Algemeen moestuinieren topic

Discussie in 'De lounge' gestart door MinnieMouse94, 24 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hier staat de tuin bijna vol.
    Alleen nog bonen en bieten en dan ben ik klaar met de groenten op de tuin qua wat ik wil.

    Wel druk met het verwijderen van een aardbeienveld van 5 jaar oud. Zodra deze leeg is doe ik er phacelia op. Mooie bloem, bijen worden er blij van en groenbemester.

    De aardappelen staan er florisant bij en wat me nog nooit is gebeurd in al die jaren heb ik nu een explosie van de coloradokever.
    Echt niet gezond zoveel. Die ouders hebben niks anders gedaan Als wippen.
    Dus deze ochtend maar gif gespoten. Ik ben niet van het gebruiken van verdelgingsmiddelen maar nu moest het.

    Verder staat tuintje er top bij!!!
     
    Nummer4 en marina kl vinden dit leuk.
  2. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ohja, deze vind ik onmisbaar voor de tuin. Even door de tuin en weg al het onkruid.
    Een fijn apparaat, heel erg duur, want je moet ook nog een steel kopen, maar veel fijner dan schoffelen. Ik ben er helemaal wijs mee.

    [​IMG]
     
  3. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    Mijn paksoi is doorgeschoten, dus we aten paksoi wok :)
    De rucola is ook ineens hard gegaan, dus elke dag rucola salade.

    Vandaag eten we peultjes uit eigen tuin :D

    En kijk dit:

    Bekijk bijlage 656227

    Binnenkort veel courgettes oogsten en verwerken, de hele winter courgette uit eigen tuin :cool:

    Hoe ziet jullie tuin er uit?
     
    BloemNH en marina kl vinden dit leuk.
  4. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw

    Ik schoffel om de dag tussen de plantjes door, gaat prima :) woel het onkruid los en pak het zo op.
     
  5. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    Ik was te laat met kersen plukken. De boom was van de ene op de andere dag leeg :cry:
     
  6. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Nummer4 vindt dit leuk.
  7. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoe gaat het met jullie moestuin? Hier van de week mijn eerste courgette :)

    20200810_185347.jpg

    Wat geven jullie je kruiden of moestuin voor voeding? We hebben pokon voor kamerplanten, kunnen we dat gewoon geven (wil het voornamelijk in de potjes met munt en basilicum doen) of beter mest speciaal voor kruiden halen?
     
    Vitamientjuh, Nummer4 en tuc vinden dit leuk.
  8. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    Wat een mooie! Ik zal zo ook gaan oogsten, groene en gele groeien er in mijn tuintje.

    Heb inmiddels al een lade vol in de diepvries :) kan er niet tegen eten, maar heb dan ook 10 planten.

    Ik heb één keer met tomaten voeding de tomaten en paprika's bijgemest. Zal even foto's maken :)
     
  9. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    Na de harde wind van gisteren moet ik alles weer bladvrij maken.

    Mijn bieten en wortelen groeien goed onder de grond, ik laat ze nog een tijdje staan. De prei begint potlooddik te worden en alle vruchtgroenten doen hun best. Tot nu toe vooral peulen en courgettes geoogst.

    Ik haal soms een sla-trio met kluit in de winkel. Die poot ik dan weer in de tuin. Één van de drie doet het meestal wel, zo heb ik nu een volle krop rode sla :)


    Oh, en ik moet de tomaten gaan toppen. Vergeet ik steeds...
    Dit is mijn tuintje nu.
     
    Venelientje en Vitamientjuh vinden dit leuk.
  10. Venelientje

    Venelientje Niet meer actief

    Heb 5 tomatenplanten en 1 groeit echt als een gek, zeker al 25 tomaten uit gehaald en er hangen er nog zeker 30 aan. De andere tomatenplanten doen het heel matig. Paprika's is niets van op gekomen.
    Aardbeien willen ook slecht dit jaar. Appelbomen niets dit jaar. Kersen ook binnen 1 dag opgevreten.Wel een portie rabarber gehad en wat sperziebonen.
    Heb 1 maiskolf groeien, stuk of 40 druiventrossen en 30 amandels. Ook veel bramen.
    Komkommerplant is niet erg efficiënt: nu pas de 2e geoogst: wel een hele grote!
    20200817_130401.jpg
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    @Nummer4 jouw planten doen het echt goed! Mooi tuintje! Wij hebben zomaar wat in de voortuin staan. Zal zo eens gaan kijken of de courgette nog bloemen en ook courgettes heeft. Ik heb heel veel mannelijke bloemen gehad en op vakantie dus een vrouwelijke gekregen waardoor ik kon er eentje kon oogsten toen we thuiskwamen :)
    Appelboom (golden delicious) doet het goed, over een paar weken plukken denk ik. Frambozen zijn klaar, hebben toen we weg waren denk ik te weinig water gekregen, of is het de tijd niet meer?
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat is inderdaad een grote!
    Zijn de bramen een beetje te eten? Ik vind ze in Nederland zo zuur en dacht dat dat hoorde, maar in Frankrijk vorig jaar een paar geproefd (in het wild) en die waren zo lekker zoet!
     
  13. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw

    Ik heb al een paar jaar geen frambozen meer (te oud, veel wormpjes en wil niet spuiten). Wel tamme bramen maar daar is het nu ook te laat voor. Heb maar twee potjes jam gemaakt dit jaar, gewoon te laat geplukt.
    Ik had wel altijd een paar herfst frambozen er bij.

    Fijn dat de appels het goed doen! Hier ook. Voor het eerst sinds we geplant hebben een aantal jaar terug, hangen de bomen vol (hoogstam).
    Wij hebben Groninger kroon, notaris appel en nog een soort waar ik even niet op kom.
    Ook peren en pruimen maar die dragen nog niet veel.

    Ik vind het zo leuk om uit eigen tuin te oogsten :D
     
  14. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    Volgend jaar wil ik me meer gaan verdiepen in wanneer ik nou precies moet voorzaaien en uitplanten. Heb nu alles tegelijkertijd gezaaid en geplant en dat komt niet allemaal goed.

    Als iemand een goede zaaikalender weet, een uitgebreide met veel informatie, dan hoor ik het graag. Zie door de planten de moestuin niet meer als ik op bol.com bijvoorbeeld zoek.
     
  15. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw


    Dat is een hele mooie komkommer! Hier alleen inieminie nogsteeds.
     
  16. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    Oh ja, ik dacht altijd dat groenten uit de supermarkt steriel waren gemaakt maar ik heb één zaadlijst uit een puntpaprika gehaald en één uit een oranje snackpaprika en heb heel veel plantjes gekregen, veel weggegeven maar ook nog veel nu in bloei in de tuin. De puntpaprika doet het super! De snack (wat later gezaaid) begint nu ook vruchten te dragen.

    Bekijk bijlage 660015
     
    marina kl, maartje84 en Venelientje vinden dit leuk.
  17. Venelientje

    Venelientje Niet meer actief

    Maar wel pas de 2e aan een struik van 6 euro, terwijl de komkommers 50 cent per stuk kosten :roflmao: maar goed, zoontje vindt het allemaal prachtig dat plukken in de tuin.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  18. Venelientje

    Venelientje Niet meer actief

    Ze zitten nog aan de struiken:oops:, had in die hitte geen zin om tussen de moeilijk bereikbare prikkelstruiken te gaan lopen...
     
    Nummer4 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina