Alle kraamzorg bureaus zitten vol, wat nu?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Corphish, 29 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Corphish

    Corphish Lid

    3 jan 2023
    13
    4
    3
    Vrouw
    Het dichtstbijzijnde kraamhotel is een uur rijden vanuit huis. Ik heb een medische indicatie om in het ziekenhuis te bevallen, en om heel eerlijk te zijn ben ik na de bevalling gewoon het liefste thuis :)

    Het huishouden en dergelijke komt allemaal wel goed, mijn vriend is er ook nog en we hebben beide hele lieve families die ons willen helpen en klaar voor ons staan.

    Maak me gewoon vooral zorgen om het controleren van de kleine, dat alles goed gaat met haar. De rest komt wel goed.

    Denk dat ik het eerst maar even bespreekbaar moet maken met de verloskundige, als zij al dagelijks langs komt ben ik al wat meer gerustgesteld.
     
  2. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.459
    12.107
    113
    Vrouw
    Oh ja een uur rijden is wel ver, dat is dan eigenlijk niet echt een optie denk ik.

    Ik snap je zorgen omtrent de controles ed. Maar daarnaast hebben jullie ook opeens een babytje in huis. Als het je eerste is moet je echt nog wennen en veel leren. Daarbij helpt een kraamverzorgende je.
    Ja ik snap wel dat dat je grootste zorg is. Hopelijk komt er toch een oplossing...
     
  3. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.669
    10.574
    113
    Er zijn meer van zulke sites. Als je Googled op zzp kraamhulp dan kan je je wellicht nog op meer aanmelden. Succes, vooral met een eerste is het toch wel onmisbaar vind ik zelf!
     
  4. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Wat rot zeg. Zou het zeker met de vk bespreken en afspraken erover maken. Ze komen sowieso lang hoor voor jullie. Wellicht kunnen zij vaker komen en desnoods iemand van het consultatiebureau die eens extra komt? Zou in elk geval met hen wel een plan van aanpak maken.

    Familie etc ook fijn om afspraken mee te hebben. Kan er elke dag iemand komen om eea te helpen? Normaal doet de kraamzorg wat huishoudelijke dingen (wc’s, bed verschonen etc). Er komt bij een eerste kindje veel op je af en wellicht ben je zelf nog niet meteen fit. Handig om hier afspraken over te hebben.

    Iemand in je familie die wellicht ook de eerste 3 dagen odzo kan helpen met opstarten. Dus hoe verschoon/was etc je je kleine goed. Waar let je op? (Genoeg ontlasting, drinkt ze goed etc). Dit icm met de vk/cb die helpen met controleren.

    Wil je borstvoeding geven? Zoek alvast een lactatie kundige en spreek af dat die de eerste dag/dagen eens langskomt. Ik denk dat je er dan al grotendeels bent!
     
  5. Libelle82

    Libelle82 VIP lid

    26 jun 2008
    5.006
    356
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Babythuiszorg
     
  6. Corphish

    Corphish Lid

    3 jan 2023
    13
    4
    3
    Vrouw
    #26 Corphish, 1 apr 2023
    Laatst bewerkt: 1 apr 2023
    Heb inderdaad afspraken gemaakt met ons mam, dat ze ons helpt met de kleine. Dat van de lactatie deskundige is inderdaad een goede! En ga ik zeker even uitvogelen hoe dat precies zit. Ging sws kijken voor een borstvoedingscursus :)

    Heb me er ondertussen maar bij neergelegd dat er geen Kraamzorg zal zijn na nog een ontmoedigend telefoontje van de verzekeraar en iedere zzper die ik geïnformeerd heb in onze regio. Dus we proberen er maar het beste van te maken, door inderdaad afspraken te maken met de mensen die dichtbij zijn omtrent hulp.

    De paniek is ondertussen wat gezakt (word echt stapelgek van die hormonen ) en we zijn nu vooral praktisch en in oplossingen aan het denken. We can do this ^^
     
    Milena92 vindt dit leuk.
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.851
    14.175
    113
    Kijk even of je in elk geval zo'n map van een kraamzorgbureau kan krijgen. Dan heb je wel heel wat informatie en ook de controlelijsten.

    Zeker in t begin is wegen en de lijntjes volgen wel belangrijk (ivm niet te veel terugvallen in gewicht). En ook leuk voor later maar dat is een tweede.
     
  8. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.774
    1.361
    113
    Vrouw
    Wat rot!

    hier twee zomerbabys en het was beide keren ook spannend of het ging lukken.

    zijn de kraambureaus op de hoogte dat je elders ook geen plek hebt kunnen vinden? Wie weet kun je dan alsnog op een lijst komen mocht er de week dat je bevalt toch plek zijn.

    hulp in huishouden hoef je sowieso niet te verwachten, daar zou ik vast wat voor regelen mocht je partner dat niet zien zitten alleen.

    een map van een kraamzorgbureau is een goede tip, ik kreeg ook vanuit het ziekenhuis informatie mee voor de eerste 24 uur.

    wanneer je borstvoeding wil geven zou ik alvast een lactatiekundige zoeken, die kunnen je met voeding helpen en meekijken of de aanhap goed is en de baby effectief drinkt.

    verder heb je al goede tips gekregen. Wat mij nog te binnen schiet is dat je eigenlijk iemand moet hebben die dagelijks de geelheid van de baby bekijkt. Daarbij is het waardevol als dat steeds door dezelfde persoon gedaan kan worden die kan vergelijken met de dag ervoor. Zelf zag ik het gele niet heel goed, pas later op foto’s schrok ik.

    succes en een fijne zwangerschap gewenst.
     
