Iedereen heeft hier een persoonlijke mening. Echter, de wetgever en rechterlijke macht zijn duidelijk: Beide biologische ouders dragen financieel zorg voor het kind op basis van draagkracht, behoefte van het kind en hoeveelheid tijd die het kind bij de respectievelijke ouders doorbrengt. Indien in 1 of meerdere van deze 3 redenen iets verandert kan een herberekening aangevraagd worden. In het geval van TS is de draagkracht bij zowel haarzelf als bij ex gewijzigd, en de hoeveelheid tijd die het kind bij een van de ouders doorbrengt. Dus dan kun je een herberekening aanvragen. En iedereen kan hier wel wat van vinden maar dan moet je een petitie beginnen zodat er een voorstel tot wetswijziging word ingediend en tot die tijd is het gewoon zoals het is. Je kunt dan ook wel zegen: 'Ik vind het stom is dat je voor een rood stoplicht moet stoppen want je hebt toch ogen in je hoofd?' Maar dat is ook gewoon de wet. Wat je vindt doet er niet toe. Zoals mijn oma altijd zei: "Wat je vindt moet je naar de politie brengen".
Omdat haar draagkracht wijzigt door het krijgen van nog een kindje. De behoefte van het kind (A) uit haar relatie met haar ex blijft onveranderd. Deze is namelijk al vastgesteld. Zodra het kind (B) wordt geboren krijgt die een eigen behoefteberekening. Namelijk over het inkomen van haar en haar nieuwe partner. Haar draagkracht wordt verdeeld over kind A en kind B. Om aan de behoefte van kind A te voldoen kan er worden berekend of er bij ex voldoende draagkracht is om de behoefte volledig te dekken. Als dit niet zo is dan is er dus een tekort. Uitgangspunt is dat het kind niet de dupe is van de scheiding. Die moet op hetzelfde welvaartsniveau kunnen blijven leven. Vandaar dat er ook verschillen zijn in de hoogte van behoefte. Een kind die op bijstandsniveau leeft heeft een andere behoefte dan een kind waarvan de ouders 1.5x modaal verdienen.
En nog een nabrander: Mijn rechten professor zei altijd dat je recht niet moet verwarren met rechtvaardigheid. Recht is een itvloeisel van de wet. Rechtvaardigheid is een gevoel.
Kan je vertellen dat dat alles behalve realiteit is in veel cases, die zoeken alleen niet consequent de media op om hun verhaal te doen en in een slachtofferrol te kruipen
Misschien moet ik ook nog 10 kinderen nemen.... krijg ik ook geld van Mn ex.... Als je een herberekening wil doen doe het dan gewoon op basis van de omgang en het salaris wat is veranderd... Ipv op basis van je KGB wat je niet meer hebt omdat je bewust bent gaan samenwonen en je een kind krijgt met een nieuwe partner
Ook financieel? Sorry heb niet alles gelezen maar hier stuitte ik op. Met financieel bedoel ik: vind jij ook dat je eventuele nieuwe partner ‘moet’ meebetalen aan de kosten voor jouw kind? Nieuwsgierigheid hoor!
Dat zei ik niet. Ik zei: wat je vindt moet je naar de politie brengen. Wel over de juiste quotes sarcastisch doen hé?
Al dat gezever over dat ze het niet moet laten aanpassen omdat ze blij mag zijn dat ze überhaupt wat krijgt vind ik natuurlijk dikke onzin. Mijn vader heeft nooit een cent betaald en is mijn moeder nog 20k schuldig. Als mijn moeder er lucht van krijgt dat hij een nieuwe vaan zou hebben waarbij ze telkens gedeeltelijk haar 20k terug kan krijgen gaat ze dat ook zeker doen. Niet alleen als moeder beslis je dat je graag kinderen zou willen dat doe je samen en als het je dan gegeven is en jullie gaan uit elkaar hoort de man -net als de vrouw- zijn steentje bij te dragen, punt. Dus TS, of je nou uiteindelijk recht hebt op meer of minder maakt in mijn ogen niks uit, het gaat erom dat je krijgt waar je recht op hebt en als jij het de moeite waard vind zou ik er achteraan gaan. Ook als je recht hebt op minder moet het gewoon aangepast worden in mijn ogen gaat het dus twee kanten op.
Alle genoemde zaken zijn wettig reden om een herberekening uit te laten voeren. En terecht. Wanneer je als partners bij elkaar blijft dan wordt het besteedbaar budget wat eerst door 1 kind geconsumeerd wordt toch ook verdeeld wanneer er een 2e kindje bijkomt? Dat is in deze situatie niet anders
Ik snap het gezeur over het veranderen van de draagkracht omdat je een tweede kind krijgt. Een gezin waarin een tweede, derde, erc kind geboren wordt wordt toch ook niet gecompenseerd oid? In mijn ogen heeft dit niets te maken met je alimentatie. (Ik heb er absoluut geen verstand van maar dit vond ik gewoon vreemd klinken)
Ik ben gescheiden en hertrouwd.... nu heeft mijn nieuwe man een “wettelijke zorgplicht”, ook financieel. Of te wel hij heeft alle lasten en niet de lusten want voor de rest heeft hij geen rechten over mijn oudste zoon ondanks dat hij hem al sinds dat ZL een baby is al opvoed en hem ook als zijn zoon ziet. Hier is de situatie ook veranderd. Mijn ex is meer gaan verdienen en ook verder gaan wonen, daarnaast ben ik dus hertrouwd. We hebben nu nog co ouderschap maar dat zal, vanwege de afstand binnenkort gaan veranderen. Hier laat ik het tot die tijd niet herberekenen. In principe hebben we het geld niet nodig en alles wat mijn ex betaald gaat op de spaarrekening van ZL.
400 euro per maand is echt geen raar bedrag hoor. 250 euro (netto) opvangkosten en 100 euro sparen. Dan zit ik dus al op 350 euro per maand dat Bo kost. Tel daar nog eten, kleding en luiers bij en dan zit je zo op 500 euro. Huis/kamer/inrichting/speelgoed hoef je allemaal niet mee te tellen want dat zijn kosten die beide ouders maken. Maar 500 euro is echt geen raar bedrag per maand. Daar komt 65 euro KBS per maand voor binnen. Dan moet er dus nog 335 euro aan kosten verdeeld worden.. Ok misschien zou ik wat meer KOT krijgen. Gaat er nog eens 100 euro vanaf. Dan is 85 euro alimentatie natuurlijk niet heel veel als de kosten zo’n 235 euro zijn en 1 ouders dus 150 euro betaald. En helemaal niet als het kind ook nog meer bij de ene ouder is, en die dus het leeuwendeel van de kosten voor boodschappen voor haar rekening neemt. En dan heb ik echt geen vreemde bedragen genoemd.
In jouw geval niet, maar dit ben ik echt niet kwijt voor de kinderen. Opvangkosten zijn hier netto €40,- en we sparen €50,- per maand. Tel daar kleding e.d. Bij op dan zit je op €200,-. Daar kun je KGB en de kinderbijslag weer vanaf trekken.
Hier geen ervaring en verstand. Maar wat mij logisch lijkt. - hij heeft geen uitkering meer maar baan met meer inkomsten -> meer allimentatie - hij gaat verder wonen, jij brengt dus meer reiskosten -> meer allimentatie - jij gaat samenwonen en krijgt geen kindgebonden budget meer -> niet zijn probleem, geen reden voor meer alimentatie, misschien juist minder omdat je nu een gezamelijk inkomen met je partner hebt - jij krijgt een kind met een andere man, draagkracht per kind word minder -> jouw keuze, niet zijn probleem, en als dit tot meer alimentatie zou leiden zou ik dit zwaar oneerlijk vinden! Maar dit is dus puur uit gevoel en niet vanuit kennis of ervaring.
Ik geloof ook best dat niet iedereen dezelfde uitgaven heeft. Maar er wordt natuurlijk gekeken vanuit de “oude situatie”. En we weten natuurlijk niet hoeveel kosten TS maakt. Ik bedoelde alleen maar dat het niet in alle gevallen een raar bedrag is
Je moet natuurlijk ook verder kijken dan eten, kleding en school. Een extra persoon in huis kost ook extra opnde gas/water/electra rekening, extra aan verzekeringen, sporten, uitjes, verzorging. Ik denk als je op jaarbasis echt elke euro die je uitgeeft optelt en deelt door 12 dag je makkelijk boven de 500 euro per maand uit komt per kind.
Ow daar kom ik ook (pijnlijk genoeg) wel boven als ik bedenk wat ik uitgeef. Maar ik dacht laat ik gewoon even de basics optellen
Als je alles bij elkaar optelt zal dat best veel zijn. Maar waarom de alimentatie van de vader gebruiken voor uitjes? De uitjes die de vader met zijn kinderen doet betaald de moeder toch ook niet aan mee?