Ja, inderdaad! Ik hoop het ook: de peuterspeelzaal als voorbereiding op de basisschool zou voor iedereen betaalbaar moeten zijn.
Dat lage tarief zou vanaf 2016 flink hoger worden. De PSZ moest gelijk worden als kinderdagopvang, inclusief het tarief. Bij onze PSZ zijn sinds de zomervakantie al verschillende dingen veranderd om deze reden, zo zijn alle vrijwilligers helaas verdwenen. Dit zou voor mijn zoontje betekenen dat wij ipv 4 euro per uur, 10 euro zouden moeten betalen en aangezien ik niet werk, zouden wij geen toeslagen krijgen. Om die reden ben ik heel blij dat de plannen toch worden veranderd. Bovendien zou dit extra fijn zijn voor kindjes met allochtonen (mag ik dat woord nog wel gebruiken??) ouders. Op onze PSZ zitten bijvoorbeeld veel Poolse kindjes waarvan de ouders geen Nederlands spreken. Zij zouden een behoorlijke achterstand hebben in de kleuterklas! Denk ook dat het voornamelijk om deze groep gaat...
100 euro terug van de belastingdienst kan al niet kloppen. je krijgt minstens 1/3 terug. en als je zo weinig terug krijgt dan zal jullie gezamelijk inkomen blijkbaar flink hoog zijn. anders zou je nooit zoveel zelf hoeven betalen. en mijn mening, als je blijkbaar zo'n gezamelijk inkomen hebt dan vind ik niet dat de gemeente/overheid hoeft mee te betalen aan kinderopvang. toen ik 2 kids op opvang had was 1/3e van de rekening voor mezelf.
Sorry, maar dit kan niet kloppen. In de allerhoogste inkomenscategorie (174.885 euro bruto per jaar) krijg je voor je eerste kind 18% terug, voor het tweede kind 58,2%. Dan heb je verkeerd gekeken ergens. Bron: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/publicaties/2014/10/20/tabel-kinderopvangtoeslag-2015/kinderopvangtoeslagtabel-2015.pdf Edit: ik zat nog te bedenken dat ik 800 euro voor twee dagen zoveel vind. Dat betreffende kdv zit vermoedelijk ver boven de uurprijs die vergoed wordt door de BD. De uurprijs voor ons kdv wordt volledig vergoed (volgens het percentage dan natuurlijk) en hier betalen we voor twee dagen fulltime opvang (10,5 uur per dag) 618 euro en nog een beetje. Een gastouder rekent vaak alleen de uren dat je kind er daadwerkelijk is, kan zo nog tientallen euro's per maand schelen. Het komt een beetje pedant over misschien, maar ik vind het echt jammer dat je je zo beperkt voelt in je mogelijkheden, terwijl dat misschien helemaal niet zo hoeft te zijn.
Rekenen is niet voor je sterkste kant, volgens mij. Volgens dit staatje kom je dan namelijk 450 euro tekort: nu krijg je 550 euro. Werken is 800-700 euro (en dat kan al niet kloppen, zie mijn vorige post) maakt 100 euro. 550-100 is 450 euro tekort. Als ik dit allemaal lees, is het misschien handig om het eens door iemand te laten bekijken die de cijfers goed op een rijtje kan zetten. Zou jammer zijn als je niet gaat werken op grond van verkeerde info terwijl je dat wel wilt.
Jonge, jonge, wat een hoop gemiep! Ik ben er in elk geval blij mee. Ik ben afgekeurd en we hebben dus geen recht op kinderopvangtoeslag. Nu valt de peuterspeelzaal nog onder de gemeente hier, maar over een paar maanden dus niet meer. Het is fijn om te weten dat mijn zoontje de laatste maanden voor hij vier wordt nog wel heen kan volgend jaar. Ik heb trouwens niet gelezen dat het gratis wordt. Er wordt geld beschikbaar gemaakt voor een bepaalde groep die anders buiten de boot valt. Wij kunnen het volledige uurbedrag echt niet opbrengen!
hier hetzelfde. ik ben afgekeurd en mijn man werkt fulltime maar we kunnen het volledige bedrag echt niet opbrengen. gelukkig gaat onze zoon in mei al naar de basisschool
Zal fijn zijn als de kosten wat minder worden en t voor iedereen betaalbaar word. Is toch heel erg leuk en goed voor je kindje. Me jongste is dinsdag voor t eerst geweest, hij vind het helemaal geweldig! gaat nu 1 dagdeel, kost 26 pmnd. Valt nog mee als ik sommige kosten hier lees. Is dat niet voor de peuterspeelzaal? Of alleen voor opvang, of zit ik nu verkeerd
Gewoon gratis...net als school...het is namelijk school Snap niet dat de overheid dit niet snapt. Volgens mij moet ik de politiek maar weer in gaan....
mijn zoontje gaat sinds 2 weken 2 ochtenden maar jeetje wat is het duur! schrok er echt van maar hij vind het zo leuk dus dan hebben we het er graag voor over
Maar is het dan voor het schoolse aspect (alvast in het ritme komen) of voor het sociale? Want als het om dat laatste gaat, kun je ook zelf allerlei dingen regelen, als thuisblijfmoeder. Ik doe nu al met mijn dochtertje van alles waarbij ze in contact komt met andere baby's, terwijl ze ook nog naar de gastouder gaat waar ze (iets oudere) kindjes ontmoet. De enige reden die ik kan bedenken om haar uiteindelijk ook naar de peuterspeelzaal te laten gaan, is dat ze dan wordt voorbereid op school. Wat me tamelijk onzinnig lijkt, want de twee kleuterklassen zijn juist bedoeld als voorbereiding op school... hoe vroeg moeten we daarmee beginnen?
Ze wennen aan het feit dat ze in de kring, stil, moeten zitten. Dat ze naar een juf/meester moeten luisteren. En werkje doen etc, etc. En versgis je niet, met wat ze al "moeten" kunnen. Er wordt al gesproken om ook peuters al te gaan toetsen hoe ver ze zijn. En als je dan steeds thuis bent geweest bij je moeder en je moet ineens alle dagen naar school, da's best pittig voor een kind. Daarom gaat mijn zoonjte nu 3 dagdelen naar de peuterspeelzaal.
Dan vind ik dat niet echt een positieve ontwikkeling. Ze moeten al hun hele leven in het stramien lopen, ik vind vier jaar wel het minste om nog vrij te zijn van moeten. Wat mij betreft zijn groep 1 en 2 de tijd om te wennen aan in de kring zitten, stil zijn, luisteren, werkjes doen. Dus tja... ik interpreteer deze zet van de overheid vooral als nog verdere vervroeging van het schoolsysteem.
Ik vind het veel te ver gaan om het te verplichten. Ik ben bewust thuis voor de kleine en dat bevalt goed. Door zijn spraakachterstand gaat hij nu 4x per week naar de psz. Zou hij deze achterstand niet hebben, dan wist ik niet of hij wel zou gaan. Verplichten gaat mij veel te ver. Wie is de overheid dat ze dat voor mij bepalen? Psz zie ik als een luxe, als iets extra. Voor kinderen met een stevige achterstand zou het wel goedkoop moeten kunnen zijn.
Bij ons kun je alleen 2 dagedelen per week, anders alleen een woensdagochtend. Is je kindje 2 dan gaat het 2 ochtenden. Dit kost ong 68. Wanneer het 3 wordt gaat het naar de middag, dit kost dan 46. De middag is korter. Per maand. Een kennis van mij betaald 50 per maand voor 1 dagdeel. Het verschilt dus enorm.
Ik heb 2 jonge schoolgaande kinderen. Deze worden volgens citi getoetst in het begin van de kleuterklas, dus op 4 jaar. Om te zien hoe ver ze zijn. Deze cito-momenten zijn er 2x per jaar, hun hele basisschool leven lang. Mijn zoon van 5 (waar ik veel mee praat, veel mee lees en spelletjes mee doe) heeft nu al een 'achterstand' op het gebied van taal. Volgens cito. Het is dan nog te bezien of dit in groep 3 nog steeds zo is. Hij krijgt dus nu bijles, haha. Het klinkt allemaal echt een beetje te gek voor woorden als je nog geen kinderen op de basisschool hebt, maar dit is wel de realiteit. Dus nu met veel gezinnen waarbij een ouder zijn baan verliest en er geen geld over is voor een peuterspeelzaal is dit echt nodig. Ja, het is echt een voorbereiding op school. Want zelfs op de kleuterschool wordt alles wat ze doen (behalve buitenspelen) met een doel gedaan. Knutselen om patronen te kunnen maken. Tekenen om schrijfpatronen te kunnen maken. Bijv een trui maken en inkleuren met rechte strepen en golfjes (dat wordt dan later uitgebreid naar het schrijven van de M) Knex voor technisch inzicht. Leren plannen door middel van 2 a 3 weektaken, waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn dat ze het vrijdag af hebben. Moet is verder gaan? Kleuterschool is hard werken. Als je dan out of de blue bij je moeder vandaan komt, redt je het echt niet
Lijkt me juist in jouw geval goed dat het verplicht wordt, toch? Je zoontje heeft een achterstand, dan is het toch goed dat hij er heen moet?
Het is natuurlijke en fijne ontwikkeling voor ouders die dit graag voor hun kind willen. Maar als ze het gaan verplichten hebben ze aan mij geen goede klant Ik heb sowieso een hekel aan verplichtingen. Mijn kind, mijn keuzes. En mijn keuze is dat hij niet naar een kdv of psz zal gaan tenzij het een psz is die niet toetst, geen verplichtingen stelt aan het kind maar waar het gewoon een uurtje of 2 mag spelen en tekenen. Dus niet aan een tafeltje zitten en "je moet nu een boom gaan knutselen" maar lekker twee uur vrij spelen in een andere omgeving. Helaas zijn veel peuterspeelzalen en kinderdagverblijven gewoon niet zo. Dus nee, mijn kindje gaat absoluut niet naar het kdv, kunnen ze voorstellen tot zelfs verplichten tot ze een ons wegen, maar hij gaat niet. En ik ben sowieso anti school. Als ik geen goede school kan vinden gaat hij zelfs daar niet naartoe.
Nee hoor...voor iedereen is die dan gratis he...wat bosi voorstelt...dus ook voor werkende ouders. Om 9.00 uur brengen en 11.30 ophalen......oooo lukt dat niet met je werktijden...tja pech: ga gewoon zelf voor je kind zorgen zou ik zeggen. Pff kan zo slecht tegen dit soort kortzichtigheid.
En hoe wou je hem dan opleiden? Wilde je zelf thuisonderwijs gaan geven dan? Denk je dat hij daarmee ver komt in de wereld? Denk je dat je uit de onderwijsplicht kunt komen? Hoe zit dat met klasgenootjes als je kindje in zijn uppie thuis zit terwijl hij les krijgt van jou? Leert hij op deze manier een goede sociale omgang met andere kindjes? Komt wellicht aanvallend over, niet mijn bedoeling, maar ik ben gewoon oprecht nieuwsgierig hoe je dat aan wilt pakken en wat exact je beweegredenen zijn om het op die manier te willen doen.