdere keren verplaatsen maar hebben nu een leuke plek. 500 m2 die we kunnen gebruiken maar niet helemaal vol staat.
    We hebben er nu dit in staan: tuinbonen, uien, aardappelen, pompoenen, courgettes, ong. 150 aardbeienplanten in bedden, sla (verschillende soorten), erwten, stamslabonen, veel verschillende soorten kolen, snijmoes, veel soorten bieten, rabarber, andijvie, wortel, pastinaken, bosui, knoflook, rapen, schorseneren, rucola, radijs, framboos, braam, appel, morreillekers, peer, kruisbes, aalbes, kruiden (veel verschillende soorten, ik moet basilicum nog zaaien).
    In huis staan nu tomatenplanten, mais, knolselderij, meloenen en nog wat pompoen en courgette soorten.
    En volgens mij vergeet ik nu ook nog groenten die er al wel instaan :|.

    Het is wel heel heel veel werk. Zeker op de hele zware zeeklei waarop we kweken, dan kan je niet rustig spitten of schoffelen, daar heb je soms echt zwaarder geschut nodig :roflmao:.

    Over een paar jaar gaan we waarschijnlijk weer terug naar de zandgrond. Kijk daar naar uit, is gemakkelijker te bewerken :D.
     
    marina kl en Poolvos vinden dit leuk.
  11. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Slakken is het enige wat hier ook echt werkt de bekende blauwe korrels. Die strooien we dan wel alleen onder het wortel doek aangezien we hier vrij domme vogels hebben die de korrels dan gaan opeten :rolleyes:.
    Op stukken zonder wortel doek strooien we de niet voor andere dieren dan slakken giftige korrels en juist die worden wel met rust gelaten door de vogels, maar zijn weer iets minder effectief tegen slakken.
     
  12. Krtek

    Krtek Niet meer actief

    Net nog 2 kleuren paprika, wat meer aardbeien, courgette, 6x bloemkool en 6x ijsbergsla gehaald. We hebben de smaak te pakken!
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Mn vensterbank wordt te klein haha. Ik heb al bijna alles verpot naar een grotere en nu kan ik het bijna niet meer kwijt. Boven nog plaats zat op de vensterbanken, maar ik merk dat ik dan vaker vergeet water te geven. Dus ga eerst eens kijken wat ik nog in de keuken kwijt kan. Moeten mn kamerplanten maar even wijken:roflmao:
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  14. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.959
    1.313
    113
    Ik ben absoluut niet van het tuinieren maar heb sinds kort een moestuin en binnen wat kasjes staan. Ik heb nu komkommers (snack) gepoot maar nu kkmen de wortels door het bakje heen. Weten jullie wat ik dan moet doen? Ik weet niet of ik ze al buiten mag poten ivm de kou (volgens het zakje mocht dat na 4 weken, die zijn nog niet voorbij vlg mij). Ik heb een foto toegevoegd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Verpotten in een grotere pot tot ze naar buiten mogen?

    Edit: ik ben we beginner maar wel kamerplanten ervaring en daarom zou ik het zo aanpakken, maar er is hier vast een gevorderde die je meer kan vertellen.
     
    Koraal82 vindt dit leuk.
  16. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Met twee stekjes van m'n pannenkoeken geruild tegen twee vleestomaten plantjes. Leuk dit!
     
    Nummer4, marina kl en tuc vinden dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Inderdaad in een grotere pot overpotten. Ik gebruik de plastic potjes waar ze in een tuincentrum plantjes in verkopen. Zij houden die over en moeten ze weggooien dus als je even langs een plaatselijk tuincentrum gaat krijg je zo een stapeltje mee.
    _20200501_111509.JPG
     
    Koraal82 vindt dit leuk.
  18. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.959
    1.313
    113
    Thnx voor de tip. Ik heb net 200 klimop planten gepoot dus heb genoeg van die zwarte bakjes :D. Ik ga ze ompoten!
     
    MinnieMouse94 en tuc vinden dit leuk.
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    O dat is helemaal makkelijk dan!
    Ik hou ze nog 2 weken zo binnen en dan kan eindelijk alles naar buiten:D
     

Deel Deze Pagina