Ik ben voorstander. Er zijn veel kindjes, die beginnen in groep 1 met een achterstand. Ofwel sociaal-emotioneel, ofwel met een taalachterstand. Dit feit is al jaren bekend en er is van alles gedaan om het probleem te verhelpen. Voorscholen bijvoorbeeld. Nu blijkt dat het niet het gewenste effect heeft, of wellicht niet genoeg kinderen bereikt. Ik denk dat deze maatregel wel effectief is, mits goed uitgevoerd. Ik hoop dan ook dat ze de gemeentes gaan controleren op het correct uitvoeren van de regeling.
Marriah, wij betalen 138 euro pm voor 3 dagdelen. Vriendin van me die samen met haar man werkt betalen minder vanwege de teruggave, vind dat wel krom.
pff wat een grote verschillen in bedragen van de psz. wij betalen voor onze zoon 29 euro voor 4 dagdelen. en toen onze dochter ook nog op de psz zat was het voor haar maar 8 euro per maand.
Wat ik zou willen zien is dat iedereen onafhankelijk waar je woont,evenveel betaalt en dat dan ook betaalbaar blijft. En dat er in elke wijk of dorpskern er ook een peutergroep is. Hier in het dorp is het namelijk voor de vakantie het dicht gegaan(de gehele opvang trouwens ). Volgens hun vanwege te weinig kindjes terwijl er 19 kinderen tussen 2 en 4 in het dorp wonen. Die dus nu of thuis zijn, opgevangen door opa en oma of naar een dorp verderop worden gebracht. En nee ik vind niet dat het verplicht moet zijn, wel toegankelijk voor iedereen of ouders nou werken of niet.
En hier in mijn gemeente beweren ze dat er geen teruggave bestaat voor de psz Ik vind het belachelijk veel geld en kan begrijpen dat veel mensen dit niet kunnen betalen
Om even terug te komen op het rekensommetje: Voor 3 dagen opvang betaal je dus 800 euro per kind. Voor het 1e kind krijg je minimaal 18% terug, voor het 2e kind minimaal 58,2% Netto betaal je dus max 656,- + 334,40 = 990,40. Zeg maar 1000,- Het bruto-minimum uurloon is 9,67. Op basis van een 24 urige werkweek zou dat een goede 1000,- per maand zijn. Netto zou je daar ca 870,- per maand aan over moeten houden. Uiteindelijk betaal je dan dus 130,- per maand aan opvang, terwijl je nu 550,- per maand ontvangt. Kost je dan dus 680,- per maand. MAAAARRRRR..... dat betekend dan wel dat je man meer dan 162.000,- (174885,- min ca 12000 voor jouw salaris) per jaar verdient EN dat jij echt alleen het minimumloon zou krijgen. Nou vnd ik 680 per maand op een gezamelijk inkomen van 175.000 per jaar niet heel schrikbarend als je daarmee ook kan werken aan je eigen ontwikkeling en reintegratie in de werkende maatschappij. Daarbij als de kinderen straks naar school gaan heb je inene veel minder kosten en doordat je dan al een aantal jaren werkt verdien je ook meer. Maar ja, op basis van deze gegevens zou het je wel geld kosten maandelijks.
Ben ik ook een voorstander van. Maar ik ben voorstander van een flattaks, alle toeslagen eraf en iedereen die voor zichzelf kan zorgen voor zichzelf laten zorgen. Endegenen dieniet voor zichzelf kunnen zorgen (gehandicapten, ouderen erc) ruimhartig steunen.
Zie mijn antwoord op de vraag van Tuc, dat vind ik inderdaad. Maar dan moet het hele belastingsstelsel wel op de schop, dus alles eraf.
Nee ik ben daar geen voorstander van...vind dit heel vvderig. Het verschil tussen rijk en arm wordt zo te groot. Niet iedereen heeft dezelfde kansen en mogelijkheden nl
Mijn jongste is woensdag voor het eerst naar de psz geweest. Hij begon gisteren te huilen toen hij hoorde dat hij die dag niet mocht gaan. Ik heb niet het idee dat ik hem erg veel tekort doe door hem 2 dagdelen naar de psz te laten gaan.
Dat er geld beschikbaar komt om te zorgen dat alle peuters naar de psz of iets dergelijks kunnen, lijkt me een goede zaak. Ik heb op een school met vrijwel alleen maar allochtone kinderen gewerkt en toen dacht ik: peuteronderwijs is écht geen overbodige luxe. In groep 1 wordt er meteen begonnen met 'leren'. Als je algemene ontwikkeling dan ontzettend achter loopt, of je spreekt niet voldoende Nederlands, begin je dus al met een achterstand die vanaf dat moment alleen maar groter wordt. Hoe jonger deze kinderen extra (speelse!) ondersteuning krijgen, des te makkelijker de achterstand wordt weg gewerkt. Maar (!): ik vind dan wel dat de kwaliteit van de opvang flink omhoog moet. Mijn oudste dochter is naar de psz gegaan (VVE en regulier gemengd). Dat was super! De jongste wilden we niet op dezelfde groep hebben, dus die hebben we naar de halve dag opvang gebracht. De kwaliteit daarvan was echt véle malen minder. Meer ophokuren dan leren, zeg maar. Als we gaan investeren zodat alle kindjes al voor de basisschool extra uitdaging en ondersteuning kunnen krijgen, vind ik dat er wel de mogelijkheid moet zijn om ze naar een goede psz/een goed kdv te brengen.
Ik heb me nog niet zo verdiept in die flattaks, maar zou die ervoor zorgen dat middeninkomens minder hard 'gepakt' worden?
On-topic: ik heb niet het idee dat deze maatregel veel zal gaan helpen. Voor lage inkomens is het nu ook gewoon mogelijk je kind naar de psz te brengen, dat kost dan doorgaans een paar tientjes per maand en dan heb je je kind minimaal 2 dagdelen per week op de psz... Ik vind de doelstelling daarnaast vrij absurd, want niet elk kind is erbij gebaat om al vroeg naar de psz te gaan. Oudste hier is wel geweest, tweede en derde niet, jongste gaat nu weer wel. Voor de twee middelsten was het gewoon niet passend: hingen meer aan mij dan de andere twee en hadden die nabijheid meer nodig. Die hadden we echt geen plezier gedaan met de psz. Een van de doelen daarbij is taalachterstanden oplossen. Ik zou dan denken dat je toch echt beter geschoold personeel op psz's moet gaan krijgen. Je kunt serieus niet van een mbo-opgeleid iemand verwachten dat die even de taalachterstand van een kind bijspijkert. Daar heb je echt mensen bij nodig die daar specifiek hun vak van hebben gemaakt. Niet alleen geld naar gemeenten/ouders dus, maar ook vooral hoger opgeleid personeel erbij. Pas als dat gebeurt, gaan peuterspeelzalen ook werkelijk de doelstellingen waarmaken waarvoor ze nu dienen te zijn.
Ik ben wel een voorstander ervan. Als ik zie hoeveel en hoe snel mijn dochter gegroeid is. Toen ze erop ging was ik nog thuis, nu ga ik naar school en gaat ze alsnog, ondanks onze psz niet onder KOT valt. Ik betaal 50 euro per maand voor 2 ochtenden per week. En das bij deze psz voor ieder inkomen gelijk
Ik heb niet alles gelezen, maar lees wel dingen waarvan ik denk dat er verwarring kan ontstaan. Kabinet wil opvang voor alle kinderen, maar naar mijn weten gaat dat alleen over kinderopvang, dus niet over de peuterspeelzaal. Peuterspeelzaal zou ik beter vinden. In België is school vanaf 2-2,5 gratis. Zelfs voor de Nederlandse kinderen. Die zie je hier dus vaak over de grens naar school gaan tot hun 4e jaar en dan gaan ze in Nederland naar de basisschool. Lekker gratis kinderopvang. Waar betaald België dat dan van vraag ik me af... Mijn kinderen gaan gewoon in Nederland naar de psz, vind het toch belangrijk dat ze nu al de kinderen tegenkomen die ze dadelijk ook op de basisschool tegen gaan komen.