Wat een onzin.. mijn kinderen van 17, 12 en 4 zijn heerlijk thuisgeweest tot ze naar school moesten. Behalve de middelste , die heeft een halfjaar 2 ochtenden op de kinderopvang gezeten omdat ik toen in scheiding lag, en ik geen uitkering wilde, en dus aan het werk ging. Maar mijn kinderen hebben echt geen problemen ervaren hoor bij het naar school gaan. Ze konden in alle rust elke ochtend uitslapen, met mama ontbijten en leuke dingen doen. Als ouder doe je toch ook leerzame dingen met je kind. Verplicht maken gaat natuurlijk nooit gebeuren. Kom op zeg, we hebben het over kinderen. Ze moeten nog zo lang naar school en leren. Als iemand zijn kind naar de opvang wil doen, is dat toch prima eigen keus. Ik vind het ook niet pers se noodzakelijk dat dat gratis moet worden. Mensen die het echt niet kunnen betalen daar zijn regelingen voor. Kinderen kosten nu eenmaal geld dat weet je van te voren. Dus ook of je wel of niet de opvang kunt betalen lijkt mij. Mijn kind kan prima in de kring zitten en luisteren naar de juf. Want regels en luisteren dat moet hij thuis ook. Bij ons op school hebben alle kinderen een ipad. Nou hij kan je er alles van vertellen hoor met zijn 4 jaar. Hij is er handiger mee dan menig volwassenen. Er is echt niets mis met je kind thuishouden tot 4 of zelfs 5. En als je het wel belangrijk vindt dan lekker naar de peuterspeelzaal, maar dat het nu echt een must is, nee hoor vind ik echt onzin. Het is ook nog eens heel afhankelijk van het kind zelf.
Nee vind het belachelijk nog meer van een kind vragen... Bovendien doen ze later genoeg contacten op als ze ouder worden. En wanneer nemen de ouders hun verantwoording, die zeggen we hebben geen tijd, want we moeten werken dus gaat het kind naar de kinderopvang ik vind het zielig... en bovendien het kost meer dan dat het oplevert en je mist veel van je kleine dus ik ga het er niet naar toe sturen en verplichten vind ik dus niet kunnen !! o ja ik vergeet nog te zeggen wanneer kunnen kinderen nog kinderen zijn dan nog als alles maar verplicht wordt onder het mom van je moet zo snel mogelijk alles kunnen...
Mijn dochter ging in het begin ook naar een peuteropvang en dat kostte mij vreselijk veel geld (daarnaast had ik ook nog een gastouder die ook betaald moest worden), ik kreeg maar twee tientjes terug van de belasting maar betaalde wel maandelijks 150. Nu is ze ermee gestopt, omdat het gewoon onbetaalbaar werd.. Als het weer volledig vergoedt zou worden, zou ik zeker mijn dochter weer terug brengen. Het was heel leuk om te zien hoe ze daar beetje bij beetje open bloeide.
Ik heb zelf de pabo gedaan, stages gelopen op basisscholen, en toen tot de conclusie gekomen dat ik het huidige onderwijs helemaal niets vind. Gestopt met de pabo en vanaf dat moment begonnen met nadenken over hoe ik een kind anders onderwijs kan geven. Dat is ook wat ik nu voor mijn werk doe: na schooltijd bij leerlingen aan huis komen die op school niet mee kunnen komen en extra les nodig hebben. Ik bied ze dat dan aan op een andere manier dan school dat doet en zie dat ze daar enorm veel van opsteken. Thuisonderwijs is niet onmogelijk in Nederland. Ik zit al jaren bij een FB-groep vol thuisonderwijzers, het is een hele interessante wereld waarin je een kind zoveel meer bij kan brengen dan op een school omdat je niet vast zit aan schema's, theorieboeken, toetsen op vaste momenten, vaste lesuren en lesdagen en vakanties, etc. Maar je dus de mogelijkheid hebt om vakken te versnellen, of indien nodig juist langzamer te doen, andere onderwerpen toe te voegen, op zaterdag spontaan een les geven omdat er zich een perfect moment aandient, etc.. Thuisonderwijzers zijn zeer intensief bezig met hun kinderen en ontzettend creatief in hoe ze hun kinderen kennis bijbrengen. De kinderen lopen ook nooit achter in hun ontwikkeling, ook niet sociaal. Ze spelen tenslotte ook gewoon buiten, gaan naar (sport)clubs, hebben vriendjes en vriendinnetjes en daarnaast worden er regelmatig excursies georganiseerd waar thuisonderwijzers met hun kinderen aan mee kunnen doen. Het beeld over thuisonderwijs is heel negatief. Maar in bepaalde landen, waar het veel makkelijker is om thuisonderwijs te geven en dus veel meer kinderen dat krijgen, is wel aangetoond dat die kinderen minstens gelijk lopen met leeftijdsgenoten die naar school gaan en vaak zelfs voorlopen.
Ja ik schrok me ook dood toen ik de eerste keer een factuur kreeg. Ik heb haar toch maar 6 maanden erop gelaten, toen konden we het gewoon echt niet meer opbrengen.
Ik vind dat er helemaal niet veel word gevraagd van peuters en kleuters tot 4 jaar. in de psz leren ze veel maar ze hebben het zelf helemaal niet door. Ze leren in een kring te zitten, ze leren veel op sociaal gebied, ze leren luisteren naar leerkrachten op een speelse manier. Ze tekenen, knutselen. Ze kopiëren veel goede dingen van andere peuters, ze leren liedjes die wij niet kennen. maar alles is heel erg speels. Ze merken echt niet dat ze iets leren. Qua scholen weet ik het nog niet, daar zit ik nog niet in maar ik weet wel dat ze in Nederland veel langer kind mogen zijn dan in België. Daar moeten ze met 2,5 jaar zindelijk zijn, er word verwacht dat het kind met 2,5 jaar 5 halve dagen naar school gaat en met 3 jaar volle dagen. Huiswerk is er vanaf 6 jaar. In het algemeen word in Belgie ook veel meer huiswerk meegegeven, ik bijvoorbeeld als kind had als 9 jarige dagelijks een halfuur tot een uur werk aan mijn huiswerk. Met 12 jaar was ik soms 2u per dag bezig aan huiswerk. Ik ben dus op dat gebied wel heel blij dat mijn kind in Nederland naar school gaat gaan.
zo nu heb ik tot tien geteld en kan ik gewoon reageren Ik vind de psz voor kinderen heel belangrijk die niet naar een kdv gaan. Een stukje sociale ontwikkeling en groepsgevoel. Ik vind het wel belangrijk dat er een tegemoetkoming komt voor ouders die geen recht hebben op de KOT. Want er komen leuzen voorbij als: ga toch werken...nou zo simpel zit het dus niet in elkaar. Ik zal mijzelf als voorbeeld nemen. Mijn man werkt gewoon 40 uur, ik zelf werk ongeveer 32 uur. Maar wij hebben geen recht op de KOT omdat ik zelfstandige ben. Ik werk thuis als gastouder. Moet daar gewoon belasting over betalen maar als het gaat om dingen als bv de KOT dan word ik niet als werkende gezien Ik heb een opleiding en veel werkervaring in de kinderopvang achter de rug en "pas" dus niet alleen op maar biedt de kinderen een gevarieerd, educatief en pedagogisch programma. Wat dat betreft zou mijn peuter van 2,5 dus niks te kort komen en kan hij straks prima mee op de basisschool. Maar het is wel alleen bij mama thuis. En dat wordt natuurlijk wel een supergrote overgang. Toch heel anders dan de regeltjes op de psz leren en naar die juffen luisteren. Hier bij ons valt de psz gelukkig nog niet onder de kinderopvang en betaal ik een heel beschaafd bedrag. Maar net als bv een naastgelegen gemeente wordt er op de psz de uurprijs gerekend zoals in de kinderopvang (6,50-7,00 per uur) en is er geen tegemoetkoming voor ouders die geen recht op KOT hebben. Zij betalen dus de volledige prijs per uur en krijgen niet net als werkende ouders wat terug. Dan wordt er gezegd dan ga je maar werken...nou dat doe ik dus en krijg ik nog niks. Beetje krom he?
Ik heb ook een hekel aan dwang aan "lieve kleine kindertjes" die geen kind meer mogen zijn. En dwang voor ouders is ook niet gezond. Zoals ik al schreef, mijn jochie gaat 4x in de week, maar wel omdat wij als ouders dat een goed idee vinden. Ik merk aan mijn zoontje dat 4x echt wel teveel is. Elke vakantie geniet hij van het thuis zijn en niks moeten. Maar helaas, het is wel goed voor hem, dus hij moet (van ons). Hij vind het er wel leuk, maar blijft 's ochtends liever langer in bed liggen
Ik had een tijdje terug op het nieuws ergens gelezen dat ze op de basisschool echt teveel vragen van de kinderen, was onderzoek gedaan dat kinderen veel psychische problemen hadden, stress wat ook uitweek naar het lichamelijke gedeelte als darmproblemen en meer!
wat een geklets zeg. een kind houd er niks aan over als het 2 OCHTENDEN naar de peuterspeelzaal of kdv gaat hoor. algemeen bekend dat het juist goed voor ze is als ze samen kunnen ravotten met leeftijdsgenootjes, moeten delen enz. mn oudste zit nu op de kleuterschool, samen met nog wat kinderen van het dagverblijf. super om te zien wat voor een band ze al hebben. ze spelen al vanaf kleins af aan met elkaar. ook niks zieligs aan om je kindje naar kdv/of peuterspeelzaal te doen. kinderen hebben het super op zo'n opvang. spelen met leeftijdsgenootjes, zingen, knutselen, dansen enz. mensen brengen hun kids niet naar een opvang omdat ze geen tijd hebben, soms moet er gewoon gewerkt worden om geld in het laadje te krijgen!!! en dan is het mooi dat er zoiets als een kinderopvang of peuterspeelzaal bestaat. niet iedereen kan thuisblijf-ouder worden. dus NIKS zieligs aan als een kindje naar een opvang moet omdat papa of mama moet werken. uitgezonderd diegene die de hele week van 7.30 uur tot 18.00 uur op de opvang zit. dat is inderdaad sneu. maar soms kan het niet anders. en veel missen van je kleine overdrijven is ook een kunst zeg. je mist niks van je kleine. die van mij gingen/gaan 2 halve dagen en 1 dag en ik heb niks van ze gemist. ze staan s'ochtends gewoon te springen als ze daar naar toe mogen en hebben super veel lol daar. en het kost meer dan het oplevert echt onzin. je betaald maar een deel van de opvang, werken loont altijd. misschien moet je eerst eens gaan kijken bij een kdv of peuterspeelzaal voordat je een oordeel veld. je doet nu net alsof het 1 of ander strafkamp voor peuters is maar volgens mij heb je werkelijk geen idee over hoe het er aan toe gaat
En veel missen van je kleine, ik denk dat mijn zoon blij is dat hij die 3 dagdelen mij even kwijt is haha.
Kleine correctie: jij krijgt geen KOT omdat je gastouder bent en ze er dan (onterecht, mi) van uitgaan dat je zelf je kinderen maar moet opvangen. Als zelfstandige krijg je namelijk wel gewoon KOT, jij zit in een uitzonderingspositie. Voordat mensen denken dat ze niet als zelfstandige aan de slag kunnen omdat ze dan geen KOT krijgen...
die van mij (2) vroeg van de week zelfs of ze naar "skool" mocht. met kindjes spelen, naar diertjes (kinderboerderij), ijsje eten (feestje), lezen, dansen, juffrouw knuffen enz
Zal best maar de meeste doen het hier alleen voor dat ze zelf kunnen werken en dan ruim voldoende geld hebben ik heb liever wat minder dan dat ik veel van mijn kleine ga missen, er zijn namelijk studies gedaan de eerst jaren zijn zo belangrijk samen met je kind te zijn... en waarom zou ik dat deel uitgeven aan de KDV als ik het liever zelf doe?? En bovendien ik kan zelf ook dingen ondernemen waarmee ze ook contacten krijgen en bovendien echte aandacht i.p.v. van een leiding die altijd mensen en tijd te kort heeft vanwege de bezuinigingen ik blijf lekker thuis bij de kleine 4 jaar is vroeg zat voor al die dingen die ze moeten leren dan al...
hmm wel een beetje beledigend tov alle beroepskrachten in de kinderopvang dat jij je kind "echte aandacht" geeft. Zo zwart wit als jij het stelt is het nl niet. En er is echt een stukje pedagogisch beleid bij wat jij als ouder die daar geen ervaring in hebt niet kan geven en een psz, kdv of go wel. Vind dat wel een toevoeging.
Is dat zo ja..dat dat alleen bij gastouders zo is..dan bedankt voor de correctie. Ik dacht dat het voor meer zelfstandigen goldt.
100% eens. Daarbij ben ik ook thuis maar heb hier ook mijn werk met ons bedrijf. Maar ik breng ons kleine mannetje niet nat de opvang voorlopig. Geniet veel te veel van hem en met Zn vierde naar school is in mijn ogen vroeg zat. Mogen ze ook nog even klein zijn? Ik denk juist eerder dat het weer makkelijker is voor de ouders om (nog meer) te gaan werken want overheid betaald voor opvang. .. maar misschien is dat ook wel te simplistisch want heb mee er nooit echt in verdiept.