Aangezien achteruit vervoeren een hot item is even de volgende vraag. Ik las op de ANWB site dat het verplicht is om de kleine t/m 13 kilo in een achterwaarts gerichte autostoel te vervoeren in Frankrijk. Nu gaat de kleine meid over een aantal weken juist over op de vervolgstoel die niet achterwaarts gericht is (maxi cosi Priori). Zou dat een probleem zijn. Ik heb die achterwaarts gerichte stoelen gezien en ik geloof niet dat die in ons peugeotje passen en ik vind ze ook wel onnoemelijk duur om aan te schaffen. Nog even de bron: Een kind met een gewicht tot 13 kg moet in een baby- of kinderautostoeltje met de rug naar voren worden vervoerd. Een kind tussen de 9 en 18 kg moet in een kinderzitje worden vervoerd. Een kind onder de 10 jaar mag vanaf het moment dat het 15 kg is, ook worden vervoerd op een zitverhoger met een gewone veiligheidsgordel om.
Gewoon zeggen dat de kleine zwaarder dan 13 kilo is, ik neem aan dat ze geen weegschaal bij zich hebben.
Staat bij regel 2 van 9 tot 18 kg in een kinderzitje. Is dat niet ook gewoon vooruit? Enne is dat nieuw, want beide kinderen zijn in frankrijk geweest zonder 15 kg en in een gewoon stoeltje. Mijn jongste is nu 19 maanden, 90cm, maar net 10 kg.. Mega slank mannetje, maar echt niet in een cosi te stoppen hoor... Nooit controle gehad en dat zoeken ze echt niet op hoor. Of je moet een heel klein kindje hebben? Kan zo niet zien hoe oud of groot ze is?
Ik lees het zo: tot 13 kilo achteruit vervoeren tot 15 kilo in een autostoel Vanaf 15 kilo op een zitverhoger en dit tot 10 jaar. Ik weet niet of het nieuw is, maar ik las ergens dat er Europese regels waren en dat landen zelf de details konden uitwerken. Dus ik dacht laat ik eens kijken op de ANWB site.
hmm dan zou mijn 4jarige nog in de maxicose moeten, hij is net 13 kilo... ik lees dat 9-13kilo in een echte kinderstoel moet, als een stoel niet goed past is dat veel gevaarlijker dan erg op het gewicht letten. Miek
Ik zou het wel aandurven gewoon zo. Ik denk dat er nietvolop op gecontroleerd wordt. Hier gaan ze vanaf juni geloof ik ook de regels veranderen. Ik dacht dat dan alle kindjes tot 15 maanden achterwaarts vervoerd moeten worden.
Ik denk dat we maar gewoon doen alsof onze neus bloed. Het wordt nog niet verplicht hoor, maar nieuwe stoelen moeten eraan voldoen. Ze voeren het in 3 fases in. Ik denk ook niet dat Maxi Cosi blij zou zijn als het in 1 keer zou worden ingevoerd, want die zijn nog niet zover met een achterwaarts gerichte stoel. Maar goed da's een andere discussie. Misschien maar een paar gewichtjes in de kleren naaien