veel drinken/water obsessie

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamzie, 3 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Owen heeft echt een water obsessie! Hij is er dol op!
    Niet alleen om mee te spelen maar zeker ook om op te drinken!!

Hij heeft periodes dat ie echt heeeel erg veel drinkt. Zoals vandaag heeft ie alles bij elkaar wel 3 liter gedronken. En hij blijft maar doorgaan.

Moet ik het eigenlijk beperken? Of zn gang laten gaan?
    Hij kan zelf niet vragen om drinken. Ik geef hem een tuitbeker drinken en dit drinkt ie op en het andere drinken steelt ie van zn broer of van ons of van visite of hij drinkt de watertafel leeg of het regenwater dat zich verzameld heeft ergens in buiten etc.

Even ter informatie : Owen spreekt niet en heeft een mentale achterstand van anderhalf jaar, hij is autistisch en heeft misschien ook een of andere syndroom( omdat ie nogal wat apparte kenmerken heeft ) dit word binnenkort onderzocht
    Dan word ie helemaal doorgelicht in het ziekenhuis ( mri, ct scan, rontgen, bloedtesten etc etc.)

Dus binnenkort word ie goed onderzocht. Maar vroeg me toch af of ik dat drinken dus moet beperken. Stel dat het iets medisch is...doe ik er dan slecht aan om hem niet die hoeveelheid te laten drinken? Bedoel, straks is er een medische redenen dat ie zoveel vocht nodig heeft en schaad het zn lichaam als ie het vocht niet krijgt.
    Of zou dat niet kunnen?

Maar goed, misschien heeft het ook wel gewoon met zn autisme te maken of zn achterstand dat ie zo geobsedeerd is door water. Want vaak dan drinkt ie en laat ie het vervolgens gewoon uit zn mond stromen.

Hij heeft heel vaak zn tong uit zn mond en zn tong is heel bewegelijk zeg maar en hij kwijlt redelijk veel. Zal misschien daar zn dorst door komen?

Dus.... wie kan mij een beetje raad/advies geven??

groetjes mamzie

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Mijn zoontje heeft dat ook qua eten en drinken

Ook op zijn schooltje zeggen ze dat het abnormale vormen aanneemt en het eerder dwangmatig is als om de dorst/honger

Wij beperken het dan ook

Eerst dachten we dat hij misschien wel iets van suikerziekte had omdat hij telkens zo'n extreme dorst heeft maar dat was in orde

Hij drinkt vlot 5 volle glazen van 200 ml in een uur leeg :$ hij kent geen rem qua eten en drinken, zowel op school als thuis niet

Wij zijn zijn rem en moeten hem dus afremmen.
    Bij mijn zoontje word ook aan autisme gedacht en dat geen rem kennen qua eten en drinken komt daar echt heeeel vaak bij voor, dus wie weet bij Owen ook wel

Wij moeten het wel beperken, anders drinkt hij vlot 4 liter per dag en vergiftigd hij zichzelf, teveel drinken is namelijk erg schadelijk voor de nieren en andere organen.

Zo ook met eten. Als het aan meneer ligt eet hij 2 volle volwassen borden avondeten, toetje, en een uur later weer 2 of 3 boterhammen, hij kent gewoon geen rem. Gelukkig is hij erg tenger en kan hij het hebben, maar leuk is anders. Hij is gewoon de héle dag bezig met het vragen naar eten en drinken, ook op school.

Ook propt hij. Hij heeft echt zonder overdrijven binnen 2 minuten 2 sneetjes brood op en geniet er niet eens van, hij propt het er zo in, hap slik weg. Ook op school zijn ze hiermee aan het oefenen dat hij rustiger leert doen

3. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik denk dat je dit beter met een arts kan overleggen.
    Die hebben veel beter een idee in welke richting ze zoeken en wat daarbij te verwachten is.

Ik zou zeggen een dorstprikkel is er niet voor niets, maarja kan ook een dwangmatig iets zijn of gewoon het ontbreken van een bepaalde remming.

Dat is al moeilijk in het echt te bepalen, laat staan over internet. Te weinig vocht is slecht maar te veel ook.

Sorry

4. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hou mamzie,

Jeetje wat heftig zeg! Al die onderzoeken op zo'n jonge leeftijd.
    Het verschijnsel water drinken ken ik vanuit mijn vroegere werk. Ik werkte met jongeren met autisme. Ook vanuit de psychiatrie ken ik het.

Denk dat je dit het beste met een arts kan bespreken, maar zou hem wel beperken. Veel water drinken kan zorgen voor een waterintoxicatie. Dit is inderdaad schadelijk voor de electrolyten huishouding in zijn lichaampje.

Maar nogmaals, bespreek het met een arts/gedragsdeskundige. Hij/zij kan je meer duidelijkheid geven, ook of dit een lichamelijke oorzaak danwel oorzaak vanuit gedrag is/kan zijn.

Veel sterkte!

5. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Oei.. dit kllinkt als de casus van een oud- cliënt van mij.

Stop dat obsessief drinken aub.. het beschadigd de hersenen en zal in de toekomst enkel toenemen met watervergiftiging tot gevolg!

