Algemeen moestuinieren topic

Discussie in 'De lounge' gestart door MinnieMouse94, 24 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.956
    1.312
    113
    Hoe weet je wanneer het naar buiten kan of wacht je gewoon op half mei?
     
    tuc vindt dit leuk.
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Eigenlijk zijn de ijsheiligen de grens voor wanneer het naar buiten kan. Maar dat is puur omdat ze daarna geen nachtvorst meer verwachten, want daar gaat het om. Dus tegen die tijd ook gewoon het weer in de gaten houden.
     
  3. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik zou wachten na half mei. Doe ik i n ieder geval wel.


    Vandaag weer een stuk moestuin gefreest.
    Gisteren de aardappelen in de grond gedaan, de melody, anais en Frieslanders.
    Ook witte, gele en rode pootuitjes gelegd.

    Ik heb zin in het zomerseizoen!!!
     
  4. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ik heb helaas niet meer zoveel als voorheen.
    Kan mijn kas op het moment ook niet gebruiken.

    Ik heb dit jaar
    Aardbeien
    Frambozen
    Bramen
    Tomaten
     
  5. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Ik zaai alles meteen in de volle grond veel handiger, in huis vergeet ik altijd alles water te geven.

    Hier komt alles al op. Nu zag ik net dat het gras wit was, dus ik hoop dat alles het nog doet
     
  6. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    We hebben hier in de wijk een stuk wat als moestuin gebruikt kan worden.
    Maar hoe begin je?
    Moet je iets met de grond? Hoe hou je het kat-vrij?
     
  7. marina kl

    marina kl Bekend lid

    21 jun 2015
    649
    344
    63
    Wat leuk de buiten planten topic :thumup:
    Ik wil hier ook graag mee schrijven!

    Naast binnenplanten heb ik ook heel wat buiten :p
    Ons tuin wordt nog aangepakt (we wonen hier paar jaar en nu is ons tuin aan de beurt), ik heb een moestuin met:
    Aardappelen

    Alles zelf uit zaadjes gekweekt:
    Komkommers (2x)
    Mexicaanse komkommer (3x), geen idee hoe het smaakt, 1e keer op proef
    Courgettes (2x)
    Platte courgettes (2)
    Tomaten (3 soorten, van elk 3 planten)

    In volle grond al gezaaid:
    Radijs
    Wortels
    Slabonen en gewone bonen
    Dille

    Had van vorige jaren nog staan (en het doet het nog):
    Krulpeterselie
    Groene uitjes
    Rucola
    Melisse (pot)
    Munt (pot)
    Laurier (pot)
    Tijm

    Verder heb ik:
    Aardbeiden
    Bos aardbeien (wit en rood)
    Frambozen struiken div.soorten (wit en rood)
    Witte bramen

    Peren boom (Conference)

    Onze tuin wordt aangepakt, maar moestuin gedeelte wordt pas volgend jaar gedaan. Hoop dat het dan snel in het voorjaar gebeurd zodat ik volgend jaar geen hinder van zal hebben
     
  8. marina kl

    marina kl Bekend lid

    21 jun 2015
    649
    344
    63
    Je tomaatjes zitten we krap bij elkaar zo. Ik verpot ze voor dat er 2 paar "echte" blaadjes komt. Dan kun je de wortels nog zonder schade uit elkaar halen ;)
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Dit is 1 plant volgens mij. Ziet er iig hetzelfde uit als de tomatenplant zoals ik die normaal gesproken in het tuincentrum koop, had ik die nog moeten splitsen dan?
     
  10. marina kl

    marina kl Bekend lid

    21 jun 2015
    649
    344
    63
    Zo op de foto zie ik heel wat stengetjes. Zou zo maar 10 plantjes kunnen zijn.
    Ik haal ze snel uit elkaar en dan plant ik 1 stengel per potje. Naar een tijdje is je 1 plantje net zo groot en sterk als in de winkel :thumup:

    Als ze in de volle grond staan, dan knip ik vaak de zij takjes en grote bladeren weg, en dan begin ik aan de onderkant. Je kijkt er van op hoe veel je weggooit straks. Het plant is dan niet echt mooi, maar het compenseert met veel tomaatjes die dan lekker in de zon kunnen rijpen
     
    tuc vindt dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    O bedankt voor de tip, dan ga ik dat bij mn kleinere tomatenplantjes meteen doen.
     
    marina kl vindt dit leuk.
  12. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Vandaag even heerlijk wat plantjes verpot. Voornamelijk kalebassen en pompoenen.

    Ook weer nieuw gezaaid, zoals andijvie en sla. Derde keer dat ik deze 2 weer doe zodat ik spreiding heb van de plantjes.

    Ik heb wel te veel zonnebloemen gezaaid....
    Met alle andere bloemen vraag ik me af waar ik alles kwijt moet... En ik hoef geen bloemen maar mijn oudste wel....
    Maar ik vind wel een plekje..

    Ik ben bang dat ik te weinig ruimte heb.... en voor een derde are zal moeten gaan.... Maar daar heb ik geen tijd voor. 2 are is eigenlijk al te veel qua tijd.
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.945
    8.761
    113
    Wij hebben Elho kweekbak en die staat buiten. Hij groeit als een malle! De plantjes niet de bak.

    De komkommer plantjes gaan heel goed en komen nu meer ruimte te kort. Gisteren er 5 uit de bak gehaald en in de grond gestopt en die zijn nu al bijna opgegeten!

    Wat doen jullie tegen slakken? Zou zo graag weer basilicum en sla willen maar alles eten ze hier op.

    De rucola staat nu nog in de bak en moeten we snel op gaan eten anders schieten ze zelfs uit
     
  14. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ik heb cacaodoppen gestrooid tegen de slaken. So far so good..
     
  15. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Morgen ga ik alles de tuin in doen, het loopt een beetje uit de hand hier binnen met al die planten
     
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.945
    8.761
    113
    Ga ik daar maar eens naar zoeken. Heb het idee dat snachts een slakkenparadijs is.
     
  17. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.856
    5.523
    113
    Vrouw
    Mag ik meepraten?

    Mijn keuken en woonkamer staan vol met plantjes, snacktomaatjes (overrijpe tomaatjes in plakjes gezaaid), courgette, pompoen, komkommer, tomaten, broccoli, slaplantjes, gele paprika, rode paprika, puntpaprika (zaadjes uit een winkel paprika gezaaid en ze komen massaal op) en oranje snackpaprika (idem), oh en peultjes!

    Ik had ooit wat overmoedig een 300m2 moestuin met 8 wisselteelt vakken aangelegd maar toen de oudste wat groter werd stond het onkruid hoger dan de planten en heb ik dat najaar alles er uit getrokken en het gras weer laten groeien. De rabarber komt nog wel elk jaar keurig op en daar genieten we enorm van. Ook twee vierkante meter tuintjes met aardbeien, en heel wat bessenstruiken hebben we nog gehouden.

    In plaats van de moestuin hebben we daarna 12 jonge hoogstam boompjes geplant, vnl oude rassen als Groninger kroon en notarisappel, twee oude peren soorten, verschillende pruimenbomen (ook verschillende pluktijden) en een kers, in ieder geval de soorten die je niet in de supermarkt koopt. In de voortuin heb ik een kweepeer die twee jaar geleden heel veel vruchten droeg. Vorig jaar door de late vorst helaas niks, maar ach, heb nog steeds een paar potten gelei.

    We gaan komend weekend stapelbare border bakken kopen om een moestuin bed aan te leggen en dit jaar houden we het relatief klein. Zo'n 50m2. De kinderen vinden het geweldig om de plantjes te zien groeien maar van mij mogen ze de grond in. Mijn aanrecht staat vol met lege yoghurt emmertjes en in de woonkamer staat de vensterbank en een grote tafel vol met plantjes.
    Ik heb ook al heel veel weggegeven :roflmao:

    Ik lees graag mee, hoop van jullie veel te leren.
     
    Susy, marina kl, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.856
    5.523
    113
    Vrouw
    Zal blij zijn als ik weer wat ruimte op het aanrecht krijg :roflmao:
     
    Susy vindt dit leuk.
  19. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.856
    5.523
    113
    Vrouw
    Zaaien jullie trouwens ook bijvoorbeeld zaadjes uit winkel paprika's of andere groenten, of kopen jullie alle zaden?
     
  20. Krtek

    Krtek Niet meer actief

    Vooralsnog heb ik gewoon plantjes gekocht, kleintjes van tussen de 2 en 5 euro. Eerst maar eens zien of dat wat wordt. En als ik nu vast begin met yoghurt emmertjes sparen ga ik volgend jaar misschien ook wel zelf zaaien.
     
    marina kl en Nummer4 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina