Alimentatie regelen

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door mama89, 5 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama89

mama89 Lid

16 jan 2012
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo allemaal,

ik vraag me af hoe ik precies de alimentatie kan regelen?
    mijn ex wil wel alimentatie betalen, maar hij vind dat hij maximaal 85 euro moet betalen omdat hij denkt dat HIJ anders niet meer genoeg geld overhoud om relaxed te leven en zelf een groter huis kan kopen enz enz...(hij heeft de hele zwangerschap trouwens ook nergens aan meebetaald)
    Ik wil dit dus graag goed berekend hebben zodat vast staat hoeveel hij nu eigenlijk echt moet betalen.

ik heb al gehoord dat ik dit via de kinderrechter kan doen maar hoe begin ik hiermee en hoe gaat dit allemaal in zijn werk?

dankjewel alvast!:)

2. Amethist

Amethist Niet meer actief

Heb je al eens contact opgenomen met een advocaat? Er zijn richtlijnen voor om te bepalen hoeveel alimentatie je ex zou moeten betalen. Daarbij wordt gekeken naar de behoefte van jullie kind (aan de hand van jullie gezamenlijke inkomen ten tijde van de relatie), en jullie beider draagkracht (dus wat kan hij missen en wat heb jij nodig om rond te kunnen komen). Dat allemaal bij elkaar heet een draagkrachtberekening.

Als je zelf een laag inkomen hebben kan je advocaat een toevoeging voor je aanvragen. Je hoeft dan alleen eigen bijdrage te betalen (inkomensafhankelijk) en de rest van de advocaatkosten worden betaald door de overheid. Mocht het tot een rechtzaak komen, dan komen de griffierechten (een vastrecht wat de Rechtbank heft voor het voeren van een procedure) en extra kosten, zoals het opvragen van uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie wel voor je eigen rekening.

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

Deel Deze Pagina