Algemeen prematuren topic

Discussie in 'Prematuur' gestart door megacarls, 16 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Bij mij werd 50% gezegd bij 24 en de percentages lopen met de week hard op. Gelukkig!

2. megacarls

megacarls Niet meer actief

#882 megacarls, 6 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 feb 2015
    Ja dat las ik als commentaar ook ergens op FB;
    Is ze gehandicapt omdat ze prematuur geboren is, of is ze prematuur geboren omdat ze gehandicapt is?

Ja, ik vond het dus ook erg zwart/wit. De meeste gevallen komen er beter vanaf als haar dochter en dan denk ik dat als het bij haar zo heftig is verlopen ze sowieso al een vertekent beeld heeft, want hoe kan zij objectief oordelen daarover?
    Als je van te voren weet dat je kind zwaar gehandicapt is gaan mensen ook nadenken over het beeindigen van de zwangerschap. Ik kan me dus ook wel voorstellen dat dit heel zwaar is en dat ze dit niet gewild had. Dat als ze dit vooraf had geweten dit misschien wel consequenties had gehad. Nu vind ik ook dat dat ligt aan de mate van de handicap. Ik weet niet hoe gehandicapt haar dochtertje is maar als wij gehoord hadden dat een van onze kindjes waarschijnlijk nooit zelf zou kunnen lopen/eten/praten en altijd een onmenselijk leven zou moeten leven dan denk ik dat, hoe graag je dat niet wilt, het bij ons ook wel consequenties had. Anderzijds; als het een milde handicap betrof; wel zelfredzaam zijn in bepaalde dingen (wel kunnen praten, eten, lopen, genieten, wellicht met aanpassingen) dan hebben we het ergens anders over vind ik.

Ik heb bij L ook altijd gezegd dat ik het niet had gewild, hoe het is gelopen. Het was echt heel heftig en het verdriet ging door merg en been maar ik had haar ook nooit willen missen!! Ik had mijn zwangerschap van haar niet willen wissen. Ik had alles voor haar over! Als ze maar mocht blijven leven (dat was te laat), dan toch achteraf, om maar te zorgen dat haar lijfje zich nog geliefd voelde.

3. megacarls

Ik weet dat ik bij 27 weken een mailtje kreeg (zo'n zwangerschaps week-tot-week-nieuwsbrief), dat als mijn kindje nu geboren zou worden we een overlevingskans hadden van 90%. (Zo hard loopt dat dus op in die 3 weken!)
    Ik heb toen tegen Martin nog gezegd dat dat niet genoeg was! Wij wilden 100%. Die hebben we helaas niet gekregen. De gynaecoloog zei dat we garantie kregen tot de deur. Maar we zullen best, tijdens de zwangerschap, 99% gehad hebben.

4. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    goedemorgen allemaal,
    hoe is het hier!?

wat hebben jullie kanjers voor hun 2e verjaardag gekregen?!
    ik bedoel ze loopt nog niet los
    (zijn nu wel flink aan het oefenen aan 1 hand) en ze word wel groter maar als ik dan zie wat andere kindjes voor hun 2e verjaardag krijgen denk ik daar is J nog echt veel te klein voor, vind dit heel lastig!

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Een pukylino loopfiets is misschien ook nog wel leuk voor haar want jouw meisje is ook nog klein hè? Hier sjeest ze er nu echt hard op door de straat.
    Heb verder ook geen idee ik lees mee....

6. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    #886 miss C, 10 feb 2015
    Laatst bewerkt: 10 feb 2015
    yep ze is idd klein, nu zo´n 74/75 cm denk ik...
    kon jouw meisje er al snel op nadat ze liep?!
    ze heeft al zo ontzettend veel, ik weet het gewoon niet meer!

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Al voordat ze liep kon ze erop vooruit.
    Het is een stabiel fietsje met 4 wielen dus erg fijn!
    Hier zal ze nu rond de 80 cm zijn.

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Knutseldingen?

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Keukentje, zandbak, driewieler met duw stang, pop..?

10. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    ik heb ze bekeken, zien er idd leuk en stevig uit...
    ze heeft geen seconde rust in dat kleine kontje dus ik zie dr niet zo 123 lekker zitten knutselen ;)
    keukentje heb ik ook naar zitten kijken, dat is miss idd wel een idee..
    zandbak wordt lastig op het balkon :D
    3wieler met duwstang kan ik ook wel even naar kijken. poppen vind ze niets aan, ze heeft er bij mn schoonouders 1 en die gooit ze altijd bij dr vandaan net alsof ze die pop niet in de buurt wilt hebben haha..

11. megacarls

Hier vond ik 2 jaar ook heel lastig hoor. Ze kreeg toen een loopfietsje. Keukentjes doen het ook altijd goed.

12. Leonike

Leonike Bekend lid

21 nov 2011
    521
    2
    18
    Hier is de driewieler met duwstang ook een hit.

Ze gebruikte 'm zelf als loopfiets. Sinds een paar weken snapt ze dat ze moet trappen (maar dat lukt niet zo goed nog).

13. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Wij hebben een jongen en hij heeft ongeveer de hele collectie van ToetToet gekregen. En veel duplo. En houten trein van Ikea vindt hij erg leuk. Verder hebben wij tafeltje en stoeltjes gegeven.
    We hadden ook een loopfiets gekocht, maar omdat hij al zoveel heeft gekregen, hebben we die nog niet gegeven.

