Uit elkaar zonder samenlevingscontract

Discussie in 'De lounge' gestart door Aapje22, 29 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
    Ik vroeg mij af:

Mijn vriend en ik hebben samen een dochter. En stel de relatie gaat uit.
    Wat kan er dan afgesproken worden en moet dit via de rechter?

Ik heb bijvoorbeeld geen samenlevingscontract met mijn vriend.
    Hij heeft onze dochter erkend en zij draagt dus zijn achternaam.

Heeft hij dan rechten en plichten als je uit elkaar bent?

Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord.

En hoe gaat dat met de voogdij? Is die automatisch voor mij? Of moet dit ook via de rechter?

2. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Volgens mij moet hij dan alimentatie betalen en heeft hij het recht op een omgangsregeling, maar weet er niet echt veel van, dus pin me er niet op vast..

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Voogdij is er tegenwoordig alleen nog maar wanneer de beide biologische ouders zijn overleden.
    Heeft je vriend gezag gekregen over jullie dochter? Dus hebben jullie dat na de geboorte aangevraagd bij de rechtbank? Zo ja, dan heeft hij ook gewoon rechten en plichten en moeten jullie samen een omgangsregeling afspreken hij moet dan ook kinderalimentatie gaan betalen.
    Ook wanneer hij haar alleen maar erkend heeft kan hij een omgangsregeling eisen en zou jij kinderalimentatie kunnen krijgen.

waarom is er geen samenlevingscontract? Is er sprake van een eigenhuis??? Zo ja dan zou ik sowieso iets gaan regelen,

4. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
    Ik woon bij hem in huis. Hij heeft het huis gekocht en het staat dus op zijn naam. We hebben er gewoon geen energie en tijd in gestoken.

5. SDonya

SDonya Niet meer actief

Nee hoor, hij is niet verplicht om alimentatie te betalen als hij het kindje alleen erkent heeft. Als hij ook gezag heeft over zijn kindje dan is hij wel verplicht alimentatie te betalen. :)

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Dit klopt niet hoor...

7. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Dat is niet waar hoor, gezag en alimentatie staan totaal los van elkaar. Als hij de wettelijke vader is, dan moet hij alimentatie betalen. Dus juist wel door erkenning en niet door gezag.

8. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Maar..heeft hij ook gezag of alleen erkend?

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dit klopt niet. Bij erkenning heeft hij ook alimentatieplicht en bezoekrecht. Dit is iets wat je via de rechtbank vast niet laten leggen. In het geval van een samenlevingscontract ben je verplicht en ouderschapsplan op te stellen. Ik weet niet of dit in jullie geval verplicht is maar ik zou het je wel aanraden. Hierin leg je alle afspraken vast en onderteken je beiden.

10. KiDoNe

KiDoNe Actief lid

30 dec 2012
    322
    0
    16
    Twente
    Inderdaad bij erkenning hoort ook omgansgregeling. Ik heb net een rechtszaak achter de rug. Mijn ex wou zijn dochter niet zien en ophalen. Aangezien hij haar erkend heeft, heeft hij rechten maar ook plichten 1 daarvan is dus omgang. Hij moet haar nu dus wel ophalen en vanaf morgen gaat ze weer naar hem toe, na een half jaar. Kind is helemaal enthousiast.

En gezag vraag je inderdaad aan bij de rechter. Bij alleen erkenning heeft de moeder automatisch het volledig gezag.

11. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
    Gezag is ook aangevraagd. Na de geboorte van onze dochter hebben wij een document ingevuld en getekend. Ook de bevestiging ontvangen dus hij heeft ook gezag.

12. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Dan hebben jullie dus in principe gewoon evenveel rechten en plichten, jullie zijn gelijkwaardig als ouders. Allebei gezag, allebei onderhoudsplichtig, allebei recht op dezelfde omgang met jullie kind.

13. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.284
    2.236
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja, je vriend heeft bepaalde rechten en plichten ten opzichte van jullie kind. Het hoe en wat precies weet ik niet, ligt er ook een beetje aan welke afspraken je dan samen maakt.

Maar eh, stel dat jouw vriend iets overkomt (terwijl jullie nog gewoon samen zijn he), dan gaat alles wat op zijn naam staat naar zijn ouders of broers/zussen toe. Ik zou dus een testament laten opmaken (samenlevingscontract heb je niks aan, daar staat alleen in van wie wat is als je uit elkaar gaat) of trouwen.

14. twinkle star

Nee dit klopt niet, hij heeft nu een kind die alles zal erven. Maar wanneer je samen bent is een testament idd wel heel verstandig.
    Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit niet van toepassing is omdat ts dit topic niet voor niks gestart is.

Ts in het geval van tweehoofdig gezag dit ook een ouderschapsplan opgemaakt te worden.

15. SDonya

SDonya Niet meer actief

hebben jullie daar een bron van? Ik heb namelijk een aantal weken geleden tijdens mijn studie in de les familie en personen recht geleerd dat als het kindje erkent is maar de vader heeft geen gezag, dat hij dan ook geen alimentatieplicht heeft.

Ik wil deze bron dan aan mijn leraar laten zien :)

16. twinkle star

Ik wil wel even voor je zoeken maar ik spreek nu uit meerdere ervaringen (privé en zakelijk)

17. SDonya

SDonya Niet meer actief

Graag! Zou toch wat zijn als ik de leraar dan wat kan leren ipv hij mij ;)

18. twinkle star

19. SDonya

SDonya Niet meer actief

Thanks! Ga het onder zijn neus schuiven! :D

Deel Deze Pagina