Alle peuters naar de opvang

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door wachtend, 1 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bam

Bam Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.032
    0
    36
    Midden Nederland
    Ik vind eigenlijk ook wel dat alle peuters naar een soort van opvang "moeten" als het kind er ook plezier aan beleeft. De meeste vinden het onwijs leuk. Maar het is voor vele gewoon niet betaalbaar. Dat vind ik jammer. Bij ons kost het 75 euro per maand voor 2 ochtend per week.
    Wij kunnen dat wel betalen, maar een vriendin van mij niet. Als je echt rond het minimum zit krijg je geloof ik toeslag van de gemeente? Maar dan nog, vele vallen daar ook weer buiten. Het is gewoon onwijs duur! Ik zou graag onze dochter nog een ochtend er heen doen omdat ze het zo leuk vind en het een goede voorbereiding voor school is maar dat is 130 euro. Voor ons ook een beetje te veel :D

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik scheld niet hoor, maar je reageert ook niet inhoudelijk op mij.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik hoop een terrorpeuter over twee jaar honda haha.

4. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Helemaal eens met het bovenstaande!
    En ik heb helemaal geen zin om mijzelf te verdedigen, maar vooruit. Dit is hoe ik het zie en waarom ik als tbm de keuze heb gemaakt voor een psz. Misschien denkt iemand er dan anders over;);)

Hm, ik kwam dit topic tegen in de hoop wat info in te winnen over mijn eigen positie. Kom ik hier wéér in een strijd tussen werkende mama's en thuisblijf mama's. Wanneer houdt het op?!

Ik ben een thuisblijfmoeder. Heel bewust.
    Nog steeds ben ik elke dag blij dat wij deze keuze hebben gemaakt, en we hadden het er laatst nog over: onze zoon doet het er goed bij.
    Zoveel problemen gehad vanaf de geboorte, ik had dat niet graag overgelaten aan een opvang, aangezien ik niet kan verwachten dat zij mijn kind dezelfde behandeling geven als ik dat nu kan. Want dat is niet eerlijk tegenover de andere kinderen. Zij verdienen ook alle aandacht.
    Maar nu mijn zoon ouder wordt en het allemaal veel beter doet, merk ik dat ik niet meer genoeg ben.
    Ik kan alles ondernemen op een dag en hem alles aanleren, maar ik kan hem niet de sociale kant bieden die hij op zijn niveau nodig heeft. Aangezien er nog geen broertjes of zusjes zijn, ben ik afhankelijk van andere kinderen. Die vind ik hier niet in de speeltuin, dus dan maar de psz. Een erg fijne, in een huiselijke omgeving met kinderen waar hij ook wat van kan leren.

Mama speelt samen met wat hij wil spelen. Mama duwt hem niet weg als hij iets afpakt. Mama geeft haar grenzen met woorden aan. Mama heeft altijd tijd voor hem. Mama zegt zelden "nee". Mama kan de fantasiewereld van kinderen maar beperkt bereiken. Mama kan niet altijd meedoen met spelletjes, want mama is te groot voor een kinderfiets race, te oud voor een half uur rondjes rennen rond de zandbak etc. Mama kan de rol van een peuter/kleuter niet vervangen en dat maakt de opvoeding qua sociale kant erg beperkt en verdraaid eenzijdig.

Ik leer het meest van volwassenen, mensen die op mijn niveau communiceren. Ik denk dat mijn zoon op een leeftijd is waarbij hij nu het meest leert van kinderen op ZIJN niveau. Hij moet zijn plek in een groep leren kennen, de rangorde thuis is geen goed afspiegeling van de maatschappij.
    Natuurlijk heb ik geen kind op de wereld gezet om hem te 'dumpen'. Maar ik heb ondervonden dat het voor hem het beste is om contact te maken met leeftijsgenootjes. Ik weet zeker dat werkende mama's zouden stoppen met hun carrière als ze zouden zien dat het kind er zwaar onder lijdt. Want geen 1 moeder gaat werken voor haar plezier om haar kind te kunnen 'dumpen' maar geen 1 moeder blijft doorgaan als het slecht zou zijn voor haar kind.
    Kdv of psz maakt in wezen geen verschil. Beiden zijn goed, omdat beiden nodig zijn voor de ontwikkeling van het kind.
    Vroeger hadden mensen zo 10 kinderen. Toen kregen ze dat thuis. Nu is dat nier meer en mogen we blij zij dat er iets als een kdv of psz bestaat. Zij helpen onze kinderen toch? Hoe dan ook, mijn zoon gaat over een tijdje naar de psz. En ik ben blij dat hij zich daar verder mag ontwikkelen en ja, ik ben ook blij dat ik mijzelf ook weer kan ontwikkelen op een volwassen niveau. Daar heb ik nu ook meer tijd voor gekregen. En dat heb ik na 2 jaar 24/7 moederen ook verdiend;)

