Alimentatie ervaring gevraagd..

Discussion in 'De lounge' started by siriel, Apr 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    De gemeente had in de brief iets vermeld dat ze zijn loon hadden opgevraagd bij zn werkgever?? Mag dit zomaar?? Maar ze weten blijkbaar helemaal niet wat zijn vaste lasten zijn.. Dit is volgens mij niet de normale gang van zaken..

2. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Nee dat is idd niet de normale gang van zaken. Dat hoort via een advocaat te gaan, als men alles via advocaat gaat regelen. Een advocaat hoort te zorgen dat er de draagkracht is berekend en vastgesteld. Dat bewijs hoor je dan te laten zien aan de gemeente.

3. mamavan5bengels

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Maar als zij co ouderschap hebben, want kind is deels bij mama en deels bij papa. Hebben ze beide recht op alimentatie, toeslagen, kinderbijslag etc. Dat wordt dan allemaal verrekend.

Maar dit moet dan vastgesteld zijn door rechter.

4. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    zij zijn uit elkaar gegaan maar hebben niets op papier staan. Gewoon mondeling afgesproken welke dagen het kindje bij wie is. Dit zou ook niet mijn persoonlijke keus zijn, het liever op papier gezet met een mediator. Maar dat is om financiƫle redenen niet gebeurd.

5. Jeniyah

Jeniyah Niet meer actief

Dan is het aan te raden om een advocaat te zoeken die het pro deo doet... die zijn in ieder geval een stuk goedkoper.

Wij hebben alles op papier via advocaat.
    En t heeft me echt niet zoveel gekost

6. mamavan5bengels

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ja dan vind ik persoonlijk, als je niets regelt op papier, zij geen alimentatie mag aannemen. Want kind verblijft ook deels bij papa.

En je kan een advocaat van onvermogen aanvragen, heb ik ook gedaan. Betaal je alleen maar een kleine bijdrage.

Als moeder een beetje menselijk is, dan moet ze mondeling ook de kosten delen plus alle toeslagen, vind ik dan he.

Moeder gaat op deze manier er alleen maar financieel op vooruit, terwijl vader zometeen aan zijn kont moet krabben om rond te komen. Vind ik niet helemaal kloppen.

Het is of je zet het op papier, of je regelt het eerlijk mondeling.

7. Drieka

Drieka Niet meer actief

Persoonlijk zou ik het ook echt op papier laten zetten, voor hetzelfde geldt bedenkt een van de ouders zich en zit die andere ouder ermee te kijken, een mediator bekijkt trouwens altijd de lonen van de personen en degene met minder inkomen hoeft ook minder te betalen (heb ik zelf met de scheiding gemerkt, ik hoefde nauwelijks iets te betalen omdat ik in een uitkering zit), dus financieel maakt het niet zoveel uit hoor.

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dit klopt niet, alleen de ouder waarbij het kind staat ingeschreven heeft recht op kinderbijslag. Ook in het geval van Co-ouderschap kan het kind maar 1 hoofdverblijfplaats hebben. Toeslagen zijn afhankelijk van je bruto inkomen. Als dat boven de grens is heb je daar geen recht op ookal zorg je deels voor een kind.

Als je Co-ouderschap hebt ben je vaak geen kinderallimentatie verschuldigd mits alles goed op papier staat betreft overige kosten zoals schoolgeld, sportclub enz.

Ik denk dat die vriend er goed aan doet dingen goed op papier te zetten betreft het Co-ouderschap zodat hij naar de gemeente kan bewijzen dat het kindje daar 50% verblijft. Maar in het geval ex vervelend gaat doen is het ook prettig dingen op papier te hebben.

9. mamavan5bengels

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Nee hoor, kinderbijslag wordt wel degelijk verdeeld;

Uw kind woont om beurten bij beide ouders

Wanneer uw kind om beurten bij u en uw ex-partner woont, noemen we dit 'co-ouder­schap'. We kunnen dan de kinder­bijslag tussen u beiden verdelen.
    Hoeveel kinderbijslag beide ouders krijgen, bepalen we door te kijken naar:
    de rechterlijke uitspraak of
    het ouderschapsplan of
    de schriftelijke overeenkomst tussen u beiden, waarin de verdeling staat beschreven.
    Is het niet duidelijk bij welke ouder het kind verblijft? Dan betalen we aan beide ouders de helft van de kinderbijslag.

10. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    Meestal moet diegene die in de bijstand komt een advocaat regelen
    en de gemeente zelf moet ook een draagkracht berekening maken
    ze kunnen niet zomaar met bedragen gaan strooien en hoe weten zij nou waar hij werkt?

11. Mirro

Mirro Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    1,782
    30
    48
    Hij moet idd echt naar de gemeente gaan, daar kunnen ze hem vast verder helpen.
    De moeder heeft hier volgens mij weinig in te zeggen, de gemeente heeft er baat bij dat de vader betaald, zij niet omdat zij een vast bedrag krijgt.

12. Springmuis

Springmuis VIP lid

Aug 19, 2008
    7,043
    0
    0
    Zo idd! Hier met co ouderschap krijg ik 80 euro ong. maar word er nog een draagkrachtberekening gemaakt naast de normale berekening... (weet nog niet 100% het bedrag want scheiding loopt nog maar die 80 euro zal niet veel meer bijkomen hoor)

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

14. 2debaby

2debaby Actief lid

Feb 25, 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    De wens van de moeder mis ik helemaal in dit verhaal. Ik hoor reacties over de verdeling van kosten, maar zover ik dit kan lezen heeft moeder een bijstandsuitkering aangevraagd (die krijg je vast niet als dit niet nodig zou zijn, althans daar ga ik dan maar van uit) en is het niet de moeder, maar de gemeente die hier om vraagt.
    Wellicht is moeder hier niet eens in gekend!
    Misschien dat zij daar zelf ook bezwaar tegen aan kan tekenen en samen met ex kan aantonen dat dit niet de bedoeling is?

15. famke80

famke80 Bekend lid

Aug 2, 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Pcies, volgens mij ook.

16. mamavan5bengels

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Maar moeder heeft toch ook een mond om te praten? Zij had dit toch allang kunnen aangeven bij de sociale dienst, dat zij aan co ouderschap doen? Dan had waarschijnlijk de sociale dienst niet eens een poging gedaan om zijn salaris te checken en zomaar een bedrag aan alimentatie vast te stellen.

17. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

Oct 29, 2008
    3,862
    0
    0
    Brabandse Land
    Waarom zou je dat vertellen als daar niet naar gevraagd word?

18. mamavan5bengels

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Daar wordt wel degelijk naar gevraagd hoor ;)

En is wel zo eerlijk, vind je ook niet? :)

19. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    De moeder boeit het allemaal niets zolang zij haar geld maar krijgt. Zij zou prima kunnen werken hoor, opa oma willen graag oppassen, heeft ze gewoon geen zin in. Ze werkt 4 uur id week.
    Zegt ook gewoon dat als ze het vd sociale dienst kan krijgen, ze dat zeker doet. Ze verteld ook gewoon hoe zielige verhaaltjes ze daar ophangt zodat ze niet zo "zeuren" over solicitatieplicht.
    Dus.. dan heb je misschien een beetje idee hoe de moeder er hier in staat..

Share This Page