Algemeen moestuinieren topic

Discussie in 'De lounge' gestart door MinnieMouse94, 24 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Bij mij zitten de eerste bloemen in de courgette en tomaat. De komkommer groeit ineens ook hard!

Nummer4 vindt dit leuk.
  2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb helemaal geen groene vingers, maar we hebben frambozen en een appelboompje, doen er niets aan en ze doen het prima. Heb een paar weken terug courgette gezaaid in de tuin, vlak voordat er nog vorst aan de grond was, maar gelukkig is een deel aangeslagen heb ik nu zo'n 8 courgetteplantjes. Ik hoop over een paar weken bloemen te hebben :)

Nummer4 vindt dit leuk.
  3. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hier gaat het redelijk lekker.
    Veel onkruid wat nu omhoog schiet...
    Ik zie het verschil niet tussen wortel en onkruid. Wortels zijn nog nooit gelukt hier dus geen idee of er onkruid of wortel omhoog komt.

Vanavond weer die kant op en de grond weer los maken voor het onkruid niet meer in te dammen is.
    Vind e 12 komkommerplant die ik gekweekt had zijn er nu 11 dood gegaan. Dus ik hoop dat de laatste gaat overleven..

4. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw

Mijn komkommers doen ook weinig. Ik heb één plantje die binnen is gekweekt en van de 10 zaden zijn er twee opgekomen, één is een zielig plantje en de ander mag niet eens een plantje genoemd worden, die zal wel dood gaan.

En heel vreemd, de bak waar de wortelen in staan heeft ontzettend veel onkruid. Maar als de wortelen groter worden wordt het loof duidelijker zichtbaar. Nu vind ik het ook nog moeilijk onderscheid maken.

5. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Hoi meiden!

Wij hebben een tijd geleden zaadjes geplant van tomaat komkommer en wortel.

Ik had het idee een grotere bak te kopen maar hier nooit meer aan gedacht. Nu groeien ze een beetje te goed en ze zitten in een vrij kleine pot.

Kan ik ze nog over potten of trek ik dan de wortels zo kapot dat ze doodgaan?

Of kan het best zo? foto 1 komkommer 2planten, foto 2 tomaat stuk or 6 per pot en foto 3 wortels, heel veel:p

Oh en ik zie bladluis brrr. Wat kan ik daarmee doen?

Ik heb overduidelijk geen verstand hiervan.:|

Bijgevoegde bestanden:

6. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Bladluizen: zoek wat lieveheersbeestjes!

Komkommer: zou ik in 2 grote potten zetten.
    Tomaat: probeer of je er nog een paar uit kunt trekken, anders ik het laten gaan.
    Goed water geven vanaf de onderkant en niet bovenop, want ze drogen slecht op zo.
    Ook niet afknippen van een paar planten, want dan krijg je snel schimmel, zijn ze gevoelig voor.
    Wortels: je krijgt zo alleen loof, maar geen wortels. Handig voor een konijn of cavia ( daar doe ik het nml expres vaak voor). Je kunt de bos opgegraven en kijken of je ze nog uit elkaar krijgt, maar ik vrees het ergste.
    Wortels hebben echt ruimte nodig om wortels maken.

brownielover vindt dit leuk.
  7. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw
    Tomaat: google op tomaten kweken, je moet ze op een gegeven moment gaan toppen anders blijven ze de lucht in groeien en krijg je alleen kleine tomaatjes.
    Je kan ze ook langs een (bamboe) stok vastbinden.

brownielover vindt dit leuk.
  8. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Tegen bladluis:
    Emmer water, daarin veel brandnetels. Dit een week laten staan, maar langer is beter.
    Dan dit op de planten spuiten.
    Ideaal, meststof en de luizen gaan weg.

brownielover en Nummer4 vinden dit leuk.
  9. marina kl

marina kl Bekend lid

21 jun 2015
    649
    344
    63
    Komkommers kun je zo laten staan hoor! Gewoon zorgen dat ze genoeg water en meststof krijgen. Je kunt ze het beste ergens langs de schutting omhoog laten groeien, zo kun je het beste van deze plantjes uithalen.