Vind het gewoon 'eng' te lezen, herken die cliënt ( dan wel vele jaren ouder exact in jouw beschrijving... ) Incl; pikgedrag, alles naar binnen laten stromen, autisme, de verstandelijke beperking, .. Wat vaak wel een oorzaak heeft, het steeds willen drinken is het medicatiegebruik, maar denk niet dat jouw zoon dit al gebruikt? En anders zeker even navragen bij de arts.

6. bagheera

bagheera Bekend lid

2 aug 2011
    746
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij is drie liter voor een volwassene al niet meer gezond laat staan voor een kind. Heb er niet zoveel verstand van maar volgens mij had het te maken met bepaalde voesingsstoffen/mineralen etc die niet kunnen worden opgenomen door de darmen door het vele drinken.

Maar goed ik zou het even navragen aan een arts? Hij weert er waarschijnlijk meer van, lijkt me ook niet gezond voor zn nieren plast hij ook niet superveel? Nja zegt mijn boerenverstand iig neem contact op met een arts die weet er meer van als wij denk ik!

7. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Ik heb ervaring met een volwassen cliënt die ook voldoet aan alles wat jij beschrijft. Ook hij drinkt enorm veel als wij hem hierin niet begrenzen. Bij hem is het niet medisch, maar puur dwangmatig uit hemzelf. Om die reden begrenzen wij hem. hij heeft al regelmatig met 'watervergiftiging' te maken gehad.

Ik zou niet direct durven zeggen dat je je zoontje het drinken moet begrenzen, want inderdaad stel het is wel medisch dus ik zou zeggen: Neem contact op met een arts en vraag hem/haar advies hierover.

8. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ja als ie zelf geen grens heeft dan geef jij hem deze toch gewoon, mijn zoon had dat vroeger ook niet, kon wel 1,5 liter melk drinken achter elkaar (bij wijze van spreken) dronk al 100 cc op dag 2 ;)

maar dan ben ik zijn verstand toch.

3 liter is zo slecht voor een kind, een kind mag geloof ik niet meer als 1 liter water op een dag (dat is slecht voor hem)

Dus ik zou zelf gewoon lezen of vragen wat gezond is (dietist) qua eten en drinken en dat hem aanbieden en gewoon meer niet, dan geef jij duidelijk aan wat goed is voor hem.

9. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Bedankt allemaal voor de reacties!!

Hij drinkt trouwens niet elke dag zoveel hoor. Soms gaan er weken voorbij dat ie normaal drinkt.

Wel als ie dan met water speelt ( watertafel of in bad ) dat ie dan altijd wel water drinkt. Hij stopt dan speeltjes, zn handen of wat dan ook in het water en sabbelt daarna het water eraf )
    Dus dan heeft ie wel weer dat ie veel water binnen krijgt.

daarom zit ook zo te twijfelen of het suikerziekte is.
    Want dan moet je elke dag toch zoveel dorst hebben?

Hij heeft trouwens wel toen ie klein was verborgen reflux gehad. Toen dronk ie ook zoveel en het verklaarde ook dat ie zn tong steeds uit de mond had en zn tong zoveel bewoog.
    Maar zou dat voor nu nog steeds gelden?
    Hij heeft al lang geen medicatie meer.
    Wel hebben we zn bed nog steeds schuin staan omdat ie anders zo onrustig slaapt maar we denken dat dat door zn oren komt omdat ie vaak pijn heeft eraan en veel looporen heeft ( hij heeft wel buisjes al! )

10. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Met 1 simpel prikje valt suikerziekte te testen dus als je het niet vertrouwd zou ik erachter aan gaan

Zoals triselke zegt, jij moet zijn begrenzer zijn, en zeggen genoeg = genoeg, want zelf kent hij dus geen grenzen in het drinken blijkt en dat kan erg schadelijk zijn.
    3 liter water is absurd veel voor een kindje van nog geen 2,5 en ook al zou het een medische oorzaak hebben, dan nog is 3 liter per dag niet toegestaan omdat je dan je nieren etc vergiftigd

Ik zou hem dus op vaste tijden drinken aanbieden, en dan gewoon het maximale wat voor zijn leeftijd staat. Zo krijgt hij toch het maximale binnen omdat hij zo'n behoefte heeft, maar is het niet schadelijk.

Verder idd naar de dokter als je het niet vertrouwd

Maar mijn zoontje heeft het echt dagelijks het hele jaar door, jou zoontje met fases, dus ik zou niet meteen aan iets medisch denken eerlijk gezegd, maar meer vanuit zijn autisme en andere beperking wat je heeeel veel ziet bij deze kindjes

11. Triskele

Triskele Niet meer actief

dietist vertelde mij dat het zoiezo niet zo goed is om drinken heel de dag door aan te bieden maar ook daar vaste momenten voor aan te houden, dus gewoon een glaasje drinken en dan weer bij het eten, dan weer bij het tussendoortje en zo verder.

Inmiddels kan mijn zoontje redelijk maat houden (nog steeds niet super hoor bv met iets van fristi of iets helemaal niet)

mijn schoonmoeder heeft het op de harde manier geleerd ik zei steeds dit tegen haar maar steeds als ik wegliep (kwam ik achteraf achter) gaf ze hem weer want hij vroeg er steeds om (deed hij idd ook) op den duur heeft ie haar helemaal onder gespuugd, ik vond het een goed leermoment voor haar maar zielig voor onze zoon (alhoewel die meteen weer om een beker vroeg *zucht* die had er duidelijk niets van geleerd)

Deel Deze Pagina