Om dan zo'n sterke mening te moeten lezen van iemand die schijnbaar nog geen kindje heeft, tsja. Het was verstandiger om nog even te wachten met zulk commentaar;)

5. Logan

Logan Niet meer actief

Kinderen neem je niet, een hond neem je! Ga je mond spoelen joh, kleuter. Wie denk je dat je bent? 'Ik vind gewoon'?! Dat deed ik ook altijd, toen ik een puber was.

Wat jij qua opvoeding doet moet je zelf weten, net zoals ik dat zelf ga weten. Ieder zijn eigen mening toch? Waarom ga je als een kleuter tekeer als iemand er voor kiest te werken?
    Ik denk dat een psz/kdv/go bij jou geen slecht idee is, dan komt er nog degelijke opvoeding bij... als je dit zo projecteert op je kind poeh :$

6. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik ook hoor, ik ben ook TBM (geen bewuste keuze, maar toch.. ik ben thuis) en allebei mijn dochters zijn toen ze 2,5 waren naar de peuterspeelzaal gegaan. Omdat ik dat een mooie voorbereiding vond op de basisschool en omdat ze het FANTASTISCH vonden. En omdat ik het heerlijk vond even een paar uurtjes voor mezelf te hebben. ;)

Ik denk dat er voor beide dingen wat te zeggen is. Ik zou best graag willen werken, al is het maar voor zelfontwikkeling, nuttig voelen, zelfstandigheid enz. Maar er zitten ook voordelen aan thuis zijn. Ik begrijp de discussie ook niet zo goed. ;)

7. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Ik ook niet. Er zou geen discussie moeten zijn. Je kijkt naar wat goed is voor jezelf en naar wat goed is voor jullie kind. Dat doe je dan of probeer je zo goed mogelijk te doen.
    En soms kom je er achter dat wat je moet doen (werken en je kind naar een kdv brengen) heel erg goed uitpakt. Mooi meegenomen toch?
    Niemand hoeft zich schuldig te voelen. Iedereen die een moeder wil worden heeft de allerbeste bedoelingen.

8. Logan

Logan Niet meer actief

Nou dat lijkt mij ook. Voor beide gevallen kan ik voors en tegens bedenken. Iedereen moet gewoon doen waar hij of zij zich goed bij voelt en dat wat financieel haalbaar is. Daar heeft een ander weinig van te vinden.

9. Winterkindje

Winterkindje Niet meer actief

En zo is dat. ;):D

10. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Ik ga mij nog schuldig voelen dat ik in België woon..

Mijn dochter start in februari met 'school' Ik heb het geluk dat mijn familie kan instaan voor de opvang overdag. Maar ze zal toch echt 3 of 4 voormiddagen moeten gaan. Er is geen enkele kinderopvang die kinderen ouder als 3 nog opvangt dus dan ben je verplicht om ze hele dagen te sturen of opvang te hebben. Ze mogen niet doorstromen naar andere jaren als ze niet voldoende aanwezigheidsdagen hebben.

En in BelgiË krijg je jaarlijks terug van de belastingen he, niet maandelijks. Kinderopvang is dan in de meeste gevallen wel inkomensgebonden. Ik betaal voor 2 dagen nu 349 euro per maand. Krijg dan op het einde van het jaar een deel van terug.

Ik werk zelf in de ouderenzorg, met mij nog een heleboel mama's. Zullen we anders maar allemaal tbm worden dan kunnen we allemaal zelf voor onze kinderen en (groot)ouders zorgen.

