Bedankt Maliro en Hanneke. Dat is hem ook geworden! Ik haal de foto weg nu. Miss C, rond het eerste jaar. N. Was toen 9 kilo.
Hebben jullie gisteren RTL late night gezien? Ik ben het nu aan het terug kijken. Erg heftig zeg! En ik ben pas net 5 minuten onderweg. Ik ben ook echt onder de indruk van het overlevingspercentage van 24 weken. Wow.... 38%. Ik had echt verwacht dat het wel wat meer zou zijn. Dacht dat er meer kindjes het wél redde t.o.v. kindjes die het niet redden. Wat heftig ook, het verloop van hun kindje. Wat denken jullie van haar standpunt? Ik vind het ook wel heel heftig dat ze de behandelgrens ter discussie stelt. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Kijk ik begrijp haar punt wel met het oog op handicaps maar aan de andere kant is dat lang niet altijd zo. En als voorbeeld; als ik kon kiezen; L dood, of L met een handicap...tja... als mijn kind een gelukkig leven kon leiden, dan wist ik het wel. Maar ja, dat weet je ook niet altijd natuurlijk. Het ligt dan echt aan de mate van de handicap ook. Het is wel lastig. Nou ja, heeft iemand het gezien en hoe denken jullie erover?
Heb het opgenomen.... Ik werd om mijn oren geslagen met de percentages maar ik had 50% met 24 weken doordat ze longrijping er bij op werd geteld en het feit dat ze een meisje is..... De percentages lopen rap omhoog naarmate de termijn langer is.
Als ze het vanuit haar eigen standpunt bekijkt vanuit haar dochter die volgens mij er veel aan over heeft gehouden dan is dat natuurlijk wel zwart/wit.... Ik was ook altijd sceptisch tot we ee zelf voor kwamen te staan. Als het kind levenslust toont dan zou ik niet weten waarom niet proberen. Kennis van buurvrouw heeft dochter met 23 weken en 5 of 6 dagen en dat meisje begon met vechten en ze is nu een gezonde meid van 2
ik vond ht heel heftig. onze zoon was een dikkertje bij zijn termijn had nauwlijks longrijpers gehad en heeft 2 weken aan de beademing gelegen van meer dan 50% hij heeft ,6 dagen volledige trilbeademing gehad in het skz hij had veel flaring en een cyste ik heb ook tijdens de kritieke momenten 'klaplong' die niet weg wouw. nooit twijfels gehad naast hem lag een kindje die met iets meer als 27 weken geboren was maar 7 dagen ouder met kalender leeftijd. deze had longrijpers etc gehad en de prognose van dat kindje was beter. wonderlijk gaat het nu super met onze zoon en is de cyste opgelost en lijk hij er niks tot weinig aan over gehouden. bij het kindje van de vrouw van het boek. weten ze niet wat het kindje al wel of niet had. ik heb een neefje dat helaas prematuur overleden is in 1997 zijn ouders hadden hem liever gehandicapt gehad dan niet.
Vond het behoorlijk heftig om te zien maar ook goed dat er aandacht aan wordt besteed. Ik snap wel dat ze het ter discussie stelt, als ik in haar schoenen zou staan zou ik misschien hetzelfde doen. Daarnaast denk ik wel dat het als ouders zijnde erg lastig is om een goede afweging te maken wanneer prematuren behandeld moeten worden. Natuurlijk kijk je naar de levenslust van je kind, maar als ouder heb je er ook veel meer emotie bij dan een arts. Een arts maakt beslissingen zonder die emotie.
Ik heb het vandaag terug gezien en ik vond het eeg negatief....... Maar dat is mijn mening. Of zie ik het verkeerd? Als ik zie hoe alle prematuurtjes er vanaf zijn gekomen die tegelijkertijd met mijn meisje opgenomen waren dan is het grootste deel goed uit de strijd gekomen! Haar dochter was met 30 weken ook nog eens dysmatuur dat vertelt ze niet want 620 gram voor 30 weken is heel erg weinig......
ik schrok ervan hoeveel haar dochter heeft overgehouden aan haar vroeggeboorte, mijn meisje is met 29 weken geboren maar heeft lang niet zoveel overgehouden aan haar vroeggeboorte als haar dochter.. vind het wel heftig om te horen dat ze de behandelgrens ter discussie stelt! verder schrok ik ook heel erg van de overlevingskansen van een 24-weken prematuurtje
De overlevingskansen verschillen echt heel erg! Wij hadden dus door allerlei factoren 50% kans. En hier had ze een goed gewicht dat krikte het percentage ook op. Ik heb het idee dat ze liever had dat haar dochter nooit geboren was....
ik vond het heel naar.... en ook of ze niet wouw dat ze geboren is... ik denk ook dat veel niet met het feit te maken heeft dat zw prematuur is maar ze dat wel de schuld geef.... aangezien ze niet weten of het door de vroeg geboorten komt.