Algemene staking onderwijs vrijdag 15 maart

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Felice, 9 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.373
    5.644
    113
    Wat is het doel van de staking? Meer die voor de opleiding gaan kiezen? Dat ga je toch niet voor elkaar krijgen met een staking? Daar is een andersoortige campagne/voorlichting voor nodig.

    Onze school heeft in het begin van het jaar laten zien wat ze met het extra geld gedaan hebben: vooral meer vakdocenten. Ze zeggen voorlopig weer vooruit te kunnen, op krapte in de invalpool na. Maar dat heeft te maken met het totaal aantal beschikbare docenten.
     
    lies276 en Syane vinden dit leuk.
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Als het onderwijs daarmee dan ook beter wordt, graag.
     
    fairy2011 en Zomerrr vinden dit leuk.
  3. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ik snap niet zo goed waarom er wordt gezegd dat er te weinig geld is in het onderwijs

    https://www.ad.nl/binnenland/basisscholen-houden-110-miljoen-euro-op-de-plank~a5f986d0/

    https://www.scienceguide.nl/2018/10/tweede-kamer-wil-dat-hogescholen-en-universiteiten-interen-op-reserves/

    Ik zou toch wel eens willen weten wat de scholen doen met de 700 miljoen die is vrijgemaakt door de overheid en wat de scholen zelf doen om te kijken wat er aan de werkdruk kan worden gedaan.

    Verder zou de overheid absoluut moeten kijken of de invulling van het basisonderwijs en met name het falend "passend onderwijs" kunnen herzien. Ik denk dat het oude systeem van speciaal onderwijs een hoop ellende zou oplossen
     
    Jessie80, Juul75, lies276 en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, voor dat laatste hebben "we" nu eenmaal gekozen. Dat nu al lang blijkt dat de waarshuwingen over de wijze van invoeren gewoon kloppen, mag niet baten. Mensen met expertise uit het speciaal onderwijs zijn wegbezuinigd. Tegelijk is ook flink bezuinigd op jeugdzorg. Zoveel kinderen waar niets meer voor is. Maar hé: dat wilden we toch?

    Ik hoef geen salarisverhoging meer. Maar zorg dat onze bijzondere leerlingen goede begeleiding krijgen!
     
    Oceanna en puzzelstukje vinden dit leuk.
  5. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ik vind het een verschrikking. Mijn zusje is lerares in het basisonderwijs en als ik van haar hoor wat voor klas ze heeft, is het om te janken... En ben ik blij dat mijn kind niet in zo'n klas zit.

    Ze hadden die 700 miljoen moeten inzetten om speciaal onderwijs weer in te voeren
     
    jojo85, rijo, rums en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Onze school heeft ook naar buiten gebracht wat er mee gedaan is. Alle beetjes zijn een beetje, maar echt geholpen? Nee
     
  7. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Hier wordt er deze ronde niet gestaakt, gelukkig.
     
  8. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.286
    2.896
    113
    Als het voortgezet, middelbaar, hoger en universitair onderwijs ook mee doen met de staking, lijkt me dat er best wat aan de hand is in onderwijsland.
     
    tuc vindt dit leuk.
  9. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Op mijn school zijn er veel collega's die gaan staken. Het gaat niet over meer salaris, maar over het wegnemen van werkdruk. Wij hebben voor elke bouw een onderwijsassistent, maar die worden heel vaak ingezet als invaller en dan worden de leerkrachten nog niet ontlast.

    Om echt goed onderwijs te kunnen bieden moeten de klassen kleiner (max. 20) en meer steun en begeleiding voor speciale kinderen die niet door de leerkracht gegeven kan worden. Hier is geld voor nodig...
     
    Juffie26, rijo, puzzelstukje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik heb nog niets gehoord van de school van onze kids, maar ik hoop weldat ze gaan staken!
     
    meintje vindt dit leuk.
  11. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    Eerlijk, ik hoop deze keer dat ze meedoen. Niet omdat ik er per se achter sta (met PO stakingen ben ik sowieso wel klaar) maar omdat het een opvangprobleem makkelijker maakt. Ik moet die do/vrij naar nascholing, man moet om 5.15 de deur uit, dus normaal zou er iemand bij ons moeten logeren om de kinderen naar school te brengen. Nu kunnen ze gewoon bij een oma uit logeren.
     
    Whysteria vindt dit leuk.
  12. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Graag zou ik het onderwijs in willen. Heel graag. Ik heb mijn bachelor 2e graads, zorg en welzijn maar nergens een baan met genoeg uren en kans op een vaste aanstelling.
    Daar baal ik altijd wel van.
    14 feb hoor ik trouwens of de school van m i jn oudste ook mee doet. Dan is zijn eerste werkdag. 4 maart begint hij.
     
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    En omscholen naar bijvoorbeeld basisonderwijs? Of een ander vak waar meer vraag naar is? Ik snap dat je liever met je huidige diploma aan een baan komt. Maar met een zij-instromer traject help je jezelf aan een baan en maak je weer een hoop collega’s blij!
     
  14. Yeuu

    Yeuu Fanatiek lid

    25 jul 2017
    1.394
    796
    113
    Vrouw
    Ondanks dat ze niet ingezet worden, waarvoor ze zijn.. Bij ons is de o.a. compleet wegbezuinigd.
    Vind het sowieso heel wisselend hoe scholen hun personeel kiezen/inzetten. Mijn vorige baan was geen onderwijsassistent maar werden leerkrachten hiervoor ingezet plus.. vakdocent gym onderbouw, vakdocent gym bijgebouw, vakdocent muziek, vakdocent Engels, ib onderbouw, ib bovenbouw..
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  15. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    :|:(:rolleyes:
     
  16. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    Bij ons gaan ze niet staken, maken zich wel zorgen. Had het niet verwacht, tot nog toe altijd ook staken...
     
  17. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Bij ons gaan 2 leerkrachten staken. De oudste heeft die dag geen school en de jongste moet naar school.
     
  18. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Met liefde betaal ik die 600 euro, als het onderwijs daar beter van zou worden.

    En max 20 kinderen voor goed onderwijs?
    Ik zat vroeger (ja, ik ben van de oude garde hier) ook al met 30 hoor. Dat was toen ook al heel normaal.
     
    amdaa, Juul75 en Whysteria vinden dit leuk.
  19. Flan82

    Flan82 Lid

    13 jan 2019
    95
    45
    18
    Vrouw
    Bij ons staakt de helft van de juffen wel en andere helft niet.
    Tja dus net in welke klas je kind zit of ze vrij zijn of niet.

    Recht om te staken is recht van leraar zelf stond in de mail.
     
  20. maliro

    maliro Niet meer actief

    bij ons staken beide scholen niet. wel kunnen de lessen er anders uit zien
     

Deel Deze Pagina