  9. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Welke regio woon je? Ken nog wel een goede lactatiekundige regio Nijmegen!

    Zou zeker met de vk een strak plan maken dat zij ook de controles bij de baby en jou doen. Dus de eerste dagen elke dag iemand die komt. Dan is t belangrijkste gedaan.
    Lactatiekundige voor het drinken! En je moeder die helpt met wassen/verschonen etc en je komt vast snel goed op weg!
     
  10. Corphish

    Corphish Lid

    3 jan 2023
    13
    4
    3
    Vrouw
    Ik woon in Uden, noord Brabant :)
     
  11. Corphish

    Corphish Lid

    3 jan 2023
    13
    4
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor de tips! Die map lijkt me ook een goed idee zal van de week even de kraamzorg bellen of ik wel zo'n map kan krijgen :)

    als de verloskundige dagelijks komt kan zij ook de geelheid zien van de baby toch?
     
  12. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.546
    3.780
    113
    Overijssel
    En anders als de baby er is hier een topic openen voor hulp! Ik weet zeker dat er veel dames zijn met goede raad en tips!
     
  13. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Mijn tips, wij hebben nu voor de tweede keer geen kraamzorg gehad:

    - Zorg dat er na de geboorte direct een lactatiekundige komt kijken. Vaak hebben ze niet direct tijd en bij een eerste is begeleiding met aanleggen echt fijn en nodig.

    - Je kunt zelf elke dag even je eigen temperatuur checken, de vk komt sowieso ook je controles doen (hartslag/baarmoederhoogte etc.)

    - Zorg dat iemand je huishouden kan doen (wc schoon, bed verschonen)

    - Koop een weegschaal voor de baby, dan kun je zelf ook bijhouden hoeveel de baby afvalt en daarna weer aankomt

    - Check het navelstompje zelf dagelijks, bij onze oudste zoon bleek hij ontstoken te zijn vandaar die nare geur:|

    - In het ziekenhuis hebben ze boekjes waarin je bij kunt houden wanneer de baby gedronken, gepoept en geplast heeft met een check-list wat je op welke dag kunt verwachten

    - Zorg dat iemand maaltijden maakt voor jullie. Echt zo'n verademing.
     
    Corphish en Neuzeke vinden dit leuk.
  14. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Ik lees net over een app BabyManager die in het leven is geroepen vanwege de personeelstekorten rond de zomermaanden
     
  15. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.820
    2.543
    113
    Vrouw
    Heb je inmiddels iets kunnen regelen?
     
  16. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.159
    2.057
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik zou me vooral goed inlezen. Misschien kan een kraamhulp alvast een keer wat laten zien of tips geven.
    Niet om het één of ander maar mijn moeder en schoonmoeder hadden echt "tips" die gewoon niet meer konden. Mijn schoonmoeder kwam zelfs met een dekbedje aan.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.851
    14.175
    113
    Ze kunnen bijna gewoon workshops gaan houden in babyverzorging in de kraamtijd. Er zullen er genoeg zijn die zonder zitten.

    Te krankzinnig voor woorden eigenlijk. Maar allicht wel een idee om op te pakken met bijv zorgverzekeraar als "noodmaatregel" een soort webinars of groepscursus op intekenbasis voor nieuwe ouders.

    Hoe een baby te badderen (vasthouden)
    Stap voor stap veilig opmaken van een bedje (wel fijn als dat van te voren al klaar staat conform richtlijnen)
    Verschonen
    Help een romper tot de oksels onder de poep uit trekken (hadden wij de eerste nacht gelijk en ik had goddank envelop rompers)
    Basiscontroles (kleur, gewicht, temperatuur)
    Werken met de kraammap
    Wat te doen bij koorts
     
  18. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.998
    7.916
    113
    Vrouw
    Op YouTube is het één en ander te vinden aan instructies.
     
  19. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.159
    2.057
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja haha, zoiets was ook mijn idee. Net zoals er voorlichting wordt gegeven over bevallen en borstvoeding. Hoe verzorg je de baby en waar let je op.

    Maar triest dat sommige vrouwen gewoon geen hulp kunnen krijgen. Een kraamverzorgende signaleert ook problemen in het gezin (als die er zijn), hoe gaat het met de moeder (ook mentaal gezien) en helpt je gewoon goed op weg.

    Bij mijn oudste (2014) zelfs nog 2 dagen extra gekregen omdat er zo doorheen zat (zware beballing gehad). Dat is dus ook allemaal niet meer mogelijk :eek:
     
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.851
    14.175
    113
    Daar had ik die "hoe een envelop romper naar beneden uittrekken" GODDANK op gekeken VOORDAT we er mee geconfronteerd werden.

    De hulpeloosheid in de ogen van mn man...

    Dus eerste week: envelop rompers gebruiken (wij hebben hooguit 2 normale) en met envelop rompers bedoel ik die met flapjes op de schouders (foto)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Zonnestralen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina