30 kindjes in groep 3, of overstappen naar andere locatie..

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Clivia, 13 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Wat een dilemma!

Bericht van school: er komt maar 1 groep 3, van 30 kinderen.
    Er zijn er echter 36 die doorgaan, dus er moeten er 6 overstappen naar de andere locatie.
    Nu zit school aan het einde van mijn straat en om de hoek bij het kinderdagverblijf van mijn zoontje.
    De andere locatie is te fietsen (10 minuten op dochters tempo), maar toch lastiger, ook vanwege het KDV van zoontje.

Maar ja, met 30 kids in de klas is ook niet alles...
    Andere locatie met 24 kids in groep 3, maar dan weg bij de vriendenclub en verder weg van huis.

Ik weet gewoon niet welke optie de beste is van de 2 (kwaden).

Wat zouden jullie doen?

2. kili

kili Niet meer actief

Ik zou proberen op de oude locatie te blijven, vriendjes ook belangrijke en korte afstand ook.
    Hopelijk lukt het !

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Dat ligt er aan hoe de klas is. Mijn dochter zit in een kleine klas met behoorlijk wat 'aanwezige' kinderen die veel aandacht vragen op een niet al te fijne manier. Mijn zoontje zit in een grote klas, maar met kinderen die rustiger zijn en hij krijgt genoeg aandacht van de juf. Daar zou ik ook rekening mee houden. Minder klasgenoten betekent niet altijd automatisch meer persoonlijke aandacht.
    Als het een fijn klasje is en het zijn gangetje gaat op school, zou ik op de oude locatie blijven.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dit inderdaad.

5. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Ik hoop dat we kunnen blijven.
    Eerst gaat de school kijken naar vrijwillige overstap. En anders gaat het gedwongen worden.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Misschien bij de ouders van je dochters klas inventariseren? Misschien dat er wel een heel stel ouders meer interesse hebben om over te stappen naar de andere locatie? Wie weet 9 ofzo, dan komen ze daar op 27 kinderen en bij jullie ook? :D

En anders zou ik kijken of je misschien met een aantal ouders van vriendinnen van je dochter kunt kijken om gezamenlijk over te stappen.

Ik vind 30 kinderen in groep 3 behoorlijk veel. Zou wat dat betreft dus neigen naar de andere locatie. Maar inderdaad wel afhankelijk van de klas. Als die nu leuk is, dan is dat zeker ook wat waard.

7. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit inderdaad!

Als je bijv 10 hele moeilijke kinderen hebt in de klas, dan blijft het een lastige klas, of daarnaast 16 of 20 'andere' kinderen zijn.

Ik zou voor het verschil van 4 kinderen niet zo'n ingrijpende verandering voor mijn kind willen.

8. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Volgende week is de informatieavond op school.
    Deze week gaan een aantal ouders al samen zitten, als 'voorbespreking'.

De mail is vrijdagavond binnengekomen en het heeft dit weekend flink geleefd onder de ouders!

9. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Kunnen er geen kinderen verhuizen die dichter bij de andere locatie wonen?

Als de school nu zo vlakbij is, zou ik niet zomaar vrijwillig gaan verhuizen.
    Tenzij je volgend jaar merkt dat zo'n grote klas echt niet werkt voor je kind.

Overigens 24 + 6 is toch ook 30? Of hebben ze nu 18 kinderen?
    Daarbij ... die paar kinderen extra zullen het ook niet uitmaken, lijkt mij.
    24 of 30, het is gewoon beiden "vrij druk".

10. tuc

tuc Niet meer actief

Goh idd een dilemma...ik moet zeggen dat ik het beiden veel vind voor groep 3. Ik zou kijken of er nog vriendjes meegaan naar de andere locatie. Ik vind 24 en 30 nog best een verschil namelijk...1/5 meer.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    24 is, denk ik, een aardig normaal aantal voor een groep 3? Hier zijn het er tussen de 21 en de 26, volgens mij.

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier telt de klas 33 Kinderen (volgend jaar in groep 3 34)

13. tuc

tuc Niet meer actief

Wow..dat is echt wel groot

14. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Mag een school dit zomaar eisen?! Dat leerlingen "even" overstappen?! Ik zou dat echt niet zomaar pikken.
    Hier is de normale gang van zaken dat als een klas 34 leerlingen telt, de klas in tweeën gesplitst wordt en er dus twee groepen gemaakt worden.

