Algemeen prematuren topic

Discussion in 'Prematuur' started by megacarls, Dec 16, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    2,886
    2
    38
    't Gooi
    Damen, wat een spannende tijd voor jullie. Klets maar raak en als je nog vragen hebt dan kunnen wij je misschien een beetje helpen.

Eén van onze tweeling (Teun) had ook een groeiachterstand. Ik heb hier nu geen gewichten bij de hand. Met 28 weken ben ik opgenomen in het WKZ waar ik twee keer per dag een ctg kreeg en twee keer per week een echo. Uiteindelijk vertoonde Teun met 32 weken iets te vaak dipjes op de ctg zodat werd besloten dat hij buiten de buik beter af was dan in de bui. Toen zijn ze met een keizersnede gehaald, hij woog toen 1300 gram. 6,5 week in het ziekenhuis gelegen en verder nooit problemen gehad. Ze zijn nu twee en doen het super!

Tegen ons zeiden ze dat de kleintjes in de buik zich "erop voorbereiden" dat ze te vroeg geboren gaan worden en daardoor meer stress hormoon aanmaken wat goed is voor de rijping van de organen. Het was in ons geval dus het grootste kindje waar ze zich in het geval van vroeggeboorte meer zorgen om maakten. Teun was ook inderdaad (een paar dagen) eerder klaar om naar huis te gaan dan Hidde.

Megacarls, dat zijn toch prima uitslagen? Het is een momentopname en het ene kind is nou eenmaal sneller dan het andere kind. Onze oudste zou op grove motoriek ook niet super scoren maar cognitief is hij zijn leeftijdsgenootjes wel vooruit.

2. damen

damen Actief lid

Mar 3, 2015
    233
    9
    18
    NULL
    NULL
    Oh dat klinkt hoopvol Elisabethbas..
    Ik hou me nu vast aan t feit dat ze zo druk is... Volgens de gyn zou ze lang niet zo druk zijn als ze het niet naar d'r zin zou hebben daarbinnen.
    Komende donderdag krijgen we de intake en rondleiding op de NCUI.. En weer een echo, hoop dat ze gegroeid is😊

3. megacarls

megacarls Niet meer actief

Damen, hoe was de intake en rondleiding?
    Wel heftig denk ik om vooraf een blik op de NICU te werpen. (Bij mij kwam het zo plotseling dat dat bij ons niet is gebeurd).
    Hoe was de echo?

4. damen

damen Actief lid

Mar 3, 2015
    233
    9
    18
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,
    De rondleiding hebben we nog niet gehad. De kinderarts is wel geweest maar gezien ze 1,5 week geleden nog maar op 350 gram zat konden ze op dat moment nog niks doen en is er afgelopen donderdag besproken dat er pas na de echo bepaald werd wanneer we de kinderarts zien.
    Ze is gegroeid tot 410 gram! 60 in 1 week! Dat is best netjes!! Ze groeit volgens d'r eigen curve verder en de druk is niet verhoogd en of verlaagd.. Opzich, doet ze het best goed onder hele hele slechte omstandigheden.. Nagenoeg geen vruchtwater enz..
    Nu komende donderdag weer even een check op de doplers.. En week erop gaan ze echt kijken of ze al groot genoeg is om gehaald te worden.. Dan wordt ik opgenomen en zal het inderdaad ook CTG's worden.. Hoop dat ze dan stiekem tot 32 kan blijven zitten...
    Ze is gelukkig lekker druk... Het blijft spannend... Alweer bijna donderdag...

5. megacarls

megacarls Niet meer actief

Bij welk gewicht ligt die grens? Wel spannend zeg! Maar gelukkig doet ze het nog goed.

6. damen

damen Actief lid

Mar 3, 2015
    233
    9
    18
    NULL
    NULL
    Grens ligt op 500 gram.

7. elisabethbas

Feb 2, 2011
    2,886
    2
    38
    't Gooi
    Damen, hoe is het nu? Wanneer heb je je volgende meting? Gaan ze je opnemen als ze 500 gram weegt? Waar sta je onder controle?
    Teun was trouwens met 24+3 500 gram en met 26+2 710 gram. Wel wat meer dan jouw meisje dus. Hij had ook maar een minimale pocket vruchtwater maar genoeg bij zijn gezicht.

8. elisabethbas

Feb 2, 2011
    2,886
    2
    38
    't Gooi
    En de beste wensen voor 2016 allemaal!

Het zal hier een zwaar jaar worden. Mijn moeder heeft de dag vóór kerst te horen gekregen dat ze uitgezaaide longkanker heeft en niet meer zal genezen. Wat voor behandeling er precies zal volgen, weten we nog niet. Maandag heeft ze weer een onderzoek om dat te bepalen. Ik ben er zo vreselijk kapot van. Ze heeft al zoveel meegemaakt in haar leven (overlijden van mijn broertje en scheiding van mijn vader) en ze heeft het nu zo fijn met mijn kindjes. En is net 65 geworden, zou van de zomer naar ons toe gaan verhuizen. Alle plannen kunnen zo de prullebak in. Dieptriest. Ze is al meer dan tien jaar geleden gestopt met roken maar toch te laat dus...

9. damen

damen Actief lid

Mar 3, 2015
    233
    9
    18
    NULL
    NULL
    Goed niuws!!! Ze woog 560 gram!!! Eerste spuit longrijpers meteen gekregen, morgen nog een en dan maandag wordt ik opgenomen. Dan dagelijks CTG's... Hopelijk kan ik d'r nog even bij me houden... Elke dag is mooi meegenomen maar wordt spannend!

