Alimentatie en onkosten

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door schorpioentje82, 16 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. schorpioentje82

    schorpioentje82 Actief lid

    13 mrt 2008
    234
    14
    18
    Hoe zit dat dan als de ex partner samen gaat wonen?
    Zou hij dan in het geval van nieuwe berekening meer of juist minder moeten betalen?
    In mijn geval woont mijn ex al lang samen, maar op papier staat hij bij zijn moeder ingeschreven. Zo behouden zij haar uitkering en toeslagen.
    Er komt dus best geld binnen daar.
    Maar dat kan niet mee gerekend worden.
    En extra betalen doet hij ook echt niet.
     
  2. 2kanjertjes

    2kanjertjes Actief lid

    15 jan 2012
    238
    128
    43
    Als hij niet ingeschreven staat dan heb je weinig kans
    Als hij officieel gaat samenwonen wordt normaliter de draagkracht hoger en zou hij in theorie meer kunnen betalen..
    Wel een afknapper dat ze op deze manier leven qua toeslagen en uitkering..
     
  3. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    helaas 2x de advocaat.. die van hem komt elke keer met zielige verhalen..

    ben zelf maandelijks ruim 200 kwijt aan de zwemlessen, benodigdheden voor school enz.
    En ik moet ervoor hard werken..
    Doe het met liefde hoor..

    Maar als hij dan elke week iets koopt voor hun, met hun weg kan (duur dagjes uit enz.) en ik moet daar echt lang voor sparen wil ik dat kunnen... dan klopt er iets niet..

    Hij is zelfs van zomer een midweek met hun weg geweest terwijl ik al jaren niet meer op vakantie ben geweest omdat ik dst geld steeds niet heb maar oh wat ben ik toe aan vakantie met de meiden en nu met mijn vriend en onze kleine erbij..

    Mijn vriend betaald nu dus de extra dingen en ook voor de kids van mijn ex. Anders kunnen ze niet mee op schoolreis, blijven ze zonder zwemdiploma zitten enz. En dat vinden wij wel belangrijl dat dat wel doorgaat..
    Maar hij vind ook dat mijn ex daar verantwoordelijk voor moet zijn en niet hij..
     
  4. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Ooh amaai, ik krijg bijna tranen in men ogen.
    Heel veel respect voor jou meid!
    En wat een lul is je ex.
     
  5. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    zoals ik en mijn vriend zeggen:
    ex wil wel de lusten maar niet de lasten..
    maar dat zien de kinderen nog niet in helaas.. die zien ex nu enkel als 'leuk' ..
     
  6. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Vind het zo bizar om te lezen eigenlijk. Gelukkig hier geen scheiding en dus ook geen alimentatie, maar jemig, je hebt de kinderen toch samen? Dan moet je daar toch ook samen voor staan? Vind het zo makkelijk gezegd: ja, betaal alimentatie en da's genoeg. Kinderen kosten geld, veel geld. En als je voor 3 kinderen €50 krijgt dekt dat toch in geen enkel opzicht de kosten? Het huis moet warm, het wassen, douchen, sporten, schoolgeld. Vind het wel heel krom. Naar draagkracht, tja. Maar de draagkracht van de ander dan? Echt bizar.
     
    Springboon vindt dit leuk.
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw
    Mja hij heeft wel voor jou gekozen MET kinderen erbij... dus ook je huidige vriend is gewoon verantwoordelijk...

    @ts, ik vind de alimentatie ook wel weinig, ik zou het laten herzien
     
  8. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    @Biny klopt hij koos voor mij en mijn oudste 3 meiden..
    Maar het is qua dat oneerlijk dat hun echte vader geen geld (wat eerlijk gezegd vind ik 50 euro in totaal voor hun alle 3) wil geven voor de kinderen.. zijn ook zijn kinderen..
    En dat ik me krom moet werken om het betaalbaar te houden voor de kids dat is maar zo. Maar het rechtelijk systeem zou in elk omstandigheid moeten zijn dat beide ouders 50% verantwoordelijk is voor zijn/haar kind..
     
  9. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    ja schoolreis voor 1 kost al 150euro..
    de andere 2 iets goedkoper dan, maar vergeet schoolgeld niet maar ook kleding, sport, eten/drinken enz.

    dat redt ik absoluut niet met de KGB en KBS..

    maar ik doe alles voor mijn kinderen, rn zij komen niets te kort..
    lever meer van en voor mezelf in (ga max. 1x per jaar/1,5jaar naar de kapper, koop amper nieuwe kleding, want draag ze allemaal af tot ik echt iets nieuws moet hebben..

    Ben echt blij dat ik een lieve vriend heb getroffen, die mij meer aanvult dan ik had durven dromen..
     
    Biny vindt dit leuk.
  10. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw
    Ik vind ook niet dat de biologische vader helemaal niet verantwoordelijk I hoor, begrijp me niet verkeerd :)

    Maar als je kiest voor iemand met kinderen, of dat nou man en vrouw is, draag je ook verantwoordelijkheid boor de kinderen die er al zijn :)
     
    Springboon vindt dit leuk.
  11. Tweedeopkomst

    Tweedeopkomst Niet meer actief

    Zover als ik begrepen heb is degene die alimentatie ontvangt diegene die alle kindgebonden kosten dient te dragen. En dat vind ik vrij logisch. De ontvanger van de alimentatie is degene waar de kinderen ingeschreven staan, dus ook de ontvanger van KGB (bij 1 kind en met een laag inkomen is dat €350) daarnaast de kinderbijslag.
    En als je werkt heb je ook nog inkomensafhankelijke combinatiekorting. Is ook meer dan €150 per maand. (Kan je dmv voorlopige aanslag bij de belastingdienst maandelijks ontvangen)

    Op het moment dat je als ontvanger van alimentatie gaat samenwonen en je gezamenlijk inkomen stijgt daardoor en je rechten op KGB vervallen is dat een keuze die jijzelf maakt en is je
    ex-partner daar natuurlijk niet verantwoordelijk voor. Want bij een laag inkomen ontvang je:
    €350 KGB
    €150 combinatiekorting
    €95 alimentatie
    €81 kinderbijslag (1/3 van het kwartaal bedrag)
    =
    €676 per maand aan toeslagen/kortingen/alimentatie wat je kan besteden aan je kind.

    Als je ex samen gaat wonen telt het inkomen van de nieuwe partner voor zover ik weet niet mee. De nieuwe partner heeft namelijk geen financiële verplichtingen richting het kind van haar vriend en jou. Voor zover ik weet heeft samenwonen enkel invloed op partneralimentatie en dan alleen voor de ontvanger van de alimentatie. (En dan ontvang je ook minder KGB)
     
  12. schorpioentje82

    schorpioentje82 Actief lid

    13 mrt 2008
    234
    14
    18
    Zo klinkt t inderdaad ook best logisch.
    En in mijn geval kom ik ook prima rond.
    Alleen al die grote dingen zijn wat lastiger. Daar moet ik echt voor kunnen sparen.
    En dat lukt, als niet alles tegelijk komt.
    Dan zou het zeker op de middelbare school met laptop en uitstapjes, best eens fijn zijn als vader ook wat mee draagt.
    Ik zou zelf in ieder geval niet zo snel alles opnieuw laten berekenen om er zelf beter van te worden.
    Tenzij ik echt zou weten dat hij opeens een andere baan heeft en t dubbele verdient.
    Maar dat zal niet al snel gebeuren
     

Deel Deze Pagina