Tomaten zou ik de potgrond goed nat maken, de hele kluit uithalen en kijken hoe het het makkelijkst kunt delen (door midden of 3 delen), je merkt vanzelf welke wortels dan mee werken zonder beschadigingen. De delen kun je of in de grond zetten of in de nieuwe potten.
    Als de planten gewend zijn aan hun nieuwe plek, zorg dan dat je de meeste blad afknipt en sommige uitlopers. Anders gaat de energie in de bladeren zitten ipv tomaatjes. Is niet heeel mooi maar het beste voor je oogst :thumup:

Wortels zou ik nu zo laten zitten. Is geen plant om te verpotten. Kijk wat het wordt en neem daar genoegen mee;)

Susy en brownielover vinden dit leuk.
  10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit is serieus een goede tip ;)
    Wij hadden luizen op een klimop binnen, daar kwam toevallig vanzelf een lieveheersbeestje bij, die heeft er een paar dagen gezeten en de luizen zijn nu op :)

duitshollandsmeisje en brownielover vinden dit leuk.
  11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Schelpenzand er omheen en uit de buurt van je aardbeien een glazenpotje schuin ingraven en daar bier in doen. Bier wat over de datum is kan ook prima! Die van ons moesten geen heineken overigens, waren nog zeikerds ook. Oude palm daarentegen werkte als een trein. Wel dagelijks of om de dag leeggooien anders ga je kotsen van de lucht.

12. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Bedankt voor de tips! Ook nog kieskeurig haha :roflmao: Ik heb de aardbeiplantjes in bakken aan de muur hangen en tot nu toe nog geen ongedierte gespot :thumup:

Vero0504 vindt dit leuk.
  13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Munt niet in volle grond planten. Tis net onkruid dan. En moeilijk weg te krijgen. Tomaat houd van zon maar niet echt van wind en water op zn blaadjes grrrrr! Als je ze overplant, zet er dan een bloempot ingegraven tussen, dan doe je daar je water in gieten. Voor de light pro editie kan je ook een tuinslang met gaatjes of een irrigatie buis neerleggen (zijn soms bij de lidl in de aanbieding) wij kregen echt super veel tomaten. Vooral de roma tomaten deden t erg goed! Alleen moet je wel snel zijn als t weer om gaat slaan is mijn ervaring. Had al veel geplukt gelukkig maar een boel was nog net niet rijp, weer sloeg om en de hele bende kapot.

Nu helaas maar een kleine tuin...boehoehoehoe. De zevenblad mis ik niet maar mn moestuin wel. (pruimenboom (victoria), ontzettend veel aardbeien, tomaten, komkommer, mega rabarber struik, aparte bakken met nog kruiden en munt, tamme bramenstruik waar kilo's vanaf kwamen, fambozen). Nu hebben we een heel mooi huis maar een postzegel tuin...scheelt wel onderhoud maar moet t voorlopig nog doen met twee aardbeienplantjes.

Heb wel een avocado plant en een mango uit een pit opgekweekt. Geen flauw idee wat ik ermee ga doen trouwens. Wilde gewoon weten of t lukte. Tot dusver zijn ze nu beiden zo'n 10 cm hoog...en nou...geen idee. :roflmao:

14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Let wel op dat de wortels niet te heet worden, dat wil nog wel eens een ding zijn en dan heb je schrompel aardbeien. Evt oude witte theedoek voorhangen als ze een dag volle zon tegemoet gaan of aluminiumfolie. Ik deed t daarom, voor t kuiden en frambozen deel, met speciekuipen, paar gaatjes boren en op twee stenen zetten. Tijdje uitwasemen voor die lucht en dan aarde er in en de plantjes. Desgewenst kan je er dan nog een houten hekje omheen zetten om t wat oogelijker te maken. Dat wil ik hier tzt gaan doen als die zandbakschelp uit de gratie is, maar dat duurt nog wel even denk ik.

rijo vindt dit leuk.
  15. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Inderdaad, zet munt NIET in de volle grond. Ik heb het 2 jaar geleden weggehaald en het komt nogsteeds echt overal op:rolleyes:

16. BloemNH

BloemNH Bekend lid

6 apr 2020
    627
    346
    63
    Vrouw
    Oh wat een leuk topic! Ik heb over een maand eindelijk een klein stukje van de tuin wat ik als moestuin ga inrichten. Zijn er dingen die ik nu vast binnen kan opkweken om zo half juli in de tuin te zetten? Dan maak ik vast een vliegende start:D

17. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw
    Net als bramen en frambozen :confused:

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Geweldig juist, halve voortuin staat vol met frambozen :)

Nummer4 vindt dit leuk.
  19. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw

Bedenk me net dat ik bessen had moeten plukken. Hopelijk zit er overmorgen nog wat aan. Morgen de hele dag weg :confused:

20. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Die gaan veel minder hard en kun je goed herplanten. Die munt vind ik echt terror

Deel Deze Pagina