10. miss C

miss C VIP lid

Nov 20, 2009
    11,719
    971
    113
    Female
    Het ♡je van Nederland!
    Ohhhh meis das heel spannend! Hopelijk mag ze nog even blijven zitten waar ze zit.
    Heel veel succes..

11. elisabethbas

Feb 2, 2011
    2,886
    2
    38
    't Gooi
    Oh wat superfijn! Tijdens mijn opname begon Teun goed te groeien, hopelijk jouw meisje ook. Succes!

12. Loontje83

Loontje83 Actief lid

Feb 14, 2015
    166
    1
    0
    E tekenaar
    Tilburg
    Hoi iedereen.
    Ik ben Ilona en vorige week bevallen van zoontje Noah. Hij is gekomen met 33,6 weken.
    Wil ff meelezen hoe andere het.ervaarde om een kindje te krijgen wat te vroeg geboren was.
    Ik heb namelijk moeite met het verwerken van alles.

Heb ff terug gelezen.
    @damen hoe gaat het? Hoe waren ze r achter gekomen dat ze te vroeg geboren zou worden?

@Elisabeth heel veel sterkte wat een rot nieuws.

13. Loontje1

Loontje1 Bekend lid

May 5, 2014
    894
    2
    18
    oncologie verpleegkundige
    Hey Loontje, allereerst gefeliciteerd!
    Hoe gaat het nu met je zoontje en is er al een reden gevonden van de vroeggeboorte?

14. Loontje83

Loontje83 Actief lid

Feb 14, 2015
    166
    1
    0
    E tekenaar
    Tilburg
    Zo ver ik weet nog geen reden gevonden. Soms komen ze er ook niet achter.

Op zich doet hij het goed.maar kan de hoeveelheid voeding niet aan. Dus hebben we een stapje terug moeten doen.

15. Loontje1

Loontje1 Bekend lid

May 5, 2014
    894
    2
    18
    Klopt soms vinden ze geen reden, je had nu geen zwangerschapsvergiftiging? (Lees in je onderschrift dat je dat de vorige keer had).

Hoop dat hij het drinken snel door heeft, maar hij is natuurlijk nog jong. Zijn jullie in Tilburg? Wij lagen destijds in het Tweesteden, goede ervaringen met de kleine in couv op de kamer!

16. Loontje83

Loontje83 Actief lid

Feb 14, 2015
    166
    1
    0
    E tekenaar
    Tilburg
    Hoi geen aanwijzing dat het vergifging kon zijn want de bloeddruk was gewoon goed, alleen urine was erg vuil.

Wij wonen in Tilburg en liggen inderdaad in het 2 steden ziekenhuis. Goede verzorging daar..
    Vandaag ben ik ontslagen uit het ziekenhuis dus ben ik nu rooming in gast.
    snachts blijf ik bij ons kleine ventje. Mijn 4 jarige gaat nu naar school en die haal ik dan op en eet thuis en dan weer terug.

Zal wel even moeilijk zijn zo meteen maar ik ga mijn dochter verassen dat mama bij der afscheid kan zijn van kdv.

17. marieke24

marieke24 Actief lid

Nov 10, 2014
    486
    1
    16
    Hoi Ilona, ik ben bevallen met 34 weken van een tweeling en ook een aantal weken in het ziekenhuis moeten verblijven ivm voeding..

Ik vond het ook heel lastig hoor de jongens zijn nu 3 maand en mijn ene zoontje werd voor 2 weken terug weer opgenomen 5 klysma's gehad en moesten het weekend in het ziekenhuis blijven.. Dan merk ik weer hoe moeilijk ik het toen heb gehad en het nogsteeds aan het verweken ben..

Hoe gaat het nu? Heeft hij sonde voeding?

18. Loontje83

Loontje83 Actief lid

Feb 14, 2015
    166
    1
    0
    E tekenaar
    Tilburg
    Hij heeft inderdaad sonde voeding want hij kan nog niet alle voeding zelf drinken. Ook de hoeveelheid door hij moet hebben lukt nog niet zo goed.

Heb het er erg moeilijk mee maar das logisch zeggen ze. Het is ook dat je geen hulp thuis meer krijgt als je eindelijk met baby naar huis mag.
    Ze gaan voor mij wel thuis begeleiding opstarten.

Hoe is het nu met de tweeling

19. Loontje1

Loontje1 Bekend lid

May 5, 2014
    894
    2
    18
    Het is ook erg moeilijk om je kleine achter te moeten laten en al helemaal als je thuis een kleine hebt en je dus, voor je gevoel, moet splitsen.

Het drinken kan ineens snel gaan.

Jammer dat je inderdaad geen couveuse nazorg krijgt, wij vonden het in het begin best wat eng thuis (en dan ben ikzelf vpk). De nazorg poli van het Tsz is wel fijn en je kunt de afd ook bellen bij problemen. Bij ons is Hidde met sonde naar huis gegaan, geen idee of dat fan een ander "protocol" is bij hen.

20. Loontje83

Loontje83 Actief lid

Feb 14, 2015
    166
    1
    0
    E tekenaar
    Tilburg
    Couveuse nazorg zit niet in ons zorgpakket pakket en kost erg veel geld.

Maar gaan zo ie zo hulp regelen voor ons.
    In sommige gevallen laten ze inderdaad kinderen met sonde naar huis gaan. En jij kon er waarschijnlijk mee om gaan. Noah kan de hoeveelheid voeding nog steeds niet aan dus dan kan ie niet naar huis. Is maar 10 gr in 2 dagen aangekomen.

Share This Page