Algemene kennis verbeteren.

Discussion in 'De lounge' started by Paris91, Oct 3, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,617
    13,846
    113
    Female
    Noord- Holland
    Lees dat Rembrandt van Rijn hier voorbij komt.
    Zat. 28 september zond NPO 2 om 21.00 een docu over Rembrandt uit genaamd 'Het raadsel Rembrandt'. Ik heb m opgenomen met de Horizon Mediabox maar moet m nog kijken. Valt vast ook wel terug te kijken @Paris91 :)

Paar maanden geleden een docuserie gezien over Da Vinci.
    Heette 'Diederik en Da Vinci'. Was heel interessant. AvroTros zond het uit.

Over Gaudi weet ik zo gauw even niks maar daar zou ik zelf nog wel eens wat over willen lezen/zien.

Verder vind ik M.C. Escher een machtig goede kunstenaar! Heb meerdere boeken van hem. Sommigen alleen met de bekende tekeningen maar ook wel boeken waar ook info over zijn leven in staat.

Buiten kunstenaars vind ik het boek van Anne Frank iets wat iedereen gelezen zou moeten hebben.

En zelf vond ik het 1e boek van Astrid Holleeder, die grotendeels over haar broer, de topcrimineel Willem Holleeder gaat, erg intrigrerend. Deel 2 moet/wil ik nog lezen.
    Deze laatste valt natuurlijk niet echt onder algemene kennis maar vond m te interessant om m niet te delen ;)

En verder idd. de Quest van A tot Z lezen! :)

Paris91 likes this.
  2. Oilell

Oilell Fanatiek lid

Oct 8, 2018
    3,239
    4,464
    113
    Female
    - krant lezen, nieuws kijken
    - programma's als zondag met lubach, dit was het nieuws, jinek, pauw, dwdd etc.
    - tijdschriften als de quest, history, national geographic
    - opinie radio bijvoorbeeld BNR
    - podcast van bijvoorbeeld de Universiteit van Nederland
    - ted talks
    - Wikipedia artikel van de dag
    - YouTube heeft heel veel leuke uitleg filmpjes, van politiek tot celdeling.

Je kan ook een blendle abonnement nemen, daar kan je grote artikelen en veel tijdschriften vinden.

Paris91 likes this.
  3. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,973
    33,650
    113
    Ik moest aan @Shakes denken toen ik de OP las.
    Ik kan niet precies zeggen waarom, maar ik meen ooit van haar te hebben gelezen in meerdere Posts (wellicht tussen de regels door) dat zij ook ‘doet’ aan dit soort dingen.

Paris91 likes this.
  4. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

Jan 25, 2017
    4,892
    7,958
    113
    Qua politiek kan ik je de podcast 'De steming van Vullings en Van der Wulp' adviseren. Actueel en lekker luchtig

Paris91 likes this.
  5. berbel

berbel Fanatiek lid

Nov 25, 2005
    2,800
    96
    48
    Als je echt laagdrempelig wil: klokhuis filmpjes kijken en iedere dag het jeugdjournaal.
    Op dinsdagmiddag vragenuurtje van de tweede kamer om 14:00 uur op npo1.
    2doc documentaires ook op YouTube.

Paris91 likes this.
  6. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

Nov 9, 2018
    1,332
    1,135
    113
    Female
    Een deel van de TedTalks heeft Nederlandse ondertiteling, dus die kan je aanzetten.

Paris91 likes this.
  7. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,220
    4,520
    113
    er zijn ontzettend veel podcasts ook over persoonlijke verhalen en waargebeurde verhalen. Bijv. De moord op patrick, of tarangu.

ik luister ze via mijn podcast app op een apple telefoon. Ik zoek online via google naar tips voor podcasts.

Paris91 likes this.
  8. Ansel

Ansel Actief lid

Aug 11, 2019
    495
    640
    93
    Female

Bob is inderdaad een pareltje! Ik heb een tijdje geleden ook de wereld van de podcasts ontdekt en valt reuze mee (heb, misschien zoals Hummeltje, ook een tijdje gedacht dat het niets voor mij zou zijn). Maar vind het bij lange autoritten echt wel een meerwaarde nu. Of soms ‘s avonds in bed voor het slapen gaan...

Natuurlijk is het wat zoeken welk type podcasts je het meeste aanspreekt, maar dat is bij boeken net zo...

De moord op Patrick, de Blankenbergenmoorden,... vind ik wel goed. Of als ik niet kan slapen wat relaxerende podcasts :D

hummeltje5 and mamameer like this.
  9. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Wat fijn dat je aan mij denkt :)

Ik doe niet meteen aan actieve kennisverbreding, helaas. Wat ik wel doe: elke dag de krant lezen. Een goeie dan wel. Veel discussiëren met de juiste mensen, dat levert altijd interessante nieuwe info op. En een team zoeken om samen te gaan quizzen, dat is ook geweldig.

Paris91 likes this.
  10. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,973
    33,650
    113
    Ja zoiets bedoelde ik ook. Ik kon het alleen niet zo goed uitleggen, maar je komt altijd over met goed onderleggen of onderbouwen. Of ik het er nou mee eens ben of niet ;)

Ansel, Paris91 and Shakes like this.
  11. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,617
    13,846
    113
    Female
    Noord- Holland
    Misschien moet ik gewoon maar eens in die wereld duiken om te kijken of het wat voor me is :)

Dank voor je info :)

mamameer likes this.
  12. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Dankjewel :oops:

Iertje81 likes this.