Alle kinderen een voornaam die met dezelfde letter begint? Stom of niet?

Discussie in 'Babynamen' gestart door sunshineS1976, 20 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik zou een naam dus nooit van de voorletter af laten hangen. Dat vind ik persoonlijk een "beetje suf" ;). Mijn zoontje heeft dezelfde voorletter als ik, en mijn dochter als mijn man. Niet met opzet, maar het is ook geen seconde in me opgekomen om dan maar andere namen te kiezen.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Zwager en schoonzus hebben de kinderen allemaal een eerste naam met een J gegeven omdat hij ook met een J begint. Verder hebben ze allemaal een tweede naam die met verschillende letters beginnen. Ik vind t wel mooi hoor.

3. LianneJJ

LianneJJ Lid

20 jul 2014
    71
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf van een tweeling en we hebben alle twee de zelfde voorletter.
    Ik moet waarschuwen dat we hiermee weg problemen hebben gehad bij instanties zoals overheid en ziekenhuis.
    Me zus had last van haar oren en dat stond ineens in mijn medisch dossier.
    Mijn zus wilde een hypotheek en mijn hypotheek kwam als haar schuld naar boven!
    Ik stopte mijn bankrekening op en me zus kon niet meer pinnen.
    We kwamen er zelfs niet achter welk bsn bij wie hoorde!
    Sommige instanties kunnen niet omgaan met de zelfde eerste letter en geboortedatum.
    Achteraf heel onhandig dus denk er over na nu t nog kan!

4. chanti1990

chanti1990 Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.099
    6
    38
    Gelderland
    Lekker doen! Indd wel handig een 2e naam ivm post enzo maar verder maakt het niet uit toch?
    Ik vind het sowieso onzin dat namen van broertjes en zusjes bij elkaar moeten passen. Zijn toch individuen die straks ook hun eigen weg gaan.
    Ik ken ook iemand met een tweeling Emma en Eva en later nog zusje Esmee. Leuk toch 😊

5. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik zou het alleen doen als ze meerdere voorletters hebben/krijgen, anders is het erg onpraktisch met de post en ook later met instanties (vooral de tweeling, die ook nog een geboortedatum deelt).

6. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.031
    3.287
    113
    Ik ken een tweeling en die hebben dezelfde voorletters maar dan omgekeerd (L.M. en M.L.) en dat gaat al heel vaak mis. Ik zou een tweeling niet dezelfde voorletter geven.

7. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Ik heb er persoonlijk iets tegen... Wij zitten met hetzelfde 'probleem'.. De naam van onze zoon begint met een L. Nu zitten we dus dat we zowel een jongensnaam als meidennaam moeten bedenken. Jongensnaam zijn we uit, niet met een L. Meidennaam vinden we wel een leuke met een L, maar ik vind 2x de L dus niet leuk en handig. Nu zijn we dus aan het nadenken over andere namen, maar het valt ons nog niet mee... Ik heb wel een favoriet, maar hubbie is nog niet overtuigd ;)

Maar bij een tweeling zou ik het zeker niet doen, vreselijk onhandig bij diverse instanties, want je hebt ook nog ns dezelfde geboortedatum (tenzij de ene om 23.55u en de andere om 00.10u geboren wordt)

8. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Als het echt dé namen voor jullie zijn, zou ik het gewoon doen.
    En hier hebben onze kinderen nog 2 doopnamen.
    Een 2e naam erachter is dus ook een optie.

9. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik zou het zelf niet doen, al helemaal niet bij een tweeling aangezien die ook nog dezelfde geboortedatum hebben ;)

Voor instanties kan dit nog wel eens voor wat verwarring zorgen... **zucht**

10. Mama Rebecca

Mama Rebecca Actief lid

15 feb 2014
    219
    0
    0
  11. madameV

madameV Fanatiek lid

23 mei 2013
    3.905
    168
    63
    Ik zou het ook niet doen. Als ik zoiets lees als buitenstaander vind ik het altijd een beetje geforceerd overkomen. Alsof je alleen maar perse met die letter wil, net als hier in het dorp 5 meiden met een l! Of 2 zussen en een broertje met de letters r o a n maar dan telkens in andere volgorde. Oh en ook nog een familie met het alfabet t/m f! 😮 dat vind ik helemaal geforceerd

12. Mus

Mus Bekend lid

13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    Ach... als de naam het is.. wat maakt het dan uit? Amalia, Ariane en uhhh.....A... Nou ja.. die hebben dat toch ook? Ik zou inderdaad wel tweede namen geven zodat de initialen toch anders zijn.

13. Nelllie

Nelllie Fanatiek lid

26 aug 2014
    2.220
    517
    113
    Persoonlijk zou ik het zelf niet doen, zeker al niet van een tweeling...;)
    Je hoort tweelingen al zo vaak klagen over het feit dat ze 'als één persoon' gezien worden, ook al hebben ze elk hun eigen persoonlijkheid.

Moest je het dan toch doen, dan vind ik het mooier dat de namen (ondanks dat ze dezelfde beginletter hebben) totaal niet op elkaar lijken. Een tweeling lijkt vaak al op elkaar, dan is het nog eens zo verwarrend dat ze een naam hebben die op elkaar lijkt... leuk is anders voor de persoon zelf denk ik dan. Dan zou ik voor de ene een lange naam nemen en voor de andere een korte. Of dat de beginklanken totaal verschillend zijn ofzo

bv wel: Lauranne en Lili, Lieselotte en Lou
    bv niet: Leonie en Leanne, Louise en Lobke

Maar dat is elk zijn eigen mening natuurlijk, en dat is net het mooie eraan:D

14. NowComplete

NowComplete Actief lid

9 sep 2014
    135
    1
    0
    NULL
    NULL
    Leuk!! Mijn kinderen hebben de eerste drie letters hetzelfde en toch een hele andere uitspraak en klank. Krijgen we nu weer hetzelfde geslacht gaan we voor de laatste twee of drie letters van de tweede. Wordt het het andere geslacht dan een totaal andere letter

15. Babystew

Babystew Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen hoor dus misschien is het al gezegd, maar je zou een officiële voornaam kunnen doen met een andere letter en dan als roepnaam de naam die je had. Dan hebben ze met de post enzo toch ieder een andere voorletter. Is dat niet wat? Dat lees ik wel vaker, ook met geboortekaartjes: Haar naam is (zeg maar even wat): Sophie Anna, roepnaam Anna (die naam staat er dan vaak met schuine letters onder)

16. misa

misa Niet meer actief

Ik zou er zeker goed over nadenken. Maar als het mooie namen zijn en niet te veel kwik kwek kwak zoals eerder gezegd, dan gewoon doen!

Ik kende ooit een familie waar alle namen met een j begonnen. Dus ook papa en mama............ ;)

Qua post misschien onhandig en dan zou ik ook voor meerdere voornamen gaan, mits je eerste kind ook meerdere namen heeft.

Deel Deze Pagina