En op die andere locatie met 24 in groep 3 schrijf je. Dat is dus incl die 6 die dan overstappen? Dus daar zitten er nu 18?

Ik zou echt niet overstappen. Heel onhandig voor jullie qua afstand en kdv, maar ook voor de sociale contacten van je dochter. Ik vind dat de school dit zelf moet oplossen qua formatie (zal wel weer een geldkwestie zijn?!) en dit probleem niet bij de ouders moet gaan neerleggen.

15. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Het is inderdaad helaas een geldkwestie. Heel jammer...het geeft ook een intzettende deuk in het vertrouwen.

16. mamadeliefste

mamadeliefste Niet meer actief

Hier 36 kinderen in groep 3.
    Wel iedere dag twee juffen op de groep.

Grote klas ja best wel.
    merk aan mijn dochter geen problemen, merk aan de juffen geen problemen alleen aan de ouders die maken/ maakte zich er wel druk om.
    De opzet in deze groep 3 is de uitleg van de stof doen ze gezamenlijk daarna splisten ze de klas op niveau voor de uitwerking (beschikken ook over 2 lokalen deze groep)

Wat nu groep 2 is wordt na de vakantie ook een klas van bijna 30.
    Daar komt mijn zoontje in.

De huidige groep 4 is een klas van 18 zou het ook niet tof gevonden hebben als ze daar een gedeelte +/- 10 kinderen van groep 3 bij gezet zouden hebben en mijn dochter daar bij gezeten zou hebben.

maar ik zou als ik jou was niet zo snel verhuizen naar de andere school. Raar dat ze dit vragen ook.
    Snap ook niet zo goed waarom er maar 30 in de klas mogen?

17. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik snap het wel, hier is het ook elk jaar weer puzzelen op school met wat voor klassen het worden en hoe ze het verdelen. Dat is toch ook voor juffen lastig? Zij bepalen het beleid en het geld niet, dat wordt van bovenaf bepaald en ook daar begrijp ik wel dat ze niet opeens geld over hebben om 2 klassen van 16 kinderen te maken, hoe fijn dat ook zou zijn. Dat kost dan het dubbele!

Dus een beetje begrip voor een school en de leerkrachten is denk ik op z'n plek. Ik zou het in jouw geval even afwachten. Iedereen bedenkt voor zichzelf wat de beste optie is en wat je het liefst hebt, en wie weet zijn er inderdaad genoeg ouders die de andere locatie niet zo'n probleem vinden. Eerst maar eens afwachten, zou ik zeggen.

Mocht het wel een verplicht dingetje worden, dan zullen ze vast naar meerdere opties kijken. Andere kinderen (er zullen ook kinderen zijn met broertjes en zusjes op dezelfde locatie, ook niet handig), waar ze wonen ten opzichte van beide locaties, vriendjes en vriendinnetjes misschien, etc. Het zijn juffen, geen harde, koude, onmenselijke mensen...

18. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Op de leerkrachten moet je ook niet boos zijn. Zij kunnen er idd niets aan doen. Je moet hogerop.
    Ik zit zelf in het hoger onderwijs en lopen vaak tegen hetzelfde aan. Scholen hebben bergen met geld,ze willen er alleen andere dingen mee doen....en daar moeten zowel leerkrachten als ouders tegenin gaan. Anders blijf je dit soort dingen houden.

19. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Scholen hebben echt niet altijd bergen met geld hoor...

Lastige situatie, ik zou het even rustig afwachten...
    Hoewel me dat zelf ook lastig lijkt!

20. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Scholen hebben zeker geen bergen met geld en dit soort dingen qua formatie wordt gewoon opgelegd door Den Haag. Totaal aantal kinderen op school (let op: dus niet per leerjaar) gedeeld door aantal FTE en hop... Daar is het aantal leerkrachten dat men ter beschikking heeft. Misschien zijn er wel potjes geld voor andere zaken maar die mag school dan weer niet zomaar besteden aan iets anders.

On topic: ik zou het even afwachten. Wellicht zijn er wel ouders die dichterbij de andere locatie wonen en de overstap wel willen maken.

Deel Deze Pagina