ZEZ en WAZO combinatie

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door abu2018, 28 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. abu2018

abu2018 Lid

9 sep 2017
    7
    0
    1
    Vrouw
    Hallo,

Ik heb recht op zowel een ZEZ uitkering als een WAZO. Dit doordat ik zzp'er ben en in loondienst werk op basis van een 0 uren contract.

Nu ben ik op iets gestuit waar ik niet uit kom. Het is enigszins complex, maar ik zal het proberen duidelijk op een rijtje te zetten.

- Ik heb een ZEZ uitkering toegekend gekregen. Ik voldoe aan de voorwaarden en bovendien zit ik boven de urennorm van 1225 uren. Omdat er bij de ZEZ uitkering gekeken wordt naar het kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarop je je uitkering onvangt, gaat het over 2017. Dit was mijn eerste volle kalenderjaar als ondernemer en ik heb dus erg veel uren gemaakt ten opzichte van mijn winst, die laag was (ook omdat ik een aardig risico gelopen heb en voor een project verlies gemaakt heb). Dit zou niet uit moeten maken want volgens de voorwaarden van het UWV krijg je dan alsnog 100% van het bruto minimumloon bij toekenning van de ZEZ uitkering omdat je voldoen aan de urennorm.

- Ik ben sinds december 2017 werkzaam in loondienst. Dit onder een 0 uren contract (ik werk tussen de 10 en 21 uren per week). Je bent verplicht als zwangere om verlof te nemen in loondienst en mijn werkgever heeft dus een WAZO uitkering aangevraagd. Deze wordt berekend volgens het sv-loon. Deze is dus vrij laag en variabel, aangezien ik er pas 4 maandjes werkzaam ben en geen vaste uren per maand heb.

Nu heb ik dan recht op beide uitkeringen. Echter stelt het UWV dat je in zo'n geval niet meer krijgt dan je "reguliere inkomsten" waarbij gekeken wordt naar je inkomsten uit loondienst + je winst uit je eigen onderneming. Als je dagwinst uit je onderneming dan boven het bruto minimumloon valt, zal er geen verlaging plaatsvinden en als de dagwinst lager is, zal er een verrekening plaatsvinden. Dan is je ZEZ + WAZO dus - als ik het goed begrijp - je berekende dagloon op basis van je winst als zzp'er + je berekende dagloon op basis van je sv-loon als werknemer.
    Hier lijkt dus ineens de urennorm te vervallen, terwijl mijn toekenning van mijn ZEZ uiterking op basis daarvan gedaan is.
    Als er dus gekeken wordt naar mijn winst in 2017 uit mijn eigen onderneming, valt het bedrag van mijn uitkering vele malen lager uit dan het geval zou zijn als er gehandeld wordt volgens het criterium van de urennorm.

Dit lijkt mij een beetje krom dan. Nu is het al toegekend en dan zou ik dus bijvoorbeeld een bedrag van jullie overgemaakt krijgen, waarna ik na een tijdje bericht zou krijgen dat ik X bedrag terug moet betalen.

Als ik dus niet werkzaam zou zijn in 2018 bij een werknemer, zou mijn zwangerschapsuitkering hoger zijn.
    Er wordt gekeken bij de ZEZ naar 2017 en bij de WAZO naar 2018. Twee best verschillende situaties, lijkt me.

Om een lang verhaal kort te maken: waarom valt de voorwaarde van de urennorm weg als je ook in loondienst werkt? Dit zou aangegeven moeten worden bij het aanvragen van de ZEZ uitkering (of ik heb ergens gruwelijk overheen gekeken).

Misschien ligt het aan mij, maar dan lijkt het me vreemd om te zeggen: omdat je in 2018 in loondienst bent gaan werken, kijken we naar andere criteria voor je onderneming in 2017 dan dat we in eerste instantie aangeven. Ik zeg het een beetje lullig zo, maar daar komt het - zo lijkt het - wel op neer.

Ik hoor graag hoe hier tegenaan gekeken wordt. Ik kan me voorstellen dat het dan pech is voor de zzp'ers die precies in een soortgelijke situatie als ik zitten omdat het niet vaak voorkomt en de gemaakte regeltjes dus net niet helemaal prettig op jou van toepassing zijn. Zou wel jammer zijn.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hoi abu2018,

We zoeken het voor je uit!

Zodra we meer informatie voor je hebben, laten we dit hier weten.

Met vriendelijke groet,

Jantina
    UWV WebcareTeam

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo abu2018,

Je vraagt je af of de hoogte van de uitkering vanuit de Zelfstandige en Zwanger-regeling (ZEZ) anders wordt berekend als je naast je eigen bedrijf nog werkt in dienstverband.

We hebben antwoord van de inhoudsdeskundige gevraagd:

Als je in het jaar voorafgaand aan je verlof, minstens 1225 in je eigen bedrijf hebt gewerkt dan heb je recht op 100% van het wettelijk minimumloon. Het is hierbij niet van belang of je winst hebt gemaakt of verlies hebt geleden.
    Het is ook niet van belang dat je ook in loondienst werkt. De samenloop van WAZO-uitkering en ZEZ-uitkering heeft geen gevolgen voor de hoogte van de afzonderlijke uitkeringen.
    We wijken bij de bepaling van je ZEZ naast WAZO niet af van de uren-norm.

De WAZO wordt berekend op basis van het SV-loon dat je verdiende in de periode die je bij de werkgever werkt, met een maximum van een jaar. Werkte je korter dan een jaar, dan kijken we naar de periode dat je werkte. De laatste loonperiode wordt bij de berekening buiten beschouwing gelaten, tenzij je korter dan de laatste loonperiode werkzaam was bij de werkgever.

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen over de berekening van jouw WAZO en ZEZ? Stel dan je vraag via MijnBerichten. De collega's hebben inzage in je gegevens en helpen je graag verder.

Met vriendelijke groet,

Petra
    UWV WebcareTeam

4. abu2018

abu2018 Lid

9 sep 2017
    7
    0
    1
    Vrouw
    Hoi Jantina en Petra,

Bedankt voor het antwoord. Ik vroeg het hier voor de zekerheid, aangezien ik met twee verschillende medewerkers telefonisch met dezelfde vraag kwam, en zij het mij beiden niet konden vertellen. Later ben ik toch teruggebeld met eenzelfde antwoord als ik hier nu zie. Dus dank voor de helderheid.

Fijne dag.

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#5 UWV, 3 apr 2018
    Laatst bewerkt: 3 apr 2018
    .

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo abu2018,

Fijn dat we je bevestiging hebben kunnen geven. Dan kun je nu van je verlof genieten!

Met vriendelijke groet,

Petra
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina