Als bekkenbodemfysio niet helpt

Discussie in 'De lounge' gestart door Lumiere, 11 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik heb anderhalf jaar geleden een zware vacuumbevalling gehad, 99min persen, 9-pondertje met handje langs zijn hoofd geboren. Wat was ik blij dat ik op het nippertje een keizersnede kon ontlopen...

Ik merkte wel dat ik urine verloor, kleine druppeltjes bij rennen, lachen, tillen enz. Ook hield ik een zwaar, kramperig gevoel in mijn buik. Na 8mnd ging ik naar de huisarts omdat ik tijdens hardlopen plotseling een complete plas verloor, het liep langs mijn benen zonder dat ik er invloed op had.

Via de huisarts kwam ik bij de bekkenfysio, die een voor- en achterwandverzakking vaststelde. Ik heb een traject bekkenbodemspier-feedback gehad, oefeningen waarbij zij de spanning in mijn bekken controleerde.

Het hielp wel iets, maar het is geen wondermiddel. Ik heb nog steeds urineverlies, moeite met ontlasting en daarbij heb ik bijna iedere maand blaasontsteking, wat ik eerder nooit had.

Ik wil liever geen operatie, sowieso ben ik 33 en weet ik niet of er nog ooit een kindje bijkomt, maar die ontstekingen lijken me niet gezond op lange termijn. Is er iemand die dit ook had of heeft, dat bekkenfysio niet voldoende hielp? Oja, ik heb een mirena, zou die invloed hebben op de blaasontstekingen?

2. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Ik heb het ook. Ik verlies geen urine met hoesten of niezen, maar als ik moet plassen, moet ik ineens. Ik durf de deur niet meer uit zonder incontinentieverband. Ik heb ook fysio gehad en oefeningen. Er is uitgekomen dat ik continue mijn bekkenbodemspier aanspan, en dat als ik dan echt moet aanspannen de spier al 'moe' is en de kracht niet meer kan opbrengen en dan gaat het mis. De oefeningen hebben iets geholpen, maar over is het zeker niet. De gedachte dat ik altijd met incontinentie-materiaal moet leven vind ik vreselijk.
    Heb wel eens gedacht om me door te laten verwijzen, maar volgens mij bekkenfysio is het niet verstandig te laten opereren, omdat veel vrouwen vaker daarna nog meer klachten hebben als ervoor. Maar ja, wat is het alternatief dan...
    Blaasontstekingen herken ik niet. Wel merk ik dat als ik na mijn eisprong zit en mijn baarmoeder 'lager' hangt en als ik dan moet plassen ik een beetje moet kantelen om goed uit te kunnen plassen.

3. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Hier ook een 9 ponder, alleen is hij gelanceerd met 1,5 perswee en tja toen klopte het allemaal niet meer zo goed van binnen ;) Ik heb dan wel geen blaasontstekingen, maar een operatie zit eraan te komen. Wel pas nadat onze kinderwens vervuld is, anders is het nutteloos. Het schijnt wel een vrij eenvoudige ingreep te zijn, maar het had fijner geweest als de bekkenbodemfysio had geholpen.

4. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Dat bleek bij mij ook het probleem, dat de spier altijd aangespannen was en daardoor niet goed meer reageerde op drukverhoging.
    Eisprongen heb ik door mijn spiraal waarschijnlijk niet, maar ik merk sowieso dat mijn baarmoeder wat lager zit. Tijdens gemeenschap doet het stoten pijn, zo'n stekende pijn van binnen, wat ik voor de bevalling nooit had. Over zo'n operatie hoor je veel spookverhalen, vandaar dat ik liever niet wil. Maar inderdaad, steeds verbandjes dragen is ook niks. Het voelt ook niet fris. :)

5. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Wat ontzettend vervelend. Hier ook een vacuumverlossing en handje langs het hoofd. Ik heb geen verzakking of iets dergelijks, maar mijn bekkengebied incl heup zijn vaak nog pijnlijk. Inmiddels bijna drie jaar verder met therapie (pas bij bekkentherapeut nummer 3 voelde ik mij gehoord). Ik heb niet continu therapie gehad hoor. Mijn laatste ongelukje dateert van begin dit jaar. Laatst hardgelopen en dat ging prima. Voordat ik wegga altijd naar het toilet, omdat ik niet goed meer kan voelen wanneer ik moet. Ook heb ik mogelijk spataderen in mijn onderbuik.
    Train je ook thuis met de neurofeedback? Misschien moet je therapeut de frequentie of interval aanpassen in het programma.
    Ik heb begrepen dat men bij operatie na een aantal jaar weer geopereerd moet worden, omdat de verzakking terug keert. Ga met je bekkenfysio een gesprek aan over andere mogelijkheden of wellicht is een secondopinion van een andere fysio de moeite waard. Ben je ook bij een uroloog geweest?

6. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Bizar, hier ook een handje naast het hoofd en anderhalf uur bezig geweest met persen. Ik voel het wel maar er lijkt een soort knik te zitten, net alsof blijft er altijd wat urine achter. Ook streepjes plassen gaat niet altijd makkelijk. Ik kan de spier niet altijd goed vinden.
    Ik wil nu in het kader van baat het niet, een elektronische bekkenbodemtrainer aanschaffen. Hopelijk kan ik hiermee echt resultaat bereiken.

7. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Heftig zeg!

Ik heb wel ervaring met bbfysio, maar niet icm bevalling. Hier ook urineverlies sinds ik een jaar of 20 was, ach ja, ik heb er mee leren leven ;)

Hoop dat het nog goed komt voor je!

8. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.276
    10
    38
    Herkenbaar verhaal,
    Bij mij overigens door de combi bevalling en baarmoederverwiijdering.
    Hier ook bb fysio gehad, tal van onderzoeken bij de uroloog en gynaecoloog gehad. Uiteindelijk blijk ik een ik een overactieve blaasspier te hebben gekregen. Hierdoor is urine ophouden lastig, maar ook de aandrang is er steeds.
    Ik krijg medicijnen en dat gaat nu echt stukken beter.

Deel Deze Pagina