Sommige mensen moeten misschien eens idee krijgen van hoe de wereld en het echte leven werkt. En hun idealisme van dat IEDERE moeder thuis moet blijven bijstellen. Er zou dan wss ook geen geld meer zijn om thuis te blijven omdat onze sociale zekerheid nu eenmaal teert op de inkomsten van mannen EN vrouwen die werken. Gedaan met alle toeslagen dan.

11. Bam

Bam Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.032
    0
    36
    Midden Nederland
    Ohja en als toevoeging...Ik werk ook niet :D Maar mijn kinderen worden er denk ik echt niet gelukkiger van als ik ze alleen maar thuis bij me houd en straks met 4 jaar direct 5 hele dagen naar school laat gaan. Maar goed dat denk ik....En dan heeft vast het ene kind daar weer meer last van als het andere kind.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Daar heb je helemaal gelijk in, hoor. Het punt is echter dat er te veel ouders zijn, die dit niet doen. Dat is de reden waarom dit plan is opgezet.
    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA :D:D:D:D

Ik spreek jou nog wel over een paar jaar... :D
    Ach Bolkje, de beste stuurlui staan aan wal. Hoeveel topics zijn er wel niet op dit forum geopend over dat mensen zonder kinderen het vaak beter denken te weten ;)
    Google staat ook vol met het tegendeel. En ik zal je nog eens wat vertellen: Dat iets op internet staat, betekent nog niet dat het waar is!

Gisteren nog gesproken met een vriendin uit België. Daar gaan kinderen al vanaf 2,5 jaar naar school! Volle dagen en 5 dagen per week! :$ Ik vind dat best bizar, maar moet haar gelijk geven op dit punt: Het is bekend, dat in België de kinderen hoger scoren op basisonderwijs, middelbaar onderwijs, en hoger onderwijs. Veel meer universitair geschoolden. Het onderwijs is daar ook niet makkelijker, integendeel. Nederlandse studenten hebben het vaak zwaarder op Belgische universiteiten dan op Nederlandse.
    Lezen is niet zo heel moeilijk, maar wel iets irritanter, wanneer er geen interpunctie wordt gebruikt ;)
    Enneuh, met dat soort uitspraken (het zielig vinden als een kind naar een KDV gaat) kun je er vergif op innemen, dat je mensen tegen het zere been schopt. Wederom, waar hebben we het hier over? 2 dagdelen in de week. Oh oh oh wat zielig... En oh oh oh wat mis je dan veel van je kinderen!

13. sydneys

sydneys Niet meer actief

Goed bezig hondagirl! Goed bezig,...
    ik bekijk je reacties over een jaar of 2 nog wel eens

14. MamavanNikhil

MamavanNikhil Bekend lid

16 okt 2012
    760
    1
    0
    Hahaha, ik denk dat het kind gillend naar de psz rent als ie 24/7 bij zijn of haar mama is.. En andersom mama rent gillend naar haar werk!
    Dus, ik vind het wel goed als je ook eens een andere omgeving hebt dan alleen je huis! Zowel voor het kind als de ouder zelf.

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hahaha, ja haast wel. Ik hoop gewoon op een simpele "Oh" van Hondagirl. ;)

16. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    @hondagirl
    Misschien moet je je eens afvragen hoe het dan komt dat bepaalde kinderen bewezen ontsporen terwijl ze een tbm hadden die er net zo over dacht als jij nu naar voren laat komen! Je kunt makkelijk wijzen naar 'Nederlandse vrouwen' maar onderzoeken laten ook het tegendeel zien (ontspoorde kinderen enzo), en niet alleen bij Nederlandse gezinnen maar een stuk breder.

17. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Mijn kind heeft een waardeloze vader.. Hij werkt gewoon fulltime:$

18. Logan

Logan Niet meer actief

Wat een schande :$ maar petje af dat je dit durft toe te geven. ;)

19. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Jaa duurde even maar het lucht wel op..

20. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Die kaats ik dan maar even terug. Al het lelijks wat jij over anderen roept, zegt meer over jou(w domheid) dan over hen.

Deel Deze Pagina