Ik heb vandaag nacontrole bij gyn gehad. En wat ik al dacht: er is wederom geen oorzaak te vinden voor de vroeggeboorte. Daar zal ik het mee moeten doen helaas

14. megacarls

Jammer Hanneke dat je geen oorzaak hebt. Het blijft een beetje een open einde dan, he?
    Wij hadden met N wel een duidelijke oorzaak en je kunt het beter afsluiten. Bij L is er nooit een oorzaak gevonden en dan blijf ik me afvragen waarom er nou gebeurd is wat er is gebeurd? Ik denk dat dat vergelijkbaar is.
    Kan het dan ook aan baarmoederinsufficientie liggen of wordt dat dan ook heel duidelijk aangetoond? Had jij nu ook proluton gekregen? Of andere extra controles en voorzorgsmaatregelen? Zou je daar dan de volgende keer wel voor in aanmerking komen? Of misschien heb je daar niet naar gevraagd?

15. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Ik had geen proluton en ook geen extra controles. De eerste keer was er geen oorzaak en daarom werd er vanuit gegaan dat het pech was.
    Ik denk niet dat er een volgende keer komt, maar anders mocht ik wel gewoon bij een vk, maar dan met extra controles in het zkh.

Toen ik werd opgenomen en mijn vliezen nog niet waren gebroken was mijn baarmoederhals nog van een prima lengte begreep ik toen, dus het blijft een raadsel.
    Extra voorzorgsmaatregelen kunnen ze niet echt doen zonder oorzaak. Daarom durf ik een derde ook niet zo goed aan (als we dat al zouden willen).

Ik denk dat wat jij hebt meegemaakt met L niet echt vergelijkbaar is, omdat je haar bent verloren. Dat is veel heftiger en moeilijker te accepteren denk ik

16. megacarls

Eind december heb ik N gewogen en gemeten op dezelfde manier als vandaag.
    Toen was hij 80,5 cm en 11 kilo
    Vandaag, 7 weken later, is hij 84 cm en ook 11 kilo (of eigenlijk 10,8, maar laten we maar zeggen dat het 11 is).

Ik sta ervan versteld dat hij in de lengte zo hard gegroeid is! Kan dat? (Hij is trouwens 18 maanden)

Meten doe ik trouwens door hem op de bank te leggen met zijn hoofd tegen het hoofdsteun en dan net als bij het cb een beentje voorzichtig te strekken en er een boek achter zetten. Dat stuk van leuning tot boek meet ik dan op. Hij ligt natuurlijk niet op een hard oppervlak maar het is wel een stevige bank met stevige leuning. Ik denk dus wel dat het redelijk in de buurt komt.

17. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    megacarls,
    jeetje wat gaat zijn lengte als een speer zeg! geen idee of dat kan...

18. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    Net met J. op controle geweest bij de kinderarts!
    Ze was dik tevreden, we hoeven nog maar 1x op controle te komen en dan mogen we hoofdstuk kinderarts afsluiten!
    Verder weegt mevrouw 7765 gram en is ze 73.5 cm. Ze loopt voor op de fijne motoriek en iets achter op de grove motoriek maar ondanks dat hoeven we niet meer terug te komen bij de fysio :D

19. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Wat heerlijk! Wij dachten dat ook maar vanwege die nier zullen we langer onder controle blijven.

Ik ben zo benieuwd hoe lang en zwaar ze nu is. Op de weegschaal deels met kleertjes gewoon eentje waar je op moet staan was ze in het ziekenhuis laatst 10 kg precies

20. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Megacarls, Hidde en Teun zijn in vier weken tijd twee cm gegroeid en niet heel veel aangekomen dus ik denk dat het best kan. Ze beginnen nu ook meer van baby naar kind te gaan qua lijf.

Wij zijn vandaag ook weer op de ontwikkelingspoli geweest. Hidde was 10,3 gram en 80 cm. Teun was 9,2 kg en 77,5 cm. Wij blijven sowieso tot vier jaar gevolgd worden maar hoeven pas in oktober terug te komen, terwijl het eerder iedere drie maanden was. Ze waren enorm tevreden, dus ik ben blij.

Het gaat hier eigenlijk best goed. We hebben een drukke twee maanden gehad. Timo zijn amandelen zijn geknipt en de heren zijn achter elkaar verkouden geweest. Hidde heeft nu twee keer pseudokroep gehad. Maar ze zijn heel vrolijk, gelukkig. Teun is een enorm druk mannetje, zit geen seconde stil. Hij klimt overal op, loopt langs randjes en kruipt een marathon per dag. Hidde is veel rustiger en meer bezig met torens bouwen, ballen en kletsen. We zien echt veel verschil in karakter, erg leuk!

Kennissen van ons hebben ook een tweeling met een groeiverschil en ook bij hun is de kleinste de druktemaker. Ik heb dit eens voorgelegd aan de kinderarts en zij vertelde dat het vaak zo is bij kindjes (ook eenlingen) die tijdens de zwangerschap stress hebben gehad. Dat dat terugkomt in hun karakter en gedrag buiten de buik. Interessant vond ik.

Deel